مهدی همتی مدیر جهادکشاورزی شهرستان قیر و کارزین با بیان اینکه ساخت میدان میوه و تره‌بار بر عهده شهرداری قیر است که هنوز به نتیجه نرسیده است، می‌گوید: شهرستان قیر و کارزین بالای 50 نوع محصولات کشاورزی تولید می‌کند و نبود میدان میوه و تره‌بار نه تنها به نفع کشاورزان نیست بلکه سبب گمنامی شهرستان شده زیرا محصولات تولیدی قیر و کارزین در میادین شهرستان‌های مجاور با نام و برند همان شهرستان‌ به فروش می‌رسد.
کد خبر: ۹۲۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ 19 December 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: شهرستان قیر و کارزین یکی از قطب‌های کشاورزی استان فارس محسوب می‌شود و در تولید برخی محصولات مثل لیموشیرین رتبه نخست کشور را دارد اما نکته قابل تامل این است که با وجود این همه ظرفیت کشاورزی این شهرستان فاقد میدان میوه و تره‌بار است.

یکی از کشاورزان این شهرستان با گلایه نسبت به عدم وجود میدان میوه و تره‌بار در این شهرستان، می‌گوید: محصولاتمان را برای فروش و عرضه با پرداخت هزینه بالا به میدان‌های شهرستان‌های مجاور حمل می‌کنیم یا اینکه مجبور می‌شویم با قیمت پایین‌تر به دلال‌ها و واسطه‌ها بفروشیم تا به شهرستان‌های دیگر بفروشند.

گمنامی محصولات کشاورزی قیر و کارزین به دلیل نبود میدان میوه و تره‌بار

مهدی همتی مدیر جهادکشاورزی شهرستان قیر و کارزین با بیان اینکه ساخت میدان میوه و تره‌بار بر عهده شهرداری قیر است که هنوز به نتیجه نرسیده است، می‌گوید: شهرستان قیر و کارزین بالای 50 نوع محصولات کشاورزی تولید می‌کند و نبود میدان میوه و تره‌بار نه تنها به نفع کشاورزان نیست بلکه سبب گمنامی شهرستان شده زیرا محصولات تولیدی قیر و کارزین در میادین شهرستان‌های مجاور با نام و برند همان شهرستان‌ به فروش می‌رسد.

در سال 88 زمینی برای ساخت میدان میوه و تره‌بار در شهر قیر در نظر گرفته شد و حتی شهرداری بعضی از غرفه‌های این میدان را به صورت پیش‌فروش به متقاضیان فروخت اما به دلیل سیل‌گیر بودن زمین، ساخت میدان میوه‌ و تره‌بار در آن زمین منتفی شد. سال 94 بار دیگر زمینی در مجاورت اداره آب منطقه‌ای شهرستان برای ساخت میدان میوه و تره‌بار در نظر گرفته و تمام مجوزات و موافقت‌های اصولی نیز دریافت شد اما بعد از گذشت 5 سال هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

ساخت میدان میوه و تره‌بار قیر معطل مجوز سازمان ملی زمین و مسکن است

سید کاظم علی‌زاده عضو شورای شهر قیر در گفت‌وگو با تسنیم در تشریح دلایل تاخیر در روند ساخت میدان میوه و تره‌بار شهرستان قیر و کارزین با بیان اینکه زمانی که مساحت زمینی که قرار است تغییر کاربردی داده شود از یک حدی بالاتر باشد اداره راه و شهرسازی استان نمی‌تواند مستقیم قرارداد واگذاری را منعقد کند و مجوز آن را باید از سازمان ملی زمین و مسکن بگیرد، می‌گوید: مساحت این زمین 29 هزار و 600 مترمربع است که مازاد بر اختیارات ابلاغی به ادارات کل استان‌ها است بنابراین باید منتظر موافقت این سازمان باشیم.

عضو شورای شهر قیر می‌گوید: کاربرد زمینی که در کنار اداره آب منطقه‌ای قرار دارد ذخیره شهری بوده که وقتی شهرداری برای ساخت میدان میوه و تره‌بار این زمین را پیشنهاد می‌کند در کمیسیون طرح تفصیلی شهرستان با تغییر کاربری آن موافقت می‌‌شود و مهر ماده 5 را روی آن می‌زند.

وی می‌افزاید: با اینکه درخواست شهرداری ساخت میدان میوه و تره‌بار بوده در نامه کمیسیون طرح تفصیلی شهرستان، کاربری زمین را مستقیما میدان میوه و تره‌‌بار اعلام نمی‌کنند و تغییر کاربری این زمین را تجهیزات و تاسیسات شهری داخل پرانتز میدان میوه و تره‌بار قید می‌کنند که همین موضوع سبب ایجاد ابهاماتی برای سازمان ملی زمین و مسکن شده به همین دلیل نامه درخواست را برای اصلاح برگردانده و بدون قید میدان میوه و تره‌بار جلو کلمه تجهیزات و تاسیسات شهری علامت تعجب و سوال گذاشته و خواستار اصلاح آن شده است.

لزوم تسریع در روال اداری واگذاری زمین به شهرداری قیر

علی‌زاده با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد برای اصلاح این موضوع دوباره کمیسیون ماده 5 برگزار شود و همه مراحل اداری بار دیگر طی شود ساخت میدان میوه و تره‌بار شهرستان در یک فرایند طولانی‌ دیگر گرفتار می‌شود، می‌گوید: تقاضا ما این است که با توجه به اینکه همه اسناد و مدارک موجود گویا است که تغییر کاربری این زمین از ابتدا با هدف ایجاد میدان میوه و تره‌بار بوده سازمان ملی زمین و مسکن با دید وسیع‌تر به این موضوع نگاه کند و روال اداری واگذاری زمین و انعقاد قرارداد را تسریع بخشد.

وی تاکید می‌کند: ایجاد میدان میوه‌ و تره‌بار هم به نفع شهرستان و کشاورزان است، هم درآمد پایدار شهری را برای شهرداری به ارمغان می‌آورد و هم در قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و حذف دلال‌ها و واسطه‌ها بسیار تاثیرگذار است.

 

عضو شورای شهر قیر با بیان اینکه در واگذاری‌ زمین‌ها 20 درصد قیمت روز زمین باید به صورت نقدی و 80 درصد به صورت اقساط 5 ساله پرداخت شود می‌گوید: هر چه روند واگذاری زمین میدان میوه و تره‌بار طولانی‌تر شد قیمت زمین بالاتر می‌رود و برای شهرداری پرداخت 20 درصد نقدی قیمت زمین سخت‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه در همان ابتدای فعالیت شورای پنجم در سال 96 درخواست انعقاد قرارداد و تقسیط زمین میدان میوه و تره‌بار به استان اعلام شده است، می‌افزاید: در دی‌ماه 98 این زمین 600 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و بار دیگر در اردیبهشت 99 مجددا کارشناسی شده و 715 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است و هر چقدر پروسه اداری واگذاری و تقسیط زمین طول بکشد قیمت زمین بالاتر می‌رود و شهرداری برای پرداخت 20 درصد نقدی با مشکل برخورد می‌کند.

علی‌زاده با بیان اینکه طولانی شدن پروسه واگذاری زمین از سویی و مشکلات مالی از سوی دیگر باعث شده که موضوعاتی مثل پرداخت مطالبات کارمندان برای شهرداری حیاتی‌تر از ساخت میدان میوه‌ و تره‌بار شود و مدام این موضوع از دستور کار خارج شود، می‌گوید: شهرداری قیر نزدیک به 10 میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی طلب دارد و اگر دستگاه‌های دولتی در پرداخت مطالبات شهرداری همکاری کنند این ارگان لنگ پرداخت حقوق کارمندان نخواهد بود و به موضوعات دیگر مثل ساخت میدان میوه و تره‌بار خواهد پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار