کد خبر: ۹۱۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳ 09 September 2015
ایسنا: دیپلمات‌های غربی آشنا به روند مذاکرات هسته‌ای ایران می‌گویند، تحریم‌های نفتی ایران احتمالا در سه ماهه اول سال آینده میلادی لغو خواهند شد.

به گزارش بلومبرگ، بر اساس مفاد توافق هسته‌ای بین ایران و قدرتهای جهانی، تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه ایران در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای کشور لغو خواهند شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر زمان که ایران به مفاد توافق عمل کند آن را راستی‌ آزمایی خواهد کرد که راه را برای لغو تحریم‌ها هموار می‌کند.

سه دیپلمات آگاه گفتند: نظارت لازم برای لغو تحریم‌ها احتمالا تا ژانویه یا فوریه صورت خواهد گرفت.

یک منبع دیپلماتیک دیگر معتقد است که محدودیت‌ها تا ماه مارس پابرجا خواهد بود.

هر چهار دیپلمات به برنامه راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران آشنا هستند و به دلیل محرمانه بودن موضوع خواستند نامشان فاش نشود.

ایران به عنوان چهارمین دارنده ذخایر بزرگ نفت جهان در حال تدارک برای افزایش تولید نفت خود پس از لغو تحریم‌ها است و مقامات شرکتهای نفتی و سیاستمداران اروپایی در حال رفت و آمد به ایران برای زمینه‌سازی سرمایه‌گذاری و روابط تجاری در آینده هستند.

تمامی چهار منبع دیپلماتیک آگاه برخی فرضیه‌های مطرح شده از سوی منتقدان درباره توافق هسته‌ای را مبنی بر اینکه بازرسان آژانس دسترسی کافی به تاسیسات هسته‌ای مشکوک ایران نخواهند داشت رد کردند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر اطلاعات بیشتری را دریافت کرده است.

یوکیا‌ آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانسی در وین گفت: ما تمام کارهای لازم را برای تسریع فعالیت خود انجام خواهیم داد اما این روند تا حد زیادی به فعالیت‌های ایران و واقعیت‌های فنی بستگی دارد ما باید ببینیم که آنها چطور سازماندهی می‌کنند و تا چه حد سرعت عمل دارند.

در شرایطی که آمانو می‌گوید از تلاش ایران برای اجرای هرچه زودتر تعهداتش آگاه است از پیش‌بینی زمان لازم برای راستی‌ آزمایی برچیدن ذخایر اورانیوم غنی شده و سانتریفوژها توسط ایران خودداری کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار