عرفان مومن پور:
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: حفر چاه آب در محدوده منازل و مناطق مسکونی شهرهای مختلف این استان برای هر نوع مصرفی ممنوع بوده و در صورت انجام تخلف، موضوع از طریق مراجع قانونی، قابل پیگیری است.
کد خبر: ۹۲۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹ 03 December 2020
به گزارش خبرنگار تابناک در کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان ، عرفان مومن پوراظهار داشت: در صورت حفر چاه آب در محدوده مناطق مسکونی و دریافت گزارش‌ مردمی مبنی بر خسارت به منابع همجوار یا آبخوان دشت، موضوع از طریق قانون پیگیری و با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی اضافه کرد: چاه‌های خانگی مربوط به منابعی است که در محدوده مناطق و منازل مسکونی حفاری و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و بواسطه حفظ حریم‌های خصوصی و گستردگی جمع‌آوری اطلاعات، پیش‌بینی می‌شود تمرکز و تعدد آنها در محدوده‌های مسکونی روستاهای با تنش آبی باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: چاه‌های موضوع ماده(۵) قانون توزیع عادلانه آب متفاوت بوده و مربوط به سکونتگاه‌های موقت و خانه‌های باغی و کارگری است که صدور مجوزهای قانونی آن، مستلزم ارائه مدارک و طی مراحل قانونی انجام کار و خدمات است.

مومن‌پور خطر فرونشست زمین در صورت استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی را جدی عنوان کرد و یادآور شد: این تهدید در کمین همه آبخوان‌های آبرفتی استان از جمله دشت‌های شرقی استان بوده و باید از سفره‌های آب زیرزمینی به صورت صحیح و در چارچوب مجوزها استفاده کرد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
منبع: ايرنا
برچسب ها: کردستان ، حفر چاه آب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار