رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش واعظی به شایعه‌سازی ارزی علیه دولت / تحلیل الجزیره درباره مسیر پیش روی بایدن در قبال ایران و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۵۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷ 09 November 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

هشدار دانشمندان نسبت به شیوع ویروس مهلک جدید


بر اساس نتایج مطالعه دانشمندان آمریکایی بر این باورند که ویروس «نیپا» که از خفاش‌ها به انسان منتقل می‌شود، می‌تواند منجر به شیوع یک بیماری کشنده جدید شود.کارشناسان هشدار دادند که در بنگلادش و هند، جایی که هر ساله مبتلایانی به این عفونت شناسایی می‌شوند، این بیماری با سرعت بیشتری در حال ظاهر شدن و پیدا شدن تعداد بیشتر مبتلایان است.ویروس نیپا می‌تواند التهاب مغز یا بیماری‌های تنفسی را تحریک کند. این بیماری به افرادی که میوه با بزاق حیوان آلوده می‌خورند منتقل می‌شود./ باشگاه خبرنگاران

طرح یارانه‌ای مجلس پوپولیستی و غیرقابل اجراست


شرق نوشت: مجلس انقلابی طرحی را تصویب کرده که از نیمه دوم سال 99 به 60 میلیون ایرانی، یارانه کالاهای اساسی بدهند. براساس این طرح به ‌ازای هر نفر از افراد سه دهک اول مبلغ 120 هزار تومان و سایر دهک‌ها 60 هزار تومان یارانه پرداخت خواهد شد.بار مالی این پرداخت برای دولت رقم زیادی است و مبهم‌بودن منابع تأمین مالی این طرح باعث شده شورای نگهبان هم از احتمال ردشدن طرح مجلس، سخن به میان آورد.

بالا رفتن طلب ایران از دنیا با نپیوستن به FATF

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا: سیاست‌گذاران و نخبگان ما بدانند که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود ولی نتوانیم ارتباط سوئیفت را برقرار کنیم و به FATF نپیوندیم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. چون اگر نتوانیم پول را جابجا کنیم برداشتن تحریم‌ها چه سودی خواهد داشت؟ پول بلوکه شده ایران در ایتالیا به اندازه کشورهایی مثل چین، هند و عراق نیست ولی انتقال پول مقداری از محموله‌های آخر نفتی که به ایتالیا فروختیم امکان‌پذیر نبود، این رقم خیلی بالا نیست و فکر می‌کنم حداکثر ۴ تا ۵ میلیارد دلار باشد.

سقوط آزاد قیمت مسکن در راه است؛ رونق بازار مسکن در آینده نزدیک


رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور:قیمت مسکن تا چند وقت آینده شاهد کاهش چشمگیری خواهد بود، به احتکار کنندگان مسکن توصیه می‌شود که با وجود روند کاهشی قیمت مسکن هرچه زودتر برای جلوگیری از زیان، واحدهای خود را به بازار عرضه کنند.هم اکنون قیمت ارز، سکه و طلا روند کاهشی به خود گرفته است و بنابراین قیمت مسکن هم متاثر از این بازار روند کاهشی خواهد داشت.در صورتی که این روند کاهشی قیمت در بازارهای موازی ادامه داشته باشد قیمت مسکن و مصالح ساختمانی هم روند نزولی به خود می‌گیرند.اقدامات دولت در کاهش قیمت دلار می‌تواند قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار دهد و از ادامه رشد قیمت‌ها در بازار مسکن جلوگیری کند./باشگاه خبرنگاران

رسانه ملی، حاضر نشد شکست ترامپ را اعلام کند!


مسیح مهاجری روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: رسانه‌ ملی هنوز هم حاضر نیست از شکست قاتل سردار سلیمانی اظهار خوشحالی کند! دیروز هم درحالی که اکثر روسای کشورهای جهان پیروزی بایدن در انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا را به وی تبریک گفتند، رسانه ملی، حاضر نشد شکست ترامپ را اعلام کند!

کاهش ۲۰ درصدی مصرف بنزین در کشور بعد از شیوع کرونا


رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت:مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا کرده است و با عدد ۸۵ میلیون لیتر در روز بهمن ماه سال گذشته فاصله دارد.بعد از شیوع کرونا مصرف بنزین به ۷۰ میلیون لیتر در روز رسید که نشان می‌دهد مصرف این سوخت ۲۰ درصد کمتر شده، این در حالی است که با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و میزان فوتی‌ها مراجعه به جایگاه‌های سوختگیری کمتر شده است.با افزایش قیمت سوخت در کشور، مصرف CNG از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است./باشگاه خبرنگاران

کمتر از ٨ میلیون تومان در حساب پرسپولیس!


مشکلات مالی باشگاه پرسپولیس در چند هفته اخیر به حدی رسیده که حالا در حساب بانکی این باشگاه کمتر از ٨ میلیون تومان وجود دارد. مهدی رسول‌پناه در زمان جدایی‌اش از پرسپولیس همه تلاشش را انجام داد تا با اتکا به موجودی حساب باشگاه و قرض مبلغ قابل توجهی، مطالبات برانکو ایوانکوویچ را بپردازد. این رو پیش از ترک باشگاه، عملا حساب بانکی پرسپولیس خالی شده بود. تنها منبع درآمد پرسپولیس پرداخت‌های کارگزار است که آن طبق تعهد خود، تا پایان آذر پولی پرداخت نخواهد کرد. طبق جدول تعهد کارگزار، آنها قرار است ٣٠ آذر ۵ میلیارد تومان، ٣٠ بهمن ٧ میلیارد تومان و ٢۵ اسفند ٨ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان به پرسپولیس پرداخت کنند./ایسنا

تا ۱۴۰۴ با فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؟


روزنامه اعتماد نوشت: چند روز پیش زمانی که زمزمه شکست ترامپ در انتخابات به گوش می‌رسید، محسن هاشمی در یک برنامه زنده تلویزیونی شکست ترامپ را تبریک گفت و اعلام کرده بود که «شکست سنگین ترامپ را به ایرانیان و غیرایرانیان که به‌ دلیل سیاست‌های ظالمانه او دچار مشکلات وی‍ژه شدند همچنین به مردم ایران که به خاطر تحریم‌های فزاینده او با مشکلات مختلف از جمله کمبود دارو مواجه بودند، تبریک می‌گویم.» اظهارنظری که برخی از آن به عنوان استقبال او را از پیروزی بایدن تعبیر کرده و حتی فراتر از این، آن را نشانه‌ای از افزایش تمایل کارگزاران برای حضور جدی‌تر در انتخابات تفسیر کردند.محمد عطریانفر گفت:«در شرایط فعلی علاقه‌مندیم نیرویی از داخل جبهه اصلاحات معرفی کنیم که زمینه اجتماعی مردمی داشته باشد و به تایید شورای نگهبان نیز برسد»گزینه‌ای که دست‌کم به ‌باور خود کارگزارانی‌ها و اصلاح‌طلبان نزدیک به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی احتمالا کسی نیست جز فرزند ارشد آیت‌الله!


چرا جماعت "خودانقلابی پندار" از شکست ترامپ غصه دار شده اند؟


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: روزی که سردار قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد توسط نظامیان تروریست آمریکائی ترور شد، دونالد ترامپ با افتخار اعلام کرد: من دستور ترور او را دادم. آیا عجیب نیست که عده‌ای در کشور ما وقتی خبر شکست این عنصر فاسد و شرور بین‌المللی را در انتخابات ریاست جمهوری می‌شنوند، عصبانی می‌شوند و به شکل‌های مختلف تلاش می‌کنند این شکست را نپذیرند؟ رسانه ملی به یک شکل، فلان روزنامه به شکلی دیگر، بعضی نمایندگان مجلس و نظامیان با سخنان عجیب و غریب خود، نشان دادند که شکست ترامپ آنها را آزرده کرده است! به این جماعت خودانقلابی‌پندار توصیه می‌کنیم لااقل از سران رژیم صهیونیستی بپرسند چرا ترامپ را که بیشترین خدمت را به آنها کرده است، رها کرده‌اند.

جبهه پایداری غیر از سیاسی کاری و پرونده سازی، چه کاری در مجلس یازدهم انجام می دهد؟


با وجود اینکه به نظر می‌رسد مجلس پرچم سفید را در رابطه خود با دولت بالا برده است، اما برخی از مجلسیان به‌ویژه اعضای جبهه پایداری در تقسیم کاری که از ابتدا برای خود تعریف کرده بودند، همان خط ویژه را در دو بازه دنبال می‌کنند؛ پرونده‌سازی برای اصلاح‌طلبان و سیاسی‌کاری در برابر دولت.شاید برای همین است که یکی از نمایندگان مجلس چندی قبل گفته بود که جبهه پایداری کار خاصی در مجلس نکرده است. این در حالی است که این جبهه و نزدیکانش با وجود اینکه مناصب کلیدی مجلس مانند کمیسیون فرهنگی، امنیت ملی، مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و... را در دست دارند، اما تمرکز خود را بر فرافکنی مشکلات و تقابل با جریان سیاسی مخالفشان قرار داده‌اند./شرق

 ادعایی درباره تصمیم بایدن برای بازگشت فوری به برجام

مشاور سابق جو بایدن مدعی شد، بایدن قصد دارد در مدت زمان کوتاهی به توافق هسته‌ای بازگردد اما به دنبال تغییراتی در برخی بندها مانند زمان انقضای برجام نیز است.یک مشاور ارشد سابق جو بایدن در مصاحبه با یک شبکه صهیونیستی مدعی شد که بازگشت به برجام در اولویت دستور رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود و بایدن قصد دارد بلافاصله بعد از در اختیار گرفتن قدرت آن را در زمان کوتاهی پیش ببرد.براساس گزارش تایمز اسرائیل، «آموس هاچسن» در مصاحبه با کانال 12 رژیم صهیونیستی افزود: «من معتقدم که در ماه اول ریاست جمهوری بایدن شاهد پیوستن کامل آمریکا دولت وی به برنامه جامع اقدام مشترک خواهیم بود که به معنی تعلیق برخی از تحریمهای مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود که طی سه سال گذشته اعمال شده است..»هاچسن که در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا مسئول تحریمهای مربوط به بخش انرژی ایران در وزارت خارجه آمریکا بود اضافه کرد، بایدن همچنین به دنبال برخی تغییرات در برجام مانند تاریخ انقضای آن است.

واکنش زاکانی به شکست ترامپ در انتخابات آمریکا

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مقاومت⁩ هوشمندانه و فعال روش پیروزی ملت ایران است، گفت که سقوط ترامپ نشانه ای از این گزاره است که شکست دولت های بعدی آمریکا⁩ راحت‌تر خواهد بود.علیرضا زاکانی نماینده تهران در واکنش به شکست دونالد ترامپ در انتخابات ایالات متحده آمریکا در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:«سقوط ⁧ترامپ⁩ نشانه‌ای از درستی این گزاره است که گام دوم انقلاب و شکست دولت های بعدی ⁧آمریکا⁩ راحت تر خواهد بود. مقاومت⁩ هوشمندانه و فعال روش پیروزی ملت ایران هست. فقط ⁧نفوذی⁩ ها هستند که می خواهند روش پیروزی را از یاد یک ملت ببرند.» دو شب گذشته نتیجه انتخابات آمریکا اعلام شد و جو بایدن پیروز انتخابات و رییس جمهور منتخب آمریکا شد.

درخواست کنعانی مقدم از گزینه‌های انتخابات ۱۴۰۰

دبیرکل حزب سبز گفت: گزینه‌های انتخاباتی ۱۴۰۰، برنامه‌های خود را برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی در اختیار مردم قرار دهند.حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: بعضی‌ها در دوره‌های قبل نامزد انتخاباتی بودند و نتوانستند رای مناسب کسب کنند، اما امروز شاهد اعلام آمادگی مجدد آن‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستیم، با توجه به این موضوع باید بدانیم که مردم دیگر شخص محور نیستند و به دنبال تیم آن گزینه انتخاباتی هستند.او ادامه داد: در حال حاضر ملاک ما حضور افراد تکراری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیست؛ به نظر من مردم به این موضوع توجه می‌کنند که کابینه دولت کارآمد، دغدغه‌مند و جوان باشد نه اینکه خودشان مشکلی برای نظام باشند.دبیرکل حزب سبز تصریح کرد: رئیس جمهور آینده باید صداقت، درستی و شفافیت را در دستور کار مدیریتی خود قرار دهد تا بتواند اعتماد مردم را بیش از پیش کسب کند و شعار‌های غیرقابل تحقق را اصلا بیان نکند.

ادعاهای بی‌اساس انور قرقاش علیه ایران

مقام اماراتی به طرح ادعاهای بی‌اساس علیه ایران پرداخت.به گزارش عرب‌نیوز، انور بن محمد قرقاش، وزیر امور خارجه امارات در اظهاراتی مضحک مدعی شد: سلاح‌های ایرانی همچنان به طرف یمن فرستاده می‌شوند و ایران به حمایت از شبه نظامیان تروریست می‌پردازد. ترکیه هم گروههای مسلح در لیبی را تقویت می‌کند.وزیر امور خارجه امارات ادعا کرد: ایران و ترکیه باید به حاکمیت ملی کشورهای دیگر احترام بگذارند و در مسائل داخلی کشورها دخالت نکنند.

وزیر نفت: فقط مانده خدماتی‌‎های ما را تحریم کنند

بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین آغاز عملیات و بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی استان فارس و در صحبت‌هایی پایانی خود در واکنش به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه مدیران ارشد نفتی اظهار کرد: آقای ترامپ در روز‌های آخری که در کاخ سفید هستند تعدادی از مدیران ارشد نفت را به‌بهانه حمایت از تروریست تحریم کردند، ما قربانی تروریست هستیم، اما حامی آن نیستیم؛ ما دشمن تروریست هستیم و به این دلیل با آقای ترامپ مخالف بودیم و هستیم. ایشان در این سال‌ها سرکرده جریان‌های تروریستی بودند.وی با بیان اینکه این تحریم‌ها نوعی انتقام‌جویی و کینه‌جویی است وگرنه تأثیری ندارد، تصریح کرد: امروز برخی‌ها نوشتند "سیلابی از تحریم در راه است"! اصلاً چیزی برای تحریم نمانده است! هر چیزی هست را تحریم کردند، مگر اینکه همکاران ما در بخش خدمات را هم تحریم کنند.

توییتر صفحه محسن رضایی را تعلیق کرد

حساب توییتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بار چندم تعلیق شد.پس از ایجاد محدودیت و تعلیق چندباره حساب اینستاگرامی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این بار توییتر بدون هرگونه توضیحی (نقض قوانین شبکه توییتر) حساب شخصی محسن رضایی را با 144 هزار عضو، مسدود کرد.پیگیری‌ها و مکاتبات با توییتر تاکنون منجر به دریافت پاسخ قانع‌کننده‌ای نشده است.

نظر ابطحی درباره آمد و رفت بایدن و ترامپ

یک سیاستمدار اصلاح طلب گفت: بایدن امید و نجات‌دهنده نیست بلکه فرصتی است که باید از ان استفاده کرد.«محمد علی ابطحی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با پیروزی جو بایدن به برنا گفت: در حال حاضر نقطه مشترک میان کشورها، سیاستمداران و فرهیختگان شاید رفتن ترامپ بود. اتفاقی که افتاد و این انتخابات را بسیا مهم کرد، آمدن بایدن نه، بلکه رفتن ترامپ بود. زیرا ترامپ هم قوانین جامعه جهانی را زیر پا می‌گذاشت و هم ارزش‌های آمریکایی مانند دموکراسی و آزادی‌های فردی را دچار آسیب کرد. در بخش‌های مختلف دنیا، رفتن ترامپ شادی‌ آفرین بود. برای ایران به صورت ویژه، رفتن ترامپ مهم‌تر بود زیرا ایران تنها کشوری بود که زیر فشارهای حداکثری آمریکا قرار گرفته بود، به حدی که به گفته خودشان، جای دیگری برای تحریم وجود نداشت و نمی‌توانستند، فشار را بیشتر کنند.او افزود: ایرانی‌ها از رفتن ترامپ به دلیل فشارهای بی‌رحمانه‌ای که روی ایران گذاشته بود، استقبال کردند؛ برهمین اساس هم رفتن ترامپ را باید به فال نیک گرفت. البته که آمدن بایدن فرصت است اما این بدان معنا نیست که بایدن منجی ایران است بلکه بایدن نیز مانند سیاستمداران پیشین، به سیاست‌های امریکا وفادار خواهد ماند و این سیاست‌ها به معنای حل و فصل چالش های میان ایران و آمریکا به طور کامل نیست، باید به داخل کشور و امور داخلی متکی بوده و مسائل و مشکلاتمان را خودمان حل کنیم اما در عین حال از این فرصت نیز، استفاده کنیم.

 ادعایی درباره تصمیم ترامپ برای تحریم بورس تهران

بنیاد به اصطلاح دفاع از دموکراسی ها با اعلام سرمایه نیم میلیارد دلاری خارجی ها در بازار سهام ایران، مدعی شد ترامپ بزودی بورس تهران را تحریم می کند.بنیاد دفاع از دموکراسی ها در توییتر اعلام کرد: دونالد ترامپ قصد دارد قبل از پایان دوره ریاست جمهوری و روی کار آمدن جو بایدن به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا، بورس تهران را تحریم کند؛ چرا که میزبان چندین شرکت تحت تحریم است و از شرکت‌های متعلق به وزارت دفاع و سپاه پاسداران پشتیبانی می‌کند.بنابر این گزارش، آمریکایی‌ها و صهیونیست ها مدعی شده‌اند تهران از بورس انرژی برای دور زدن تحریم‌های نفتی استفاده می‌کند در حالی که بورس کالا نقشی مشابه برای سایر صنایع تحریم شده مانند بخش‌های پتروشیمی و فلزی دارد.

تحلیل الجزیره درباره مسیر پیش روی بایدن در قبال ایران

شبکه الجزیره انگلیسی در تحلیلی با توجه به سیاست‌هایی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در برابر ایران در پیش گرفته بود، به چالش‌های احتمالی مسیر جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تغییر رویکرد این کشور نسبت به ایران پرداخت.شبکه الجزیره در تحلیلی با عنوان " ریاست جمهوری بایدن برای ایران چه معنایی خواهد داشت؟ " با توجه به سیاست‌هایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا درباره ایران اتخاذ کرده بود، درخصوص چالش‌های دیپلماسی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با ایران نوشت: قطعاً تأثیرات انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده در سراسر جهان طنین‌انداز است، اما شاید این تغییرات در هیچ کجا، بیش از ایران نباشد. دولت تندروی ترامپ اقدام به اعمال امواج تحریم‌های بخش‌های مالی ایران کرد که موجبات افزایش تورم و کمبودهای دارویی در این کشور را فراهم آورد. الجزیره افزود: بایدن قول داده که تغییر مسیر دهد اما مسیر پیش رو همچنان مبهم و ناشناخته است. پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات ایالات متحده امیدهای احیای توافق هسته‌ای ایران را تقویت می کند - اما لغو تحریم های ترامپ کار آسانی نخواهد بود. از طرف ایالات متحده همه چیز ممکن است پیچیده‌تر باشد. در ادامه این تحلیل آمده است: از طرفی نیز، ایران اعلام کرده که ایالات متحده باید قبل از هر اقدامی ابتدا "به قانون و تعهدات بین‌المللی خود برگردد". هفته گذشته ، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با سی بی اس نیوز اظهار داشت؛ ایران تحت هیچ شرایطی مجددا مفاد برجام را مذاکره نخواهد کرد. وی افزود: "اگر می خواستیم چنین کاری انجام دهیم ، می توانستیم این کار را با رئیس‌جمهور ترامپ چهار سال پیش انجام دهیم."

 تخصیص غیرقانونی 120 میلیارد تومان به دانشگاه شهید بهشتی از بودجه کرونا

رئیس سازمان بازرسی همچنین به موضوع تخصیص غیرقانونی ۱۲۰ میلیارد تومانی به دانشگاه شهید بهشتی جهت تأسیس دانشکده فناوری‌های نوین این دانشگاه اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها و پیگیری‌های سازمان بازرسی روشن کرده که این تخصیص به صورت غیرقانونی و از محل اعتبار یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا صورت گرفته که پس از پیگیری‌های این سازمان محل تخصیص این اعتبار تغییر کرده و از محل حساب خاص در اختیار ریاست جمهوری تأمین شده است که البته پیگیری تخلفات احتمالی در تخصیص جدید نیز در دستور کار قرار گرفته است.

واکنش واعظی به شایعه‌سازی ارزی علیه دولت

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به برخی ادعا‌ها در خصوص تمایل دولت به افزایش نرخ ارز تاکید کرد که دولت به دنبال گرانی ارز نیست.در پی شایعه‌سازی برخی محافل و رسانه‌ها مبنی بر مانع‌تراشی دولت در مسیر کاهش نرخ ارز، محمود واعظی این ادعا را کاملا غلط خواند و گفت: این ادعایی است که هر چند وقت یک بار از سوی برخی محافل علیه دولت مطرح می‌شود در حالی که هم طراحان و هم منتشرکنندگان آن می‌دانند چنین حرفی چقدر غلط، متناقض و بی‌اساس است. واعظی با بیان اینکه از زمان خروج آمریکا از برجام، دولت مستمرا در دو جبهه جنگیده است، خاطرنشان کرد: دولت از یک طرف با تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا مقابله کرده تا جنگ اقتصادی تمام‌عیاری که علیه ایران آغاز کردند، خنثی شود، و از طرف دیگر در تمام این مدت با سوداگران و کاسبانی که از شرایط تحریمی ارتزاق می‌کنند، در نبرد بوده است. وی افزود: این سوداگران تحت هر شرایطی به دنبال مطامع خود هستند و برای این کار ابایی از بی‌ثبات‌سازی اقتصاد و ایجاد تنش و نوسان در بازارا‌های مختلف ندارند. به همین منظور همیشه در راستای موفق نشدن سیاست‌های ثبات‌ساز و کنترلی دولت حرکت می‌کنند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم و تامین مواد اولیه کارخانجات را دو سیاست مبنایی دولت در سال‌های تحریم دانست و خاطرنشان کرد: دولت همواره تلاش کرده کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم اولا به وفور و ثانیا با قیمت منطقی به دست آن‌ها برسد، از سوی دیگر به دنبال این بوده که با تامین مواد اولیه کارخانجات، چرخ تولید در کشور متوقف نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار