کتابخانه تحت وب آبفا استان اصفهان، منطبق بر استانداردهاي كتابداري و فن آوری های دیجیتال روز دنیا راه اندازی شد.
کد خبر: ۹۱۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰ 15 November 2020

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان گفت: کتابخانه آب و فاضلاب استان اصفهان دارای بیش از 4 هزار عنوان کتاب فارسی و بیش از 5 هزار عنوان کتاب لاتین می باشد که با هدف خدمت رسانی آسان وگسترده به متقاضیان، از طریق نرم افزار هوشمند مدیریت می شود .
هاشم امینی ادامه داد: کتابخانه فیزیکی مجهز به بيش از 4 هزار جلد نسخه كه مشتمل بر 3500 جلد كتاب فارسي ، 200 جلد كتاب لاتين ، 500 جلد تحقيق فارسي با سرفصل هاي مرتبط با صنعت آبفا و 150 جلد مقاله فارسي مي باشد .
وی افزود: کتابخانه دیجیتال مجهز به 3 هزار نسخه مقاله تخصصي كه مشتمل بر 897 عنوان كتاب الكترونيك حوزه علوم انساني ، 26 عنوان كتاب الكترونيك حوزه صنعت آبفا ، هزار نسخه نشريه الكترونيك فارسي در پايگاه سيويليكا و هزار نسخه نشريه الكترونيك لاتين در پايگاه سمنتا است .

امینی با بیان اینکه نرم افزار مديريت هوشمند کليه استانداردهاي حوزه مديريت اطلاعات را پوشش مي دهد اعلام کرد: اين نرم افزار منطبق بر استانداردهاي کتابداري و خواسته هاي کتابخانه هاي ايران طراحي و پياده سازي شده است كه به طور کامل تحت وب عمل می کند.
مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان تصریح کرد: اين سيستم از تمامي مدارك موجود مثل كتاب، مجله، مقاله، صدا، تصوير، فيلم، نرم‌افزار، سی دی و غيره حمايت مي‌كند، همچنین با پيدايش مدارک جديدتر، به راحتي با معرفي آنها به سيستم، مي‌توان اين مدارک جديد را نيز به كتابخانه افزود.
وی ورود اطلاعات در نرم افزارمديريت هوشمند را متفاوت از سایر روشها دانست و تصریح کرد: از طریق این نرم افزار ورود اطلاعات به شیوه های مستقيم ، در محيط مجازي و دسته اي یا غير مستقيم می باشد که در روش سوم، اطلاعات از ساير منابع مانند؛ لوح فشرده کتابشناسي ملي، سايت کتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، سايتهاي مربوط به کتب لاتين مانند کنگره آمريکا، کتابخانه ملي پزشکي و به صورت ISO ذخيره شده و سپس به صورت موردي يا دسته اي فرا خواني شده و به محيط تدوين و يا پايگاه اصلي وارد مي شود.
امینی ادامه داد: علاوه بر سه روش ذکر شده میتوان جستجو و ورود آنلاین اطلاعات از طریق پروتکل Z3950 را نیز نام برد که اين بخش يکي از خدمات ويژه نرم افزار است؛ اطلاعات کتابها به طور آنلاین از کتابخانه ملي فرا خواني شده و سرعت ورود اطلاعات را افزايش مي دهد.
وی گفت: در نرم افزار مديريت هوشمند کتابخانه اين امکان در نظر گرفته شده است که فايل هاي مختلفي تحت عنوان نسخه ديجيتال ايجاد و يا به سيستم اضافه گردد. اين فايل ها مي توانند فرمت هاي مختلفي داشته باشند که عمومي ترين آنها پی دی اف مي باشد، همچنین از انواع فرمت هاي مختلف فايلها نیز پشتيباني مي کند.
مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان عنوان کرد: از اولين و مهمترين امکانات کاربران کتابخانه، استفاده از روش هاي مختلف جستجو و ارتباط آن با بخش هاي مختلف برنامه است . در اين نرم افزار تحت وب، هر کاربر صرف نظر از اينکه مهمان است يا عضو کتابخانه، امکانات جستجو در اختيارش قرار داده مي شود.
امینی به نحوه عضویت در این کتابخانه پرداخت و تصریح کرد: هرکاربر مي تواند پيش از عضويت در کتابخانه از نرم افزار مديريت کتابخانه در هر مرکزي درخواست عضويت نمايد، که در اين مرحله با پر کردن اطلاعات شخصي و ارائه ایمیل به عنوان عضو مجازي شناخته مي شود و مي تواند با نام کاربري و کلمه عبور خود از امکانات يک کاربر مجازي مثل جستجو، مشاهده درصدي از نسخ ديجيتال، مشاهده تازه هاي مدارک و ...استفاده کند. اما در صورت نياز به خدمات بيشتر از سوي کتابخانه ،درخواست خدمات مي نمايد و اطلاعات مورد نياز کتابخانه را وارد کرده و در صورت تاييد مسئولين، عضو کتابخانه مي شود و در گروهي از گروه بندي نرم افزار قرار ميگيرد.
لازم به توضیح است که پرسنل شرکت می توانند با مراجعه به پرتال داخلی شرکت به نشانی 172.18.12.62 مراجعه و پس از انتخاب لینک کتابخانه هوشمند، کد پرسنلی را در بخش شماره عضویت و کدملی را بخش گذرواژه وارد نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار