پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟ پیش بینی قیمت یک نماد قندی در روز‌های آینده بورس، نفت ۵۰ دلاری شد، تسلا به جمع پنج شرکت ارزشمند آمریکا پیوست، وزیر صمت از تولید روزانه ۴۵۰۰ خودرو خبر داد و روسیه واردات سیب و گوجه فرنگی از آذربایجان را ممنوع کرد را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ 11 December 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟ پیش بینی قیمت یک نماد قندی در روز‌های آینده بورس، نفت ۵۰ دلاری شد، تسلا به جمع پنج شرکت ارزشمند آمریکا پیوست، وزیر صمت از تولید روزانه ۴۵۰۰ خودرو خبر داد و روسیه واردات سیب و گوجه فرنگی از آذربایجان را ممنوع کرد را در بر دارد.

پیش بینی قیمت یک نماد قندی در روزهای آینده بورس

نبض بورس نوشت: قند اصفهان با نماد قصف‌ها از روزی که با دامنه ۱۰ درصد معامله می‌شود، شاهد حجم معاملات بسیار خوبی است. همین موضوع تا حدودی به روند رشد قیمت آن در یک ماه اخیر کمک کرده است. این نماد روز گذشته با ثبت ۳.۸ میلیون برگه سهم و با پایانی ۶.۷ درصد مثبت کار خود را به پایان رسانید. حالا پرسش این است که آیا به لحاظ تکنیکال قصف‌ها در موقعیت مناسبی جهت ورود قرار گرفته است؟ سهامداران قصف‌ها باید همچنان سهامداری کنند یا از این سهم خارج شوند؟

سهم در تابستان وارد فاز اصلاح شد و تا فیبوی ۰.۶۱ موج صعودی خود ـ که در میانه‌های سال ۹۸ شروع شده بود ـ بر روی ۱۳ هزار تومان اصلاح کرد و از آنجا با واکنش مثبت بازار به این سطح فیبوناچی مهم وارد مدار رشد شد. قیمت یک بار به سقف کانال صعودی در ۲۷ هزار تومان برخورد کرده و موفق به عبور از آن نشده است، اما بعد از اندکی اصلاح و حرکت دوباره به سمت آن، به نظر می‌آید که طی روز‌های هفته آتی، یک بار دیگر به این سطح برسد و اگر این بار موفق به عبور از آن شود می‌توان امیدوار به عبور از اوج قبلی قیمتی، در ۳۰ هزار تومان بود. /جزئیات بیشتر

نمادهای پربیننده بورس کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای ایران خودرو، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان و تولید نیروی برق آبادان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت، محصولات چرمی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، محصولات چوبی، سایر حمل و نقل، کانی غیرفلزی، سایر واسطه‌گری های مالی، وسایل ارتباطی، عمده فروشی، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی به جز قند و شکر، فنی و مهندسی، بیمه و بازنشستگی، هتل و رستوران، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، چاپ، فلزات اساسی، دارویی، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، سیمان، آهک و گچ، زراعت و خدمات وابسته، منسوجات، ماشین الات و تجهیزات، محصولات فلزی، قند و شکر، خودرو و قطعات، خرده فروشی، سرمایه گذاری ها، سایر واسطه گری های مالی و پولی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و  بانک‌ها و موسسات اعتباری با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند. همچنین نماد شیمیایی، استخراج زغال سنگ، اطلاعات و ارتباطات، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، چندرشته ای صنعتی، رایانه، استخراج کانه‌های فلزی، لاستیک و پلاستیک، پیمانکاری صنعتی، مخابرات و محصولات کاغذی از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را در بازار به همراه داشتند.

نفت ۵۰ دلاری شد

قیمت نفت برنت تحت تاثیر توافق اوپک پلاس و آغاز واکسیناسیون کرونا در برخی کشورهای جهان به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه رسید. این رشد قیمت بیش از هر چیز تحت تاثیر انجام واکسیناسیون کرونا در برخی کشورهای اروپایی و امید به بازگشت رشد اقتصادی محقق شد. همچنین اقدام اوپک پلاس مبنی بر ادامه توافق کاهش تولید نیز باعث کاهش عرضه نفت در بازار شده است و این عوامل زمینه را برای رشد قیمت نفت فراهم کرد. در این چارچوب، نرخ نفت برنت با افزایشی ۲.۶ درصدی به ۵۰ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید و نفت شاخص آمریکا نیز رشدی ۲.۶ درصدی را تجربه کرد و به قیمت ۴۶ دلار و ۷۱ سنت داد و ستد شد.

تسلا به جمع پنج شرکت ارزشمند آمریکا پیوست

راشاتودی: ارزش خودروساز الکتریکی آمریکا، تسلا، با تداوم جهش ارزش سهام این شرکت در ۲۰۲۰ برای اولین بار به ۶۰۸ میلیارد دلار رسید و این شرکت را به جمع پنج شرکت برتر اس‌اندپی آمریکا وارد کرد. حالا شرکت تسلا در کنار بزرگانی مانند اپل، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک، برترین شرکت‌های آمریکا از لحاظ ارزش بازار را تشکیل می‌دهند. سهام شرکت تسلا تا به اینجای امسال بیش از ۶۶۰ درصد جهش کرده است. از ماه گذشته که کمیته مدیریت شاخص اس‌اندپی آمریکا اعلام کرد سهام این شرکت می‌تواند از ۲۱ دسامبر به جمع ۵۰۰ شرکت برتر تحت این شاخص بپیوندد، ارزش سهام تسلا ۲۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. پس از اعلام این تصمیم‌گیری، ارزش هر سهم تسلا به رکورد ۶۴۱.۷۶ دلار رسیده است. رشد آسمان‌خراش‌گونه سهام تسلا در سال جاری باعث شده است تا مؤسس این شرکت، ایلان ماسک ۴۹ ساله بتواند در فهرست برترین ثروتمندان جهان از بیل گیتس پیشی بگیرد و دومین فرد ثروتمند جهان شود.

پیش بینی قیمت خودرو در هفته آینده

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران پیش‌بینی کرد: احتمالا طی هفته‌های پیش‌ روی (تا آخر آذرماه) قیمت خودروها ریزش مجدد داشته باشد، چون عرضه از سوی خودروسازان بیشتر و وعده شده که تا آخر ماه جاری، ۴۰ خودرو وارد بازار شود؛ بنابراین در بازاری که خریدار کم و فروشنده زیاد است، قیمت‌ها ریزش خواهد داشت و تا احتمالا تا دو تا سه ماه آینده دیگر افزایش قیمت در بازار خودرو نخواهیم داشت. موتمنی خاطرنشان‌ کرد: همچنین خودروسازان از تجاری شدن بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر تا پایان سال خبر می‌دهند، بنابراین با افزایش عرضه از سوی خودروسازان و آغاز کاهش قیمت‌ها، دلالان و واسطه‌ها نیز که پیش‌تر به قصد سرمایه‌گذاری در این بازار ورود کرده بودند، خودروهای خود را عرضه می‌کنند و با وجود فراوانی عرضه آن هم در بازار کم تقاضا، قیمت‌ها بیشتر افت خواهد کرد. وی با بیان اینکه پس از تعطیلات دو هفته‌ای بازارها و بازار خودرو با آغاز به کار مجدد بازار در یک هفته اخیر، تغییرات چندانی در در قیمت‌ها مشاهده نشد، در هر صورت قیمت‌ها با شیب بسیار ملایم، مسیر کاهشی خود را ادامه می‌دهد، ادامه داد: ریزش قیمت‌ها که از نیمه دوم آبان ماه نسبت به اوایل آبان ماه به میزان ۳۰ درصد آغاز شد، ثابت مانده است؛ به عبارتی در خودروهای داخلی و همچنین مونتاژی‌ها همچنان همان ۳۰ درصد کاهش باقی مانده است. به نقل از ایسنا، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فرشندگان خودرو تهران در رابطه با وضعیت عرضه و تقاضا در بازار گفت: تقاضای کاذب برای خرید خودرو در بازار فروکش کرده است. فروشنده در بازار وجود دارد اما تنها مصرف‌کننده واقعی برای خرید مراجعه می‌کند.

وزیر صمت از تولید روزانه ۴۵۰۰ خودرو خبر داد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیش‌بینی رشد تولید ۵۰ درصدی خودرو تا پایان امسال بیان کرد: این افزایش تولید شروع شده و روزانه تا ۴۵۰۰ خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا در حال تولید است.

افزایش ۶۰۰ تومانی نرخ دلار در هفته گذشته

مروری بر روند هفتگی بازار ارز نشان می‌دهد، نرخ خرید و فروش دلار و یورو شش روز فعالیت صرافی ها، با افزایش نسبی همراه شدند و دلار با عبور از مرز مقاومتی بیست و شش هزار تومان به رقم ۲۶۰۷۰ تومان رسیده است. این نرخ نسبت به زمان مشابه هفته قبل یعنی پنجشنبه سیزدهم آبان، ۶۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین در این مدت، نرخ فروش یورو در صرافی‌های مجاز سطح کشور با رشد ۶۵۰ تومان به رقم ۳۱۵۵۰ تومان رسیده است.

روسیه واردات سیب و گوجه فرنگی از آذربایجان را ممنوع کرد

دیده‌بان کشاورزی روسیه، واردات سیب و گوجه فرنگی از کشور آذربایجان را به دلیل وجود بیماری و آفت‌های گیاهی ممنوع کرده که از ۱۰ دسامبر اجرایی می‌شود. روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بار‌ها به کشور آذربایجان به دلیل رعایت مسائل قرنطینه‌ای میوه و سبزیجات هشدار داده بود. پیش از این دیده بان کشاورزی روسیه اعلام کرده بود که وجود آفت و بیماری و مشکلات قرنطینه‌ای در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. حتی تأکید کرده بود که از ۲۲ اکتبر هفده مورد عدم رعایت مسأله قرنطینه‌ای و وجود آفت و بیماری مشاهده شده بود؛ آذربایجان یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های صادرکننده گوجه فرنگی به روسیه است.

ریانووستی نوشته است: باکو در واکنش به این خبر متعجب شده و ادعا کرده است که موارد قرنطینه‌ای کامل رعایت می‌شود. بر اساس آمار گمرک آذربایجان از ماه ژانویه تا اکتبر ۱۶۰ هزار تن گوجه فرنگی به ارزش بیش از ۱۷۳ میلیون دلار به کشور‌های خارجی صادر کرده است. رعایت مسائل قرنطینه‌ای و تأکید بر نبود آفت و بیماری مهم‌تر از رعایت بهداشت به عدم انتقال بیماری به دیگر کشور‌ها مربوط می‌شود. در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای، یک بیماری و آفت می‌تواند آسیب بسیار جدی به محصولات کشور مقصد وارد کند. /فارس

اقتصاد چین در انتظار یک رکورد جدید در ۲۰۲۱

بر اساس یک پژوهش اقتصادی بین المللی، میزان تولید ناخالص داخلی کشور چین با بهبود اوضاع مصرف و خدمات در سال آینده رشد زیادی خواهد داشت. بر اساس این پژوهش اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ تا ۱۰ درصد رشد می‌یابد که بیش از رقم ۷.۹ درصدی است که روی آن اتفاق نظر بود. آخرین پژوهش‌ها حاکی از آن است علیرغم اینکه در ماه‌های اخیر پیش بینی‌هایی از افزایش رشد اقتصادی چین بود، به نظر می‌آید، هنوز فرصت زیادی برای افزایش اقتصادی این کشور وجود دارد. بر اساس اعلام اکونومیک کاپیتال، مولفه‌های افزایش رشد اقتصادی در این کشور همچنان قوی است و نیز خبر‌های عرضه واکسن در کشور‌های توسعه یافته مسیر صادرات برای چین را بیشتر فراهم کرده است و این‌ها عامل افزایش رشد اقتصادی این کشور می‌شود. بر اساس این پژوهش، با رشد اقتصادی چین برخی تغییرات هم در سیاست‌های دولت این کشور رخ خواهد داد، به طوری که احتمالا بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را سال آینده بالا ببرد. اقتصاد این کشور احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۱ تا حدودی کاهشی شود.

قیمت کارخانه‌ای یک خودرو جدید مشخص شد

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو‌های جدید، گفت:خودرو‌های جدید در کلینیک تجاری قیمت گذاری می‌شوند، برای خودروی شاهین، گروه خودروسازی سایپا اطلاعات تکمیلی را به این کلینیک ارسال و قیمت این خودرو مشخص شد. وی در خصوص قیمت نهایی شاهین گفت: قیمت کارخانه شاهین در سه ماهه سوم ۲۳۶۵۰۰۰۰۰۰ریال که با احتساب افزوده شماره گذاری و بیمه، ممکن است، حدود ۱۳ درصد به این مبلغ اضافه شود.

گفتنی است، گروه خودروسازی سایپا تا این لحظه هیچ قیمتی برای خودروی شاهین اعلام نکرده است و تنها مدیر عامل این گروه خودروسازی از مجوز اخذ قیمت گذاری آن اطلاع داده است. /باشگاه خبرنگاران جوان

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار