کارشناس ارشد امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تولید پسته اصفهان سال جاری ۱۵ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۹۱۷۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰ 16 November 2020

سعادت شاهپوری با اشاره به پایان برداشت محصول پسته از باغات استان اصفهان، اظهار کرد: سال جاری از ۹۴۴۵ هکتار باغات پسته استان ۶۵۸۰ هکتار بارور بود و از ۱۵ شهریور تا ۱۵ آبان بالغ بر هشت هزار ۳۲۰ تن پسته خشک برداشت شد.

وی با اشاره به اینکه میزان برداشت پسته در مدت مشابه سال ۹۸، ۷۰۴۵ تن بوده است، ادامه داد: تولید پسته استان اصفهان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

کارشناس ارشد امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه پسته محصولی با نیاز آبی کم و مقاوم به خشکی و شوری است، گفت: بیشترین سطح زیر کشت پسته به مناطق کویری و کم آب استان از جمله شهرستان‌های آران و بیدگل، اردستان، نائین، کاشان و شاهین شهر اختصاص دارد.

شاهپوری با بیان اینکه نرخ این محصول با توجه به ارقام، وزن و خندان یا دهان بسته بودن پسته متفاوت است،  افزود: ارقام پسته اصفهان احمدآقایی، اکبری، کله قوچی و فندقی است و پسته خشک بسته به کیفیت محصول از هر کیلوگرم ۹۰ تا ۱۵۰ هزار تومان از باغ‌دار خریداری می‌شود که پسته اکبری بیشترین و پسته فندقی کمترین قیمت را بین سایر ارقام دارند.

وی با اشاره به صادرات داخلی و خارجی این محصول، خاطرنشان کرد: پسته اصفهان به استان‌های مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و تهران و به کشورهای کویت، عراق و مالزی صادر می‌شود.

کارشناس ارشد امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان میانگین برداشت پسته در هر هکتار را یک و نیم تن اعلام کرد و گفت: هرسال حدود ۱۰ درصد خسارت ناشی از سرمازدگی باغات پسته وجود دارد و سال جاری نیز سرما و بادهای گرم نیز به باغات آسیب زد اما با توجه به اینکه امسال سال‌آور پسته بود تولید این محصول خوب بود و هنوز میزان خسارت ریالی برآورد نشده است.

این کارشناس در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه احداث باغ پسته هزینه زیادی دارد و تولید این محصول زمان بر است، به باغداران و متقاضیان احداث باغ پسته توصیه می‌شود پیش از احداث با کارشناسان کشاورزی مشورت کنند تا سرمایه آنها از بین نرود.

منبع: ایمنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار