مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: مجموع کسری و افت آبخوان‌های زیرزمینی این استان بالغ بر ۱۲ میلیارد متر مکعب است.
کد خبر: ۹۲۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳ 21 December 2020

سید مهدی میرباقری افزود: متوسط افت دراز مدت سالانه سطح آب زیرزمینی استان هم حدود ۴۱ سانتی متر برآورد می‌شود و بی‌شک دلیل اصلی این میزان افت، تعدد و افزایش برداشت‌های چاه‌های مجاز و فعالیت چاه‌های غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که بالغ بر ۹ هزار حلقه فعال و مابقی غیرفعال است ادامه داد: از سال ۸۴ تاکنون ۶ هزار و ۸۸۶ حلقه از این تعداد پر و بسته شده است.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: اقدام مذکور سبب شد که از مصرف غیرقانونی و پنهانی ۲۱۶ میلیون متر مکعب آب جلوگیری شود.

میرباقری با اشاره به اهمیت نصب کنتورهای هوشمند به منظور کنترل دقیق و حساب شده برداشت‌ها از آب‌های زیرزمینی خاطرنشان کرد:  از سال ۸۷ تا ۹۵، سه هزار و ۸۹۶ و از سال ۹۶ تا امسال یک هزار و ۶۹۶ کنتور حجمی هوشمند الکترومغناطیس بر روی چاه‌های مجاز منطقه نصب شده است.

وی با تاکید بر استفاده عقلانی و منطقی از سفره‌های آب زیرزمینی تصریح کرد: در پنج سال اخیر ۱۴ هزار و ۴۳۰ پروانه بهره برداری کشاورزی تعدیل و اصلاح شده است که ۸۱۴ میلیون متر مکعب کاهش حجم برداشتی در پروانه‌ها را به دنبال داشت.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه این فعالیت‌ها از جمله اقدامات تحقق طرح ملی ”احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور“ است گفت: بی توجهی به طرح افت شدید آبخوان‌های زیرزمینی کشور و از جمله استان اصفهان را به همراه دارد و آسیب و ضرر آن برای همگان خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار