شاید اگر دو سال قبل، به این موضوع می‌اندیشید که دیگر، شب یلدا نیز برای ما بی معنا خواهد شد و دورهمی‌های بزرگترین شب سال، به صورت مجازی برگزار می‌شود، پس از کمی تامل، پوزخندی می‌زدید و آن را محال می‌دانستید.
کد خبر: ۹۲۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴ 15 December 2020

شب یلدایی که در مازندران با نام "چله شو" معروف است و در گذشته با آداب و رسوم مخصوص خود برگزار می شد به صورتی که در این شب اعضای فامیل دور هم جمع می شدند و تا صبح با خواندن آوازهای محلی، گرفتن فال های امیری، حافظ و شاهنامه خوانی و داستان سرایی و صرف تنقلات و میوه های حاصل از دسترنج مازندرانی‌های سختکوش این بلندترین شب سال را به شادی می گذراندند.

چندی پیش مومن توپا ابراهیمی محقق و نویسنده مازندرانی درباره شب چله به ایسنا مازندران گفته بود که، از خصوصیات گته چله شو در مازندران آن است که همه خانواده را گرد آتش اجاق جمع می کند، در حالی که خرد و بزرگ بر گرد آتش حلقه زده اند و خشک بار آماده شده از میوه جات جنگلی را مزه مزه می کنند گل می گویند گل می شنوند و شادی و نشاط در خانه ها همگانی می شود.

وی ادامه داد که، عروس خانم ها از همسران خود هدیه دریافت می کنند و ریش سفیدان و گیس سفیدان خانه ارج گذاشته می شوند، همچنین کودکان با شیرینی و آجیل فراهم آمده شادی خود را دوچندان می کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه در مناطق کوهستانی خوردن ماست و در مناطق جلگه ای هندوانه فراموش نمی‌شده است، به این نکته اشاره می‌کند که، مردمان مازندران بر این اعتقاد دارند با خوردن این دو ماده غذایی گرمای تابستان آینده را بهتر تحمل خواهند کرد و مزاج سرد ماست و هندوانه در تن و جان آنان چنان رسوب می کند که چاره از سر گذراندن ملایم گرمای سخت تابستانی خواهند بود.

این روزها، اما داستان زندگی همه ما به ویژه مازندرانی‌هایی که آداب و رسوم قدیمی جزیی جدا نشدنی از زندگی همه آنها است، با وجود کرونا، تغییر زیادی کرده است، کرونایی که شادی و غم، عروسی و عزا، پیر و جوان نمی‌شناسد و منتظر یک فرصت کوتاه است تا هدف خود را زمین‌گیر کند.

بیماری که موجب شده تا مسئولان رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی همچون رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست و صورت، پرهیز از هرگونه حضور در تجمعات و دورهمی‌ها و برگزاری عروسی و عزا را تاکید کنند و همین امر موجب شده تا "شب یلدا"ی امسال، رونق سابق را نداشته باشد.

در این زمینه، بسیاری از خانواده‌های مازندرانی به ایسنا گفته‌اند که به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، به دنبال برقراری ارتباط به واسطه نرم‌افزارهای مجازی با خانواده خود هستیم و یلدا را به صورت غیرحضوری جشن خواهیم گرفت.

مازندانی‌ها، شاید همانند سال گذشته شب یلدا را تا صبح بیدار بگذرانند، اما قطعا دلشان در کنار پدران و مادرانشان خواهد بود که کووید 19 مانع از این کار شد.

با این وجود و با توجه به اینکه مازندران با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی به مدت بیش از 3 هفته، همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد، به نظر می‌رسد باید از سوی مسئولان تدابیری اعمال شود.

بر این اساس، معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، گفته که، براساس مصوبه ستاد ملی و استانی، محدودیت های کرونایی در تمام شهرهای با وضعیت قرمز، نارنجی و زرد در استان همزمان با شب یلدا تشدید می‌شود.

وی به این نکته نیز اشاره کرده که اگر چه بر اساس مصوبه ستاد ملی محدودیت کرونایی تردد برای شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت با وضعیت قرمز و نارنجی وجود ندارد ، ولی به دلیل بالا بودن آمار تردد بین شهری در مازندران این محدودیت یلدایی اعمال خواهد شد.

حسن نژاد هدف اصلی از تشدید محدودیت های کرونایی شب یلدا را جلوگیری از دورهمی های خانوادگی به عنوان مهم ترین عامل در انتقال و ابتلا به ویروس کرونا دانست.

مریمذبیح‌الله‌زاده پرستار بخش مراقبت‌های ویژه داخلی بیمارستان روحانی بابل نیز گفته که از زمان شروع کرونا بخش بسیار شلوغی داریم.

وی تصریح کرده که، این روزها، از ۱۶ بیماری که در بخش آی سی یو بستری شده‌اند ۸ بیمار در رنج سنی ۳۰ تا ۴۰ سال با دیسترس تنفسی و تنفس های سخت هستند.

پرستار بخش مراقبت‌های ویژه داخلی بیمارستان روحانی بابل با تاکید بر اینکه دورهمی‌ها و مهمانی‌ها را کنسل کنید و کمتر در جمع حضور پیدا کنید، گفته که، شب یلدا نزدیک است، کمتر دورهمی داشته باشید و به اعضا خانواده خود فکر کنید.

وی اشاره کرده که، دورهمی‌ها باعث می شود که خانواده‌ها گروهی به ما مراجعه کنند و سه تا چهار تخت ما اعضای یک خانواده باشند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر ۹۳۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های تحت حمایت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

برچسب ها: چله شو مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار