پنجمین روز اجرای طرح محدودیت‌های ستاد ملی کرونا درقم نتایج مثبتی را به همراه داشته که با تداوم روند اجرای این طرح توسط مسئولان و مردم، پیش‌بینی می‌شود عرصه بر کرونا دراین شهر تنگ‌تر شود.
کد خبر: ۹۱۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳ 26 November 2020

به گزارش تابناک قم، اعمال محدودیت‌های ۲ هفته‌ای ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای آذرماه در کشور آغاز شده و در استان قم نیز که جزو استان‌های قرمز می‌باشد، به‌جز اصناف ضروری گروه یک، سایر صنوف از هر گونه فعالیت در این بازه زمانی منع شده‌اند.

مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکی است درصد بالایی از صنوف فعال در استان قم، با ستاد ملی کرونا و مردم همگام شده‌اند تا زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع شود؛ هر چند تعدادی نیز با سرپیچی از این قانون گاها با کرکره‌های نیمه‌باز مشغول فعالیت هستند.

مناطق هسته مرکزی شهر قم از جمله سه راه بازار، چهارراه بازار، چهارمردان و همچنین خیابان‌های ۲۰ متری شهید بهشتی، ۳۰ متری کیوانفر و صفاییه که در روزهای عادی مملو از جمعیت خریداران و کسب و کار صنوف بود،‌ در این روزها تعطیل و خلوت به نظر می‌رسد.

با گشتی که در این خیابان‌ها می‌زنیم فقط داروخانه‌ها، عطاری‌ها و بانک‌ها هستند که رفت و آمد مردم کم و بیش در آن‌ها جریان دارد و البته مراکز توزیع مواد غذایی و خواروبارفروشی‌ها نیز که جزو صنوف ضروری می‌باشند نیز فعال هستند.

کسبه از کسادی کسب و کار می‌گویند

ابوالفضل مرادی یکی از مغازه‌داران لباس در خیابان ۲۰ متری شهید بهشتی قم نیز گفت: هر اقدامی که بتواند پاسدار سلامتی مردم باشد مورد حمایت همه است؛ ولی باید جنبه‌های دیگر این قبیل طرح‌ها هم از سوی متولیان امر رصد و رسیدگی شود.

وی افزود: بنده ماهی سه میلیون تومان اجاره مغازه می‌دهم و از طرفی هم برای خرید لباس از تولیدی چک داده و برنامه‌ریزی کرده‌ام با فروش لباس‌ها در چند ماه آینده بتوانم چک‌ها را پرداخت کنم.

وی اضافه کرد: علاوه بر تمام این‌ها، چندین مشتری که به‌صورت قسطی از من لباس خریده‌اند و  باید اقساط را پرداخت کنند که با تعطیلی پیش آمده این موضوع فعلا عملی نخواهد شد.

این کاسب قمی تصریح کرد: افرادی مانند من که در طول سال حتی یک روز هم نمی‌توانیم مغازه را تعطیل کنیم، زیرا مشکلات زیادی به وجود می‌آید و امروز که ناچار باید دو هفته در خانه بمانیم، از دولت انتظار داریم با پرداخت تسهیلات بلاعوض از کسبه حمایت کند.

قاسم محمدی یکی از دست‌فروشان روز بازارهای قم نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: دست‌فروشان جمعیتی هستند که زیر بار این نرخ از تورم روزانه در حال له شدن هستند و هیچ حمایتی از سوی هیچ نهادی نمی‌شود.

ریحانه السادات حسینی که صاحب بوتیک کیف و کفش در خیابان صفاییه است، می‌گوید: اجرای طرح قرنطینه ۲ هفته‌ای در کشور اقدام شایسته‌ای است، ولی امیدوارم مسئولان فکری به حال هزینه‌های جاری کاسبان نیز کرده باشند.

برگزاری هر گونه تجمع در قم مطلقا ممنوع است

استاندار قم در جلسه ستاد مدیریت بحران با تاکید بر اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: در طول اعلام محدودیت‌های جدید کرونایی برگزاری هرگونه همایش و تجمعی در قم مطلقا ممنوع است.

بهرام سرمست افزود: شرایط دوهفته‌ای محدودیت‌های جدید کرونایی متفاوت از روزهای دیگر است و باید تمام مصوبات ابلاغی به‌صورت کامل اجرا شود.

وی با اشاره به طرح محدودیت‌های رفت‌وآمد پلاک‌های غیربومی، عنوان کرد: با توجه به وجود حوزه‌های علمیه و برخی مراکز علمی دیگر باید ملاحظاتی در عرصه عمل برای برخی پلاک‌های غیربومی دیده شود.

محدودیت‌های جدید متناسب با روند بیماری است

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم نیز در این جلسه، بیان کرد: طرح‌ها و محدودیت‌های جدید کرونایی متناسب با روند بیماری ادامه خواهد داشت.

بیژن سلیمانپور گفت: در سه روز گذشته ۸۰۰ مجوز تردد در بخش‌های مختلف صادرشده که ۵۰ درصد از آن مختص بخش صنعت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ممنوعیت تردد شبانه و تردد بین‌شهری به‌صورت مطلوبی در قم آغاز شده و ادامه دارد.

به گفته سلیمانپور اظهار داشت: در حوزه تردد و حوزه آموزش وضعیت نزدیک به ۱۰۰ درصدی در اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی را شاهد هستیم.

وضعیت کنترل کرونا در قم شکننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: وضعیت کنترل و پیشگیری از کرونا در قم کاملا شکننده است و در صورت کمترین بی‌توجهی بار دیگر با جهش این ویروس روبه‌رو خواهیم شد.

محمدرضا قدیر افزود: روزانه به‌صورت متوسط ۹ بیمار کرونایی در قم جان خود را از دست می‌دهند.

وی اظهار داشت: برخی از دستگاه‌های دولتی قم، مبارزه و پیشگیری از کرونا در اولویت اول خود قرار نمی‌دهند.

وی یادآور شد: ارائه خدمات سلامت در قم تاکنون عادلانه و مبتنی بر حفظ کرامت مردم بوده و حداکثر خدمات به بیماران ارائه‌ شده است.

وی گفت: قم ازنظر ابتلا به کرونا در رتبه بیست و سوم کشور قرار دارد و منتظر رنگ‌بندی و تغییر وضعیت توسط وزارت بهداشت هستیم.

ادامه وضعیت نامطلوب مراکز خرید و روز بازارها

رییس مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه گفت: تعداد بستری و فوتی‌های کرونایی طی یک هفته گذشته در قم با روند کاهشی همراه بوده است.

سیامک محبی افزود: در صورت ثبات وضعیت کنونی تا دو هفته آینده وضعیت قم در رابطه با مبارزه با کرونا به یک وضعیت رضایت‌بخش خواهد رسید.

وی یادآور شد: اولویت و سیاست مهم دانشگاه علوم پزشکی افزایش بیماریابی فعال است که با افزایش نمونه‌گیری سرپایی در قم در دو هفته گذشته ، تعداد بیماران کرونایی کاهش‌یافته است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر کمتر از ۴۵ درصد از نمونه‌های سرپایی و بیمارستانی قم مثبت می‌شود که نسبت به گذشته وضعیت مطلوب‌تری دارد.

محبی تاکید کرد: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح ادارات قم ۸۱ درصد است و وضعیت بهداشتی در تالارهای پذیرایی، مجتمع‌های خرید، نانوایی‌ها، آرایشگاه‌ها و صنف آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها همچنان رضایت‌بخش نیست.

وی یادآور شد: تراکم جمعیت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دغدغه بزرگ دانشگاه علوم پزشکی و نظام سلامت قم است؛  همچنین وضعیت روز بازارها در قم بشدت پرتراکم و نگران‌کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: استفاده از ماسک توسط مردم در سطح معابر عمومی ۸۰ درصد است.

آغاز طرح محله محور شهید سلیمانی

فرماندار قم نیز گفت: در طرح محله محور شهید سلیمانی، ۲۸ مرکز بهداشت و ۱۴ حوزه بسیج در مسیر مبارزه با کرونا ساماندهی شده‌اند.

مرتضی حیدری ادامه داد: در این طرح، قم به پنج منطقه تقسیم‌ شده و گزارش‌های دریافتی طی جلساتی تجزیه ‌و تحلیل می‌شود.

وی تصریح کرد: با همکاری بسیج تلاش می‌شود ماسک، گان و اقلام بهداشتی و غذایی در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار بگیرد.

حیدری گفت: هدف از این طرح شناسایی بیماران کرونایی قبل از مراجعه به مراکز درمانی و قرنطینه خانگی افراد مبتلا برای پیشگیری از پیشروی این ویروس است.

غیرفعال شدن ۱۰۰۰ واحد متخلف صنفی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در این جلسه گفت: ۱۸ تیم نظارتی و بازرسی در مناطق هشت‌گانه شهری ساماندهی شده است.

مهرداد غضنفری گفت: این تیم‌ها روزانه آمار و گزارش‌های خود به‌صورت مستند به معاونت اقتصادی و سیاسی استانداری ارسال می‌کنند.

به گفته وی، طی ۳ روز گذشته بیش از ۱۵ هزار بازرسی در قم انجام‌گرفته است و به‌رغم حکم دادستانی قم، سیاست و اولویت اول قم در بازرسی و نظارت از واحدهای صنفی، صنعتی و غیره پلمب آن‌ها نیست.

وی با بیان این‌که در ۳ روز گذشته یک هزار واحد غیرفعال و فقط ۲۰ واحد پلمب ‌شده است،گفت: بسته حمایتی از اصناف تعطیل در اجرای محدودیت‌های کرونایی در حال تدوین است.

غضنفری بیان کرد: در حوزه حمل کالا تدابیری در دست پیگیری است تا وانت‌بارها و نیسان‌ها از تردد در محورهای مواصلاتی برون‌شهری آزاد باشند و برخی مشکلات روزهای قبل تکرار نشود.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه اصناف قم تا ۹۰ درصد به پروتکل‌های بهداشتی پایبند بوده‌اند.

ممنوعیت اقامه نماز در مساجد قم

 معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز در این جلسه با اشاره به ممنوعیت اقامه نماز در مساجد، بیان کرد: اقامه نماز جماعت در مسجد جمکران نیز تعطیل‌ شده است.

یونس عالی پور گفت: طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی، درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم حضرت معصومه(س) بیش از ۸۰ درصد است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز در ادامه گفت: وضع تجمع در سطح دادگاه‌ها و دادگستری‌های قم به شدت متراکم و پرتعداد است.

محسن بهشتی افزود: سیستم قضایی استان در حال حاضر به یکی از ادارات پرتردد تبدیل ‌شده است.

به گفته وی، پایانه مسافربری قم به‌شدت خلوت و آمار تردد در آن بسیار اندک است.

افزایش خدمات غیرحضوری در قم

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز در این جلسه گفت: میزان ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی در قم به ۷۱ درصد رسیده است.

محمدرضا گروسی اضافه کرد: تاکید و توصیه استان بر دستگاه‌های دولتی تقویت زیرساخت‌های دولت الکترونیک است.

به گفته وی، برخی از دستگاه‌های استانی تعامل لازم را در ارائه گزارش‌های روزانه ندارند.

وی یادآور شد: به دلیل عدم آگاهی کافی مردم از خدمات غیرحضوری، میزان تردد و تجمع در سطح بانک‌های قم بسیار زیاد است.

کاهش ۴۲ درصدی تردد در محورهای قم

معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی قم نیز بیان کرد: از یک آذرماه تا امروز بیش از ۵۰۰ هزار خودرو وارد محورهای مواصلاتی قم شدند که نسبت به میانگین مشابه سال گذشته تا ۴۲ درصد کاهش ‌یافته است.

سرهنگ مجتبی اشرفی افزود: محورهای مواصلاتی قم توسط هشت دوربین ‌متحرک، چهار دوربین ثابت و ۳۰ دوربین دیگر پایش می‌شود.

وی تصریح کرد: روز گذشته اطلاعات هفت هزار خودرو توسط دوربین‌های تخلف ثبت‌ شده، اما برای اعمال قانون، باید وضعیت واقعی آن‌ها تعیین تکلیف شود.

۲۶ صنف متخلف در قم پلمب شد

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: از ابتدای آغاز گام چهارم مبارزه با کرونا تا پاسی از شب گذشته، ۲۶ صنف متخلف در این استان پلمب شده است.

سیامک محبی در این زمینه افزود: در این مدت بیش از ۲۴ هزار بازدید از اصناف و اماکن سطح استان قم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اصناف ضروری گروه یک و محدودیت‌های اعمال شده در سایر اصناف انجام شده است.

وی اضافه کرد: این اقدامات هم‌زمان با تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌ها و اعلام محدودیت‌ها از اول آذرماه در سطح شهرها و روستاهای استان قم انجام شده است.

وی ادامه داد: در این نظارت‌ها که در قالب اکیپ‌های مشترک متشکل از کارشناسان مرکز بهداشت، اصناف و نیروی انتظامی انجام شده است، یک هزار و ۷۴۲ صنف که علی‌رغم اعلام محدودیت‌ها اقدام به فعالیت نموده بودند، غیرفعال شدند.

محبی به آمار روز گذشته اشاره و بیان کرد: روز گذشته کارشناسان این مرکز چهار هزار و ۹۹۷ نظارت بر اصناف و اماکن اعمال کردند که منجر به غیرفعال سازی ۳۷۹ صنف و پلمب هشت صنف دیگر شد.

وی خاطرنشان کرد: این اصناف علاوه بر رعایت نکردن محدودیت‌ها، پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت نکرده بودند.

به گفته وی، همشهریان در صورت داشتن هرگونه شکایت در خصوص رعایت پروتکل‌ها با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و در خصوص محدودیت‌های کرونایی با سامانه ۱۲۴ اتاق اصناف تماس حاصل نمایند.

جان باختن هشت قمی بر اثر ابتلا به کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به ساعت ۱۴ روز پنجم آذرماه، هشت تن کرونا مثبت جان خود را در این استان از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در این استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۰ نفر با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در اورژانس مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد بیمار، ۴۸ تن در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستانی استان بستری شدند ضمن اینکه در این مدت نیز ۴۴ تن از بیماران بستری در بیمارستان‌های استان مرخص شدند.

قدیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۳۸ نفر بستری مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها بوده که حال ۹۴ نفر آن‌ها وخیم است.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است و در حال حاضر نیز قم جزو شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به شمار می‌آید و محدودیت‌هایی متناسب با همین شرایط در این استان اعمال شده است.

ویروس «کرونا» موجب بیماری عفونی کووید-۱۹ می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌ دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.                  

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار