معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به ساخت سد در نقاط مختلف استان بوشهر گفت: با تکمیل سدهای در دست ساخت، ظرفیت ذخیره سازی روان‌آبها در استان بوشهر به بیش از ۱.۲ میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۹۲۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ 16 December 2020

جمشید تویل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با تاکید بر ضرورت حداکثر بهره‌برداری از روان‌آب‌ها پیش از تخلیه به دریا اظهار داشت: در این راستا تاکنون 13 سد بزرگ، متوسط و کوچک در استان بوشهر به بهره‌برداری رسیده یا در حال ساخت است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، اهداف ساخت سد را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در مطالعات هر پروژه، اهداف آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و فاز مطالعات علاوه بر تشریح سازه‌های فنی و میزان آورد آب، به تاثیرات اجتماعی آن توجه می‌شود.

تویل با اشاره به فرازبند و تونل‌های انحراف سد دالکی گفت: فرازبند و تونل‌های انحراف سد دالکی در سیلاب اخیر، سبب کاهش دبی پیک از 1900 به 1100 مترمکعب بر ثانیه شد.

وی با بیان اینکه با تکمیل سددالکی، سیلاب‌های مخرب رودخانه این منطقه در مخزن سد ذخیره می‌‌شود در فصل گرم در اختیار کشاورزان منطقه قرار می‌گیرد اظهار کرد: سیستم انحراف آب سد دالکی شامل 2 رشته تونل به طول مجموعا 1500 متر و یک فرازبند به ارتفاع 60 متر می‌باشد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به ساخت سد در نقاط مختلف استان بوشهر افزود: با تکمیل سدهای در دست ساخت، ظرفیت ذخیره سازی روان‌آبها در استان بوشهر به بیش از 1.2 میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد.

تویل با اشاره به اینکه افزایش ذخیره سازی آب در سدها افق‌های جدیدی در تامین آب می‌گشاید بر نقش مهم سد رئیسعلی دلواری پرداخت و تصریح کرد: در صورت عدم ذخیره سازی حجم سیلاب بالادست در مخزن سد رئیسعلی دلواری، بیش از 60 میلیون مترمکعب بدون استفاده از دسترس خارج می‌شد.

وی از ذخیره شدن 30 درصد از روان‌ آبهای هفته گذشته ناشی از بارندگی خبر داد و بیان کرد: از 210 میلیون متر مکعب روان آب 70 میلیون مترمکعب آن در سدها و بندهای مختلف استان بوشهر ذخیره که 60 میلیون مترمکعب آب وارد مخزن سد رئیسعلی دلواری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار