ساخت و ساز در حریم خانه‌های تاریخی «وثقی»، «مقدم» و «بروجردی‌های» کاشان بدون وجاهت قانونی است.
کد خبر: ۹۲۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲ 25 December 2020
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره ساخت و ساز‌های غیرقانونی در حریم خانه‌های تاریخی کاشان شامل پارکینگ تجاری باب الحوائج کاشان در حریم بلافصل دو خانه قاجاری ثبت ملی «وثقی» و «مقدم» و حریم بازار تاریخی شهر و طرح تجاری یاسمین در حریم خانه بروجردی‌ها گفت: این دو طرح، در جلسه کمیسیون ماده ۵ کاشان مطرح شد، اما مصوبه این کمیسیون را ندارند.

محمد بناییان افزود: این طرح‌ها بر اساس طرح جامع کاشان با هماهنگی میراث فرهنگی شروع به ساخت شده و موضوع از دستور کمیسیون ماده ۵ خارج شد.
وی گفت: در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی با هماهنگی و همکاری میراث فرهنگی، محدوده‌های مشخص شده بافت تاریخی در طرح‌ها و بنا‌های با ارزش تاریخی شناسایی و در نقشه‌ها لحاظ می‌شود.
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی با بیان اینکه این اداره کل بر اساس قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی به عنوان دبیر کمیسیون ماده ۵ است گفت: درخواست تغییر در ضوابط یا کاربری در طرح‌های تفصیلی از طرف شهرداری به دبیرخانه ارجاع و این اداره کل وظیفه بررسی آن را دارد سپس در صورت دارا بودن جمیع شرایط، در جلسه کمیسیون ماده ۵ مصوبات دریافت و ابلاغ می‌شود.
بنائیان با اشاره به اینکه طرح تفصیلی کاشان به دلیل حساسیت بافت تاریخی آن هنوز ابلاغ نشده است گفت: همچنین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید دارد مصوبه‌ی ۱۶۸ شهر که بافت تاریخی مصوب دارند، باید در مورد شهر کاشان هم در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه تغییرات در طرح‌ها قبل از اجرا باید در کمیسیون ماده ۵ مطرح شوند افزود: این دو طرح که در حریم خانه‌های تاریخی کاشان است درکمیسیون ماده ۵ مطرح نشده بود، تصمیم بر این شد که اگر بر اساس ادعای شهرداری کاشان، کاربری و ضوابط طرح جامع رعایت شده باشد دیگر لزومی به طرح موضوع در این کمیسیون نیست و باید میراث فرهنگی آن را بررسی کند.

خانه بروجردی‌ها در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌است.
۱۵۰ استاد کار بنا این بنای تاریخی را که متعلق به دوران قاجار است با سه حیاط و مساحتی نزدیک به ۳۵۰۰ متر طی ۱۸ سال ساخته اند.
خانه بروجردی‌های کاشان از نظر محبوبیت جاذبه توریستی به عنوان انتخاب برتر یونسکو در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ اعلام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار