مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به پایان فصل برداشت پسته از هشت هزار هکتار باغ های این شهرستان، گفت: امسال چهار هزار و ۱۰۰ تن این محصول برداشت شد که این مقدار تولید نسبت به پارسال حدود ۳۷ درصد کاهش دارد
کد خبر: ۹۱۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸ 04 November 2020

مهدی غیب الهی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، علت کاهش تولید این محصول طلایی را گرما زدگی درختان در فصل تابستان  و همچنین کاهش دمای هوا و سرمازدگی درختان در موقع گل دهی اواخر اسفند ماه ۹۸ و همچنین فروردین ۹۹ ذکر کرد.

وی متوسط تولید پسته خشک در هر هکتار درختان بارور ابرکوه را یکهزار و ۵۰۰ کیلوگرم ذکر کرد و یادآور شد: درخت پسته از جمله گیاهان  کم‌آبخواه است و با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارد و بیشترین ارقام تولیدی آن اکبری، احمدآقایی، کله‌قوچی و فندقی است.

غیب الهی بیان کرد:  ۲۰ واحد پایانه پسته در ابرکوه به صورت بهداشتی مراحل پوست‌کنی ، خشک‌کنی و فراوری محصول را انجام می دهند.

به گفته وی امسال برداشت پسته  با توجه به شرایط آب و هوایی از شهریور ماه در مناطق مختلف استان یزد از جمله در ابرکوه آغاز شد و تا اوایل آبان ماه جاری ادامه داشت.

افزایش  ۲۰۰ هکتار باغ پسته در ابرکوه 

همچنین مسوول  تولیدات گیاهی  مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی و تبعات ناشی از آن و کم آبی، در راستای اصلاح الگوی کشت با غرس ۵۰ هزار اصله نهال پسته ،۲۰۰ هکتار به سطح زیر کشت باغ های پسته این شهرستان در سال جاری افزوده  شد.

حسن زارع خاطرنشان کرد: باتوجه به محدویت منابع آبی سطح زیرکشت این محصول در سال ۱۳۹۴، هزار و ۵۰۰ هکتار بود که هم‌اکنون به  حدود هشت هزار هکتار افزایش یافته است.

مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه بیان کرد: کشاورزان باتوجه به افت سطح آب های زیرزمینی برای توسعه و ترویج گیاهان کم آبخواه از جمله محصولات گلخانه‌ای ، پسته ، گیاهان دارویی، زعفران و گل‌محمدی در هفت سال اخیر تلاش قابل توجهی داشته‌اند.

اجرای پنج هزار هکتار آبیاری نوین در ابرکوه

همچنین مسوول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با کمک های بلاعوض دولت برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی از سال ۱۳۷۰ تاکنون پنج هزار هکتار از اراضی و باغ های شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شده است.

احمدرضا زرنگار افزود: از این میزان سه هزار هکتار آن در هفت سال گذشته با ۴۰۰ میلیارد ریال کمک های بلاعوض دولت  به کشاورزان به سامانه های آبیاری نوین تجهیز شده است.

وی اظهارکرد: به دلیل کم آبی در این منطقه، دشت ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است  و کشاورزان برای استفاده بهینه از مصرف آب ۹۰ درصد باغ های زردآلوی منطقه را مجهز به سیستم های آبیاری قطره ای کرده اند.

این مسوول ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی و فعالیت بیشتر جمعیت ابرکوه در حوزه کشاورزی از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین این شهرستان در میان ۱۰ شهرستان استان یزد در رتبه نخست قرار دارد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار  و ۵۰۰ خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی از این طریق تولید می کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار