پرسش شهروندان ایلامی از چرایی پرداخت شهریه کامل مدارس غیرانتفاعی علی‌رغم پاسخ مسئولان مبنی بر قانونی‌بودن همچنان محل ابهام است.
کد خبر: ۹۲۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰ 19 December 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ شیوع کرونا نیمی از جمعیت دانش‌آموزان جهان را از آموزش حضوری در مدارس و نشستن در کلاس درس، معلم و مدرسه محروم کرده است، این محرومیت از آموزش حضوری با هدف سلامت دانش‌آموزان و کارکنان اجرا شده است. تغییر این وضعیت و بازگرداندن دانش‌آموزان به آموزش حضوری در مدارس نیز مشخص نیست و به همین جهت آموزش مجازی در دستور کار متولیان آموزش‌وپرورش قرارگرفته است، آموزشی که از آن به‌عنوان «شبکه شاد» نام می‌برند.

این وضعیت علاوه بر محاسن و معایبی که دارد با حاشیه‌ها و سؤالات مختلف والدین دانش‌آموزان مواجه است و بعد از گذشت 4 ماه از سال تحصیلی هنوز بی‌پاسخ‌ مانده‌ است.

یکی از این سؤالات آن است که با توجه به تعطیلی مدارس و آموزش مجازی چرا مدارس غیردولتی (غیرانتفاعی) همچنان شهریه کامل خود را از دانش‌آموزان طلب می‌کنند؟

این سؤال هرچند در کشور عام است اما در استان ایلام بیشتر مورد پرسش واقع می‌شود و سؤال‌کنندگان ادعای آن دارند با توجه به اینکه مدارس غیردولتی (غیرانتفاعی) هیچ‌گونه خدمات حضوری به دانش‌آموزان خود نمی‌دهند چرا باید شهریه کامل از دانش‌آموزان دریافت کنند؟

آنان بر این گفته خود اصرار دارند که گرفتن شهریه از دانش‌آموزان که حتی قدم در مدرسه نگذاشته‌اند، انصاف نیست و واقعاً باید تصمیماتی در این زمینه گرفته شود و این خواسته تمام خانواده‌ها است.

مقدم مدیر یکی از مدارس غیر دولتی(غیر انتفاعی) ایلام در پاسخ به این انتقاد والدین دانش‌آموزان گفت: مدارس غیر دولتی (غیر انتفاعی) نیز در ایام تعطیل برنامه درسی ارائه می‌دهند، معلمان این مدارس برای تامین محتوی درسی به دانش‌آموزان در بستر فضای مجازی حقوق دریافت می‌کنند و ارائه برنامه درسی و تامین و تولید محتوی آموزشی در بستر فضای مجازی نیازمند پرداخت شهریه توسط والدین برای آموزش فرزندان خود است.

وی با قبول به‌حق بودن این گفته والدین که قدم دانش‌آموز آنان به مدارس وارد نشده است گفت: هرچند قدم به مدرسه نگذاشته‌اند اما تمام خدمات آموزشی برابر استاندارهای شرایط موجود کرونا به فرزندان آنان ارائه ‌شده است.

مقدم در ارتباط با کیفی بودن و یا نبودن خدمات آموزشی ارائه ‌شده که موجب انتقاد والدین دانش‌آموزان است گفت: کیفیت محتوای آموزشی مربوط به بستر ارائه آن است والا معلم آنچه دارد را ارائه می‌کند اما نبود زیرساخت ارائه در توان معلم و مدرسه نیست.

حجت الاسلام محسن کلانتری با بیان "بهترین امکان برای بهره‌مندی از آموزش حضور در کلاس درس و مدرسه است" اظهار داشت: شرایط موجود اجازه  حضور دانش‌آموزان در فضای مدرسه و بهره‌مندی از مزایای آن را نمی‌دهد به این جهت آموزش در بستر شبکه شاد در کشور و در ایلام اجرا می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: بستر آموزشی شبکه شاد نمی‌تواند جای معلم و مدرسه را پر کند اما چاره‌ای جزء این در این شرایط وجود ندارد.

کلانتری در ادامه به انتقاد والدین دانش‌آموزان نسبت به طلب شهریه کامل پاسخ داد و گفت: مدارس غیر انتفاعی موظف هستند در فضای مجازی کلاس داشته باشند معلمی که تدریس می‌کند و ساعت‌ها مشغول ساخت کلیپ و تدوین محتوی و امتحان است باید حقوق دریافت کند.

وی افزود: حقوق معلم و هزینه‌های مدارس غیر دولتی(غیر انتفاعی) نیز از شهریه پرداختی دانش‌آموزان تامین می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام تصریح کرد: پرداخت شهریه مدارس غیر دولتی(غیر انتفاعی) قانونی است و شیوه‌ای است که در کشور اجرا و خاص استان ایلام نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش استان ایلام گفت: بستر آموزشی شبکه شاد نمی‌تواند جای معلم و مدرسه را پُر کند اما چاره‌ای جزء این در این شرایط وجود ندارد.

کلانتری در ادامه به انتقاد والدین دانش‌آموزان نسبت به طلب شهریه کامل پاسخ داد و گفت: مدارس غیرانتفاعی موظف هستند در فضای مجازی کلاس داشته باشند معلمی که تدریس می‌کند و ساعت‌ها مشغول ساخت کلیپ و تدوین محتوی و امتحان است باید حقوق دریافت کند.

وی افزود: حقوق معلم و هزینه‌های مدارس غیردولتی(غیرانتفاعی) نیز از شهریه پرداختی دانش‌آموزان تأمین می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش استان ایلام تصریح کرد: پرداخت شهریه مدارس غیردولتی(غیرانتفاعی) قانونی است و شیوه‌ای است که در کشور اجرا و خاص استان ایلام نیست.

 کرونا سایه شوم خود را بر تمام شرایط زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست انسانی گسترانیده است و مدارس غیردولتی(غیرانتفاعی) نیز از این سایه شوم و مُخرب آن بی بهره نبوده‌اند، اما وضعیت اقتصادی و معیشت مردم استان ایلام، بیکاری‌، کسادی ‌بازار و کسب و کارها موجب شده است تا والدین توان پرداخت شهریه کامل فرزندان خود را نداشته باشند و این دو(مدارس و اولیاء) خسارت دیده شیوع کرونا هستند که می‌طلبد دولت برای کمک به پرداخت شهریه دانش‌آموزان غیردولتی(غیرانتفاعی) بسته‌های حمایتی و یا یارانه آموزشی اختصاص دهد.

این اقدام توسط دولت می‌تواند، مدارس غیردولتی(غیرانتفاعی) را از ورشکستگی و تعطیلی دائم و والدین را در پرداخت شهریه کمک‌کار باشد./ح

 

تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار