پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت پیامک در بودجه ۱۴۰۰، دولت به فرزند سوم خانواده‌های بدون مسکن وام ۷۰ میلیونی می‌دهد، توقف روند صعودی نرخ بیکاری کشور‌های اروپایی، آینده بازار مرغ چگونه خواهد بود؟ عقبگرد دوباره دلار و سردرگمی بورس‌ها در جهان را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵ 03 December 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت پیامک در بودجه ۱۴۰۰، دولت به فرزند سوم خانواده‌های بدون مسکن وام ۷۰ میلیونی می‌دهد، توقف روند صعودی نرخ بیکاری کشور‌های اروپایی، آینده بازار مرغ چگونه خواهد بود؟، عقبگرد دوباره دلار و سردرگمی بورس‌ها در جهان را در بر دارد.

نوبخت: سال آینده نیز یارانه ۴۵ هزار تومانی پرداخت می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۰ نیز پرداخت می‌شود. دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده، اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف شود، یارانه‌ها دو تا سه برابر می‌شود. افزایش یارانه معیشتی در بودجه در نظر گرفته شده است. همه کارکنان دولت حقوقشان ۲۵ درصد اضافه می‌شود. افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی و همچنین نیرو‌های مسلح به میزان ۲۵ درصد است؛ بنابراین میزان افزایش حقوق سال آینده ۲۵ درصد خواهد بود. برای کادر درمان بودجه‌هایی در نظر گرفته شده و حتی سربازان حقوقی که می‌گرفتند در این بودجه دو برابر شده است.

افزایش قیمت پیامک در بودجه ۱۴۰۰

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که به مجلس تقدیم شد، اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی موظف شده‌اند علاوه بر قیمت مصوب هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفاده‌کنندگان این خدمات دریافت و به حساب خزانه واریز کنند. بر اساس تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصله تا یک‌هزار میلیارد ریال برای اجرای قوانین حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابان در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.  

دولت به فرزند سوم خانواده‌های بدون مسکن وام ۷۰ میلیونی می‌دهد

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم شوند وام ۷۰ میلیون تومانی با بازپرداخت بیست ساله در نظر گرفته است.

در بند ه تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است: در اجرای بندهای ت و ث ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه موضوع پشتیبانی از فرزندآوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مبلغ ۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال از طریق بانک‌های عامل و از محل سپرده‌های جاری و قرض الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به میزان ۷۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت حداکثر بیست ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شده و یا می‌شوند، اقدام نماید.

رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت اعلام شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در شش ماهه نخست سال ١٣٩٩رشته فعاليت‌هاي گروه كشاورزي ١,٧، گروه صنایع و معادن ٠.٧- و گروه خدمات ٣.٥- درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد داشته است. همچنین در تابستان ٩٩ رشد محصول ناخالص داخلی (رشد اقتصادی ) با نفت به ٠.٢ درصد و بدون نفت به ٠.٢- درصد رسید.

محصول ناخالص داخلي به قيمت ثابت سال ١٣٩٠ در شش ماهه نخست سال ١٣٩٩ به رقم ٣٤٤٣ هزار ميليارد ريال با نفت و ٣٠٠٠ هزار ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده است، در حالي كه رقم مذكور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٣٥١٠ هزار ميليارد ريال و بدون نفت ٣٠٣٩ هزار ميليارد ريال بوده كه نشان از رشد ١,٩- درصدي محصول ناخالص داخلي با نفت و  ١.٣- درصدي محصول ناخالص داخلي بدون نفت در شش ماهه نخست سال ١٣٩٩ دارد.

سردرگمی بورس ها در جهان

شاخص های بورسی در نقاط مختلف جهان عملکرد مختلفی داشتند. در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۹ هزار و  ۷۸۳.۳۹ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۶ درصد ریزش تا سطح ۳۶۵۹.۰۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۲۵ درصد کاهش در سطح ۱۲ هزار و ۳۱۳.۶۸ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۲۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۴۶۳.۳۹ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۵۹ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۳۱۳.۲۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۰۲ درصدی در سطح ۵۵۸۳.۰۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۹۸ درصد بالا رفت و به ۸۲۲۰.۸۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۰۵ درصدی تا سطح ۲۶ هزار و ۸۰۰.۹۸ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۱۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۵۳۲.۵۸ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۰.۰۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۶۷.۱۴ واحد بسته شد.

توقف روند صعودی نرخ بیکاری کشورهای اروپایی

پس از پنج افزایش توالی، متوسط نرخ بیکاری در منطقه یورو نزولی شد. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، تا پایان اکتبر ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا با ۰.۱  درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل و به ترتیب در سطح ۸.۴ درصد و ۷.۴ درصد رسید. این نرخ بیکاری کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پنج ماه اخیر بوده است.

تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۶ میلیون و ۲۳۶ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۸۲۵ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند. در مقایسه با ماه قبل، شمار افراد بیکار در اتحادیه اروپا ۹۱ هزار نفر و در سطح منطقه یورو ۸۶ هزار نفر کاهش یافته است. در بین کشورهای عضو، بالاترین نرخ بیکاری متعلق به اسپانیا با ۱۶.۲ درصد بوده است و پس از این کشور، قبرس با ۱۰.۵ درصد و لیتوانی با ۱۰.۴ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین نرخ بیکاری در جمهوری چک با ۲.۹ درصد مشاهده شده است و پس از این کشور، لهستان با ۳.۵ درصد و مالت با ۳.۹ درصد قرار دارند. نرخ بیکاری طی این مدت در بلژیک ۵.۱ درصد و فرانسه ۸.۶ درصد بوده است. در بین کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز نرخ بیکاری در ایسلند ۵.۴ درصد و در نروژ ۴.۹ درصد اندازه‌گیری شده است.

چراغ سبز دولت به واردات خودرو در سال ۱۴۰۰

بر اساس لایحه بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ رقم ۲۰.۴۰۰.۰۰۰ میلیون ریال برای حقوق ورودی خودرو در نظر گرفته شده است. علاوه بر این در بخش مالیات نقل و انتقال خودرو هم رقم ۲ هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان، مالیات شماره گذاری خودرو منابع ۶.۸۷۶.۷۳۲ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

چه خودرو‌هایی وارد کشور ‌شود؟

روح اله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره پیش بینی واردات خودرو در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، گفت: در واردات خودرو باید مولفه‌های مختلفی از جمله تعرفه واردات، نوع خودروی وارداتی و... پیش‌بینی شود و نمی‌توان درباره این موضوع به  صورت کلی صحبت کرد. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: قرار است در آینده خودرو وارد کشور شود که ارزان قیمت بوده و عموم مردم توانایی خرید این خوروها را داشته باشند. واردات خودرو زمانی موجب رقابتی شدن تولید خودرو می‌شود که به سمت خودروهایی که عموم مردم امکان خرید آن را داشته باشند، برویم. واردات خودروهای لاکچری و لوکس تاثیر چندانی ندارد. باید خودرویی وارد کشور شود که ضمن داشتن ایمنی و کیفیت مناسب، قدرت رقابت از نظر قیمت با خودروهای پرمتقاضی داخلی را داشته باشند تا مصرف کنندگان توانایی انتخاب داشته باشند. در حال حاضر طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو در کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی است و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شد که پیشنهادات مربوطه را به کمیته ارائه دهد. وی با بیان اینکه واردات خودرو موجب می‌شود خودروسازان درصدد ارتقا کیفیت برآیند، تصریح کرد: شرایط واردات خودرو هنوز نهایی نشده و درحال چکش کاری است.

آینده بازار مرغ چگونه خواهد بود؟

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ کماکان با روند کاهشی در بازار روبروست، اظهار کرد: متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار تومان است. در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ در برخی مغازه‌های سطح شهر تحت عنوان مرغ سبز یا مرغ سایز ۳۵ تا ۳۹ هزار تومان است. گرچه قیمت جوجه یکروزه ظرف ده روز گدشته به ۴ هزار و ۳۰۰ تا ۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود، هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه به ۴ هزار تومان کاهش یافته است. با وجود آنکه فضای تامین نهاده دامی در حدی نیست که مرغداران تصور می‌کردند وزارت جهاد کشاورزی در سامانه عرضه کند، به همین خاطر رغبتی به جوجه ریزی ندارند که این امر منجر به کاهش قیمت جوجه در بازار شده است. کمالی سروستانی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: بازار مرغ به تامین نهاده‌های دامی بستگی دارد، به طوری که با تامین ذرت و کنجاله مورد نیاز با نرخ مصوب، تولیدکنندگان مرغ تولیدی خود را با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌کنند. به عنوان مثال در بهمن سال گذشته مرغداران تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتند. به گفته وی، قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان و ذرت ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۴ هزار و ۳۰۰ تومان است.

عقبگرد دوباره دلار

روند نزولی شاخص دلار باز هم ادامه یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۱۴۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۵ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار