معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی،میزان خاک‌سازی در این استان را بسیار ضعیف و فرسایش خاک را سه برابر ساخت آن برشمرد.
کد خبر: ۹۲۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶ 21 December 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،رضا عظیمی افزود: میزان فرسایش خاک در این استان با اجرای طرح‌های هدفمند آبخیزداری سالانه ۲ تن در هر هکتار کاهش یافت.
وی یادآورشد: ۱۲ هزار و ۷۰۰ عملیات آبخیزداری در راستای حفاظت از خاک و کنترل سیلاب در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هکتار از حوزه‌های آبخیز استان مرکزی تا کنون اجرایی شده‌است.
وی ادامه داد: اجرای این طرح‌ها علاوه بر کنترل و مدیریت ۹۰ میلیون متر مکعب از رواناب‌های سطحی، فرسایش خاک از ۱۲ تن در هر هکتار در اراضی طبیعی استان را به سالانه ۱۰ تن در هر هکتار کاهش داده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: کنترل رواناب‌های سطحی در اراضی طبیعی استان، استفاده بهینه از آب، تغذیه سفره‌های زیر زمینی، قنوات و چاه‌های کشاورزی استان را به همراه داشته‌است.
عظیمی یادآورشد: خاک مساحت ۲ میلیون و ۹۰۰ هکتاری استان مرکزی از نوع خاک‌های جوان و تکامل نیافته است و خاک‌های عمیق به جز در برخی دشت‌ها در استان وجود ندارد که این امر روند فرسایش بر اثر بارندگی‌ها و از بین رفتن پوشش گیاه را تسریع می‌کند.
وی میزان خاک‌سازی در استان مرکزی به دلیل وضعیت اقلیمی استان را یک سانتی متر خاک زراعی در طول ۳۰۰ اعلام کرد و گفت: میزان فرسایش خاک در کشور ۶ برابر میزان ساخت آن است.
وی اظهار داشت: خاک بستر توسعه کشاورزی و تولید است و حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از بین رفتن پوشش سطحی خاک، جلوگیری از تغییر کاربری شامل ساخت و سازهای بی رویه، برداشت معادن و احداث جاده‌های غیر اصولی از جمله راهکارهای حفاظت از آن است.
وی ادامه داد: مدیریت مزارع و مراتع و کشت بر اساس بنیه خاک و اجرای طرح‌های آبیاری نوین از دیگر راهکارهای حفظ خاک و جلوگیری از هدر رفت آب در استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار