سامانه ثبت سیگنال های چشمی با قابلیت کمک به ناتوانان حرکتی در دانشگاه آزاد خمینی شهر طراحی وساخته شد.
کد خبر: ۹۱۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲ 16 November 2020
مدیر گروه رشته مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر گفت: بهزاد کریمیان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی این واحد دانشگاهی، موفق به طراحی و ساخت سامانه ثبت سیگنال‌های چشمی(الکترواکولوگرافی) برای کنترل وسایل و تجهیزات از جمله ویلچر برای ناتوانان حرکتی طراحی و پیاده‌سازی شده است.

سیدایمان موسویان، ایجاد سهولت در تامین نیازهای جامعه معلولان را از مهمترین انگیزه مهندسان تجهیزات پزشکی دانست و افزود: استفاده از سیگنال‌های چشمی، علاوه بر ثبت آسان و پردازش‌های راحت در کمترین سطح از سلامت و انرژی نیز قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه از این سیستم و فناوری، می‌توان به‌عنوان رابط انسان و ماشین بهره گرفت، گفت: علاوه بر افزایش پویایی افرادی که مشکل حرکتی دارند در فناوری‌های ثبت مسیر حرکت چشم در زمینه‌های نظامی، آموزشی، حوزه‌های مدیریتی و تبلیغاتی نیز کاربرد دارد که برای این موضوع ابتدا نیاز است سیگنال‌ها از چشم دریافت و به شکل قابل فهم برای رایانه تبدیل شده تا برای پردازش قابل استفاده شود.

طراح سامانه ثبت سیگنال‌های چشمی افزود: برای ثبت سیگنال EOG می‌توان از الکترودهای مقرون به صرفه نقره، نقره کلرید استفاده کرد که جفت الکترودها به‌صورت بالا و پایین برای ثبت حرکت عمودی و دو الکترود در طرفین چشم برای ثبت حرکت افقی قرار می‌گیرند، سپس سیگنال ثبت‌شده از طریق الکترودها به دستگاه ساخته‌شده وارد می‌شود.

بهزاد کریمیان گفت: در این قسمت سیگنال تقویت و آماده پردازش می‌شود و پس از آن با استخراج ویژگی‌های سیگنال می‌توان این سیگنال را طبقه‌بندی کرد که در نهایت حرکات‌های مختلف چشم از جمله حرکات اصلی چپ، راست، بالا و پایین قابل دسته‌بندی و استفاده در کاربردهای مختلف است.

وی مزیت ویژه سامانه طراحی‌شده را قیمت پایین آن دانست و افزود: امید است با حمایت مسئولان این طرح به تولید انبوه برسد و مشکلات بیماران  برطرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار