مرطوب بودن تنها چهار درصد از تالاب بین المللی گاوخونی تهدیدی برای این زیستگاه مهم طبیعی در تبدیل شدن به کانون گرد و غبار در آینده است.
کد خبر: ۹۱۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹ 06 November 2020

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در بازدید‌ها و بررسی از تالاب بین المللی گاوخونی مشخص شد که ۹۶ درصد این زیستگاه مهم طبیعی به طور کامل خشک شده است.
منصور شیشه‌فروش افزود: کم آبی‌های چند سال گذشته و قطع جریان زاینده رود از سال ۶۶ در پی کمبود آب، بارش و خشکسالی، احداث سد رودخانه ایزدخواست در سال ۷۷ و تامین نشدن حقابه تالاب از این سد، تخریب گیاهی و چرای بی رویه شتر و بز و تردد ماشین آلات و موتور در این منطقه از جمله عوامل تهدید زیست محیطی برای این تالاب است.
وی گفت: این تالاب بین المللی سال ۱۳۷۵ تحت پوشش تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر قرار گرفت، زیرا به عنوان پیکره بزرگ منحصر به فرد، نقش مهمی در تغذیه آب‌های زیرزمینی و کنترل سیلاب داشت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، نگهدای و تثبیت مواد غذایی و دارا بودن زیستگاه‌های متعددی شامل تپه شنی و نیزار، شوره زار، شنزار، تپه ماهور و گزستان و زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری با ارزش را از جمله ویژگی‌های این زیستگاه طبیعی بزرگ برشمرد و گفت: این تالاب در گذشته زیستگاه مناسبی برای خرندگانی از جمله میش و قوچ و بیش از ۲۵ هزار قطعه پرنده بود که در شرایط کنونی حضور ندارند.
منصور شیشه‌فروش، حفاظت از تالاب گاوخونی را با هدف اولیه حفاظت از تنوع زیستی قابل مطرح دانست و گفت: این زیستگاه طبیعی ارزشمند نیازمند طرح جامع احیای تالاب با هدف حفاظت از اکوسیستم و تقویت مدیریت آن است.
وی خشکی ۹۶ درصد این تالاب را عاملی تهدید کننده برای تبدیل شدن آن به کانون گرد و غبار در آینده بیان کرد و افزود: گرد و غبار این تالاب می‌تواند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر برسد و چند استان دیگر را هم فرا بگیرد بطوریکه در تابستان امسال چند نوبت پدیده گرد و غبار در استان مشاهده شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: منابع طبیعی موظف شده اقدامات و هماهنگی‌های لازم در زمینه مطالعات ۵۰ هزار هکتار از این تالاب با ارزش طبیعی را برای طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل بیایان در دستور کار قرار دهد.
منصور شیشه فروش اجرای طرح مدیریت روان‌آب‌ها در وسعت ۴۰۰ هکتار از این تالاب و کشت گیاهان و درختانی نظیر درمنه و تاغ بمنظور جلوگیری از فرسایش بادی در این منطقه را از اقدام ارزشمند در دستور کار منابع طبیعی دانست و افزود: همچنین در اطراف ورزنه هم منابع طبیعی برای اجرای طرح‌های نهالکاری و کاشت گونه‌های گز و تاغ اقدام کرده تا از حرکت کویر به شهر ورزنه جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار