به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، 30 تا 40 درصد پروژه‌های نیمه تمام کرمانشاه قابل واگذاری به بخش خصوصی است.
کد خبر: ۹۱۹۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 25 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،حبیب‌الله وفایی در جلسه امروز (5 آذر) شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی کشور، اظهار کرد: متاسفانه در شرایط کنونی نزدیک به 85 درصد از بودجه سالانه کشور(حدود 436 هزار میلیارد تومان از بودجه 571 هزار میلیاردی امسال) صرف هزینه‌های جاری مانند حقوق و دستمزد، یارانه و ... می‌شود و سهم بسیار کمی برای طرح‌های عمرانی باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: نتیجه این شرایط کاهش سهم اعتبارات عمرانی از تولید ناخالص داخلی کشور است که مدام در این سال‌ها روند کاهشی نیز داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر 86 هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور روی دست دولت مانده، عنوان کرد: 80 هزار پروژه از این تعداد استانی و شش هزار پروژه ملی است.

وفایی با تاکید بر لزوم واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت در این زمینه، یادآور شد: دولت باید نقش سیاست‌گذاری داشته باشد، نه اجرای پروژه‌های ریز و درشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی در کشور با چالش‌هایی مواجه است، افزود: توجه‌پذیری مالی ناکافی، ریسک سودآوری، عدم عزم راسخ دستگاه‌های اجرایی، پایین بودن توان سرمایه‌گذاری، نگرانی از دستگاه‌های نظارتی و ... از مهمترین این چالش‌ها است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، نتیجه این چالش‌ها آن است که در سال گذشته فقط 28 پروژه در سراسر کشور به بخش خصوصی واگذار شده و فقط 10 استان از 31 استان موفق به این واگذاری با اعتبار حدود 90 میلیارد تومان شدند.

وفایی اشاره‌ای هم به وضعیت پروژه‌های نیمه تمام در استان کرمانشاه داشت و ادامه داد: اگرچه تعاریف متعددی در زمینه پروژه نیمه تمام وجود دارد، اما حدود 1200 پروژه نیمه تمام در استان داریم که نه سال گذشته و نه امسال تاکنون هیچ واگذاری به بخش خصوصی نگرفته است.

وی با بیان اینکه بین 30 تا 40 درصد این پروژه‌ها قابل واگذاری به بخش خصوصی هستند، اظهار کرد: تعداد پروژه‌هایی که برای واگذاری در سال جاری در نظر گرفتیم، 25 مورد است.

امیر حمزه حیدریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان نیز در این نشست اشاره‌ای به وضعیت سهام عدالت در کرمانشاه داشت و گفت: یک میلیون و 444 هزار نفر در کرمانشاه مشمول سهام عدالت هستند که از این تعداد 53 درصد روش مستقیم را انتخاب کرده اند.

وی تعداد کسانی که در کرمانشاه روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کردند 680 هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: ارزش اسمی پورتفوی سهام عدالت این افراد نزدیک به 8500 میلیارد تومان و ارزش روز آن یازده هزار میلیارد تومان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار