سال‌ها از آغاز عملیات ساخت مترو قم می‌گذرد و در چند نقطه مهم شهر قم با ایجاد کارگاه‌های عمرانی محدودیت‌هایی را برای کسبه آن مناطق ایجاد کرده و متاسفانه طولانی شدن عملیات عمرانی این پروژه روز به روز مشکلات کسبه را بیشتر کرده است.
کد خبر: ۹۲۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹ 09 December 2020

به گزارش تابناک قم، نزدیک به یک دهه است که مردم قم در انتظار احداث قطار شهری یا همان مترو هستند؛ مترویی که قرار است نوید زندگی آسانتر و رفت و آمد سریع‌تری برای قمی‌ها باشد که البته بخاطر طولانی شدن عملیاتش ناراحتی‌ها و ناامیدی‌های هم در دل مردم ایجاد کرده‌است.

سال‌ها از آغاز عملیات ساخت مترو قم می‌گذرد و در چند نقطه مهم شهر قم با ایجاد کارگاه‌های عمرانی محدودیت‌هایی را برای کسبه آن مناطق ایجاد کرده و متاسفانه طولانی شدن عملیات عمرانی این پروژه روز به روز مشکلات کسبه را بیشتر کرده است؛ اما باید توجه داشت که این پروژه جزو اولویت‌ها و مهمترین پروژه‌های شهر قم است و به دلیل مشکلات حقوقی و غیره اتمام آن به طول انجامید. با این وجود مسئولان خبر از افتتاح فاز نخست آن تا پایان سال می‌دهند.

این پروژه 14 کیلومتری، از سال 91 در ارتباط با یک خط از شمال غربی به جنوب شرقی با 14 ایستگاه در حال احداث است. خوشبختانه سال گذشته پروژه قطار شهری قم با 53 درصد پیشرفت رو‌به‌رو شد و این باعث شد تا مسئولین خبر افتتاح فاز نخست مترو یعنی از قلعه کامکار تا میدان مطهری را تا پایان سال 99 و یا اوایل سال 1400 دهند و این خبر بذر شادی را دوباره در دل مردم کاشت.

در کل سال 98 سال خوبی برای رشد قطار شهری بود؛ برای پیشرفت این پروژه در آن سال، 80 واگن برای مترو قم تامین شده و حدود 150 میلیارد تومان که 42 میلیارد تومان به‌ صورت غیرنقدی و 108 میلیارد تومان نقدی بوده به پیمانکار پرداخت شده است.

یکی دیگر از اقدامات شهرداری در سال گذشته برای پیشبرد پروژه قطار شهری مربوط به تملکات بود که حدود 29.5 میلیارد تومان در این زمینه تأمین اعتبار شد. هرچند گویا مشکلات سر راه مترو قم تمامی ندارند و بودجه سال جدید برای پیشبرد این پروژه کافی نیست.

رییس شورای اسلامی شهر قم در این باره گفت: مبلغ در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال 1400 برای قطار تنها 34 میلیارد تومان است و حتی نمی تواند هزینه های احداث یک ایستگاه قطار شهری را پوشش دهد.

عبدالله جلالی با بیان اینکه بررسی بودجه در نظر گرفته شده برای استان ها در سال 1400 نشان می دهد استان قم کمترین بودجه را دارد، افزود: از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم تا با توجه به جایگاه قم و همچنین اهمیت پروژه قطار شهری به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های این استان، پشتیبانی لازم را داشته باشند.

چند ماهی به پایان سال 99 نمانده و چشم مردم قم در انتظار عملی شدن قول مسئولین و احداث فاز نخست قطار شهری است. مشکلات این چنینی معمولا سر راه هر پروژه بزرگ و هدفمندی قرار می‌گیرد؛ اصل، مقابله با چنین مشکلاتی و روی قول ماندن است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار