در میان روزنامه های چهارشنبه؛
تابناک: حسین فرکی و یحیی گل محمدی دو مربی تهرانی فوتبال ایران یک سالی است که به اصفهان کوچ کرده‌اند و هر دو هم سرمربیگری دو تیم مطرح دیار نصف جهان و البته کشور را عهده‌دار شده‌اند.
کد خبر: ۹۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶ 09 September 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.

در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

با توجه به این مسئله سایت خبری تحلیلی تابناک اصفهان، هر روز مهم ترین گزارش یا اتفاق روزنامه های اصفهان را در اختیار مخاطبین می گذارد، تا از این مسائل با خبر باشند.

" اصفهان امروز" در صفحه ورزشی خود به یکی از موضوعات جذاب در ورزش و آن هم فوتبال یعنی مبلغ قراردادها پرداخته است.

این روزنامه در این نوشتار به مسئله درآمد دو تن از مربیان تیم های اصفهانی پرداخته است:

حسین فرکی و یحیی گل محمدی دو مربی تهرانی فوتبال ایران یک سالی است که به اصفهان کوچ کرده‌اند و هر دو هم سرمربیگری دو تیم مطرح دیار نصف جهان و البته کشور را عهده‌دار شده‌اند. سکان هدایت سپاهانی‌ها در اختیار فرکی است و گل محمدی هم ناخدای کشتی ذوب‌آهن است. این ملی پوشان سابق ایران در همین بازه زمانی نه‌چندان طولانی دو جام معتبر را هم به ویترین افتخارات فوتبال اصفهان اضافه کرده‌اند. زردها با فرکی جام قهرمانی لیگ چهاردهم را بالای سر بردند و سبزها با گل محمدی بر جام حذفی بوسه زدند. حالا که لیست مبلغ قرارداد سرمربیان تیم‌های لیگ برتری

منتشرشده است نشان می دهد این دو مربی نه‌تنها بهترین‌های ایران بلکه گران‌ترین‌ها نیز هستند. فرکی قراردادی یک میلیارد و دویست‌میلیونی با سپاهان بسته و گل محمدی با 50 میلیون بیشتر برای یک‌فصل یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون دریافتی دارد. این ارقام اعجاب‌انگیز به دو مربی‌ای پرداخت خواهد شد که تنها در محدوده فوتبال ایران شناخته‌شده‌اند و در خارج از کشور خریداری ندارند. پرسش اصلی هم این است که افزایش مبلغ دریافتی مربیان فوتبال ایران با چه متر و معیاری صورت گرفته است؟

افزایش 60 درصدی مبلغ قرارداد گل محمدی!

فرکی و گل محمدی فصل گذشته با رقم قراردادهایی در حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون به سپاهان و ذوب‌آهن پیوستند. با نگاهی به لیست جدید منتشرشده ، قرارداد فرکی برای یک‌فصل دیگر تنها با 200 میلیون تومان افزایش روبرو بوده اما یحیی گل محمدی حدود پانصد و پنجاه به مبلغ قرارداد قبلی خودش اضافه کرده تا گران‌ترین مربی داخلی فوتبال ایران محسوب شود. سعید آذری مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن پیرامون این موضوع و انتقادهایی که به رقم قرارداد یحیی گل محمدی واردشده است چنین می‌گوید:« گل محمدی با توجه به نتایجی که فصل قبل به دست آورده است، رقم قرارداد یک میلیارد و 250 میلیون تومانی‌اش عددی متعادل است.

 البته ممکن است انتشار این اعداد و ارقام در دیدگاه مردم عادی تأثیر خوبی نداشته باشد، چراکه آن‌ها معتقدند این مبالغ وابسته به دولت است و از هزینه‌های دولتی استفاده می‌شود اما قطعاً شفاف‌سازی به فوتبال کمک می‌کند.» در پاسخ به صحبت‌های آذری باید گفت در کدام قانون و یا عرف نوشته‌شده است که یک مربی موفق می‌تواند رقم قراردادش را حدود 60 درصد افزایش دهد؟آیا قهرمانی در جام حذفی و عنوان چهارمی لیگ تنها دلیل این تقاضای سرمربی ذوب‌آهن بوده یا ذوبی‌ها از فرط ذوق‌زدگی با این رقم موافقت کرده‌اند؟ فرض دوم به واقعیت نزدیک‌تر به نظر می‌رسد. به‌هرحال یک مربی موفق کارنامه یک مدیر را پربارتر خواهد کرد و برعکس یک مربی ناکام می‌تواند همه ارکان باشگاهی را به هم بریزد.

یحیی گل محمدی فصل گذشته با ذوب‌آهن به موفقیت‌های کم‌نظیری رسید و پایه‌های مدیریتی سعید آذری با همین نتایج محکم ‌تر از قبل شد. ضمن آن‌که نباید از خاطر دور داشت هنگامی ذوب‌آهن در ابتدای لیک چهاردهم نتایجی ضعیفی به دست می‌آورد و زمزمه برکناری یحیی به گوش می‌رسید آذری تمام و کمال پشت یحیی ایستاد و از سرمربی‌اش دفاع کرد تا دوران شکوفایی تیمش فرار برسد. با تمام این اوصاف هنوز هم رقم قرارداد گل محمدی با ذوب‌آهن غیرقابل‌هضم نیست و معلوم نیست باشگاه با چه اندیشه‌ای حاضرشده تا بیشترین مبلغ را میان مربیان داخلی به این مربی تهرانی پرداخت کند.

مربیان ایرانی در بوته نقد

فرض نخست این است که فرکی و گل محمدی تنها با اتکا به دو قهرمانی‌ای که برای سپاهان و ذوب‌آهن به دست آورده‌اند تا این اندازه قیمتشان را بالابرده‌اند. اگر این مبنا درست باشد نمی‌تواند دلیل چندان منطقی‌ای به‌حساب آید. اول این‌که باید بپذیریم لیگ داخلی فوتبال ایران چندان کیفیتی ندارد که کار مربیان در آن به چشم آید. لیگی که در آن اتفاقات بیرون از زمین بر نتایج به‌دست‌آمده تأثیرگذار است و شائبه‌های تبانی در برخی بازی‌ها گاهی آزاردهنده می‌شود.

 لیگی که بازیکنان فرمانروایان مطلق آن هستند و البته عوامل فدراسیون هم گاهی دیدگاه‌هایشان را بر آن اعمال می‌کنند. با این شرایط اتکای صرف به قهرمانی در لیگ داخلی نمی‌تواند چندان تکیه‌گاه مطمئنی به‌حساب آید. بهترین ملاک برای ارزیابی کار مربیان ایرانی لیگ قهرمانان آسیا است. جایی که تیم‌های ایرانی با بهترین‌های قاره کهن روبرو می‌شوند و باید با مربیان اروپایی و آمریکای جنوبی پنجه در پنجه شوند. این آوردگاه به‌خوبی عیار مربیان وطنی را روشن می‌کند و نشان می‌دهد چرا هیچ‌یک از آن‌ها حتی در سطح همین کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم خریداری ندارند.

در این فصل هم لیگ قهرمانان آسیا که احتمالا اسفندماه شروع خواهد شد نشان خواهد داد فرکی و گل محمدی چند مرده حلاج هستند و از چه قابلیت‌های برخوردارند. البته فرکی یک‌بار با فولاد تجربه حضور در چنین مسابقاتی را دارد. تجربه‌ای تلخ که هرچند با صعود از مرحله گروهی همراه بود اما به حذف ختم شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار