معاون استانداردسازی و آموزش اداره‌کل استاندارد اصفهان از آمادگی این مرکز برای صدور نشان استاندارد"دانش‌نماد" برای شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: دریافت این نشان به رشد صادرات و افزایش تقاضا برای خرید محصولات فناور منجر می‌شود.
کد خبر: ۹۱۵۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹ 09 November 2020

رضا دولتشاهی افزود: تا کنون ۱۴ شرکت دانش‌بنیان از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای دریافت این نشان اقدام کردند که مراحل اجرایی آن در حال تکمیل شدن است و به زودی نخستین نشان استاندارد دانش نماد در استان صادر می‌شود.

وی به تفاهم‌نامه سازمان ملی استاندارد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت استانداردسازی محصولات دانش بنیان اشاره کرد و اظهارداشت: بر این اساس شرکت‌های دانش بنیان امکان دریافت نشان دانش نماد را از اداره کل استاندارد استان‌ها از جمله اصفهان دارند.

دولتشاهی با بیان اینکه اگر برای محصول شرکت دانش بنیان در کشور استاندارد ملی وجود داشته باشد بر اساس آن پروانه دانش نماد صادر می‌شود، تصریح کرد: اگر آن محصول مشمول استاندارد اجباری نباشد، شرکت دانش بنیان می‌تواند انتخاب کند که از نشان استاندارد تشویقی یا شرایط دانش نماد استفاده کند.

وی به اعطای گواهی انطباق تولید (COP) نیز برای محصولات دانش‌بنیان اشاره و اضافه کرد: اگر برای محصول نوآورانه‌ای تا کنون در کشور و دنیا استانداردی تعریف نشده باشد، گواهی انطباق محصول برای آن صادر می‌شود.

معاون استانداردسازی اداره کل استاندارد اصفهان توضیح داد: این پروانه گواهی بر اساس ویژگی‌هایی که تولید کننده اظهار می‌کند، صادر خواهد شد و گامی موثر در تجاری سازی و ورود محصولات دانش بنیان و نوآورانه به بازار داخلی و خارجی و جذب سرمایه‌گذار است.

دولتشاهی با اشاره به گواهی انطباق محصول (COC) خاطرنشان کرد: این گواهینامه نیز به محصولات دانش بنیانی اعطا می‌شود که با یک استاندارد ملی، منطقه‌ای، جامعه‌ای یا کارخانه‌ای مطابقت داشته باشد.

وی با بیان اینکه یک شرکت بازرسی در اصفهان برای تایید صلاحیت و صدور گواهینامه‌های مذکور برای محصولات شرکت‌های دانش بنیان انتخاب شده است، افزود: شرکت‌هایی که دارای مجوز رسمی دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند می‌توانند برای دریافت این گواهی‌ها و پروانه دانش نماد اقدام کنند.

معاون استانداردسازی اداره کل استاندارد اصفهان گفت: محصولات شرکت‌هایی که تا کنون برای دریافت نشان دانش نماد در استان معرفی شدند بیشتر در زمینه‌های فناوری اطلاعات، مواد شیمیایی و خدماتی است که البته برای تعداد معدودی از این محصولات که خاص هستند و هزینه‌های آزمایشگاهی آنها بالاست، فرایند بررسی پرونده طولانی‌تر شده است.

به گفته وی درباره محصولات دانش بنیان خاص که ممکن است آزمایشگاه‌های ویژه برای آزمون آنها در استان یا کشور وجود نداشته باشد یا هزینه‌های آن بسیار بالا باشد می‌توان از روش‌هایی مانند استفاده از ظرفیت برخی از شرکت‌های بازرسی، آزمایشگاه‌های همکار یا دانشگاه‌های کشور برای طی کردن فرایند اخذ تاییدیه استفاده کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار