در حال حاضر تنها علتی که باعث گسترش بیشتر بیماری می شود بسته بودن درب و پنجره ها و عدم جریان هوا در اغلب منازل و اماکن عمومی است،در فصل تابستان و اوایل پاییز در فضای ادارات و منازل هوا جریان داشت در حالیکه با شروع فصل سرما، این تهویه هوا دیگر وجود ندارد.
کد خبر: ۹۲۷۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ 26 December 2020

با وجود اینکه چند هفته از اعمال محدودیت ها برای کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد اما همچنان مازندران با افزایش این ویروس و بیماری مواجه است و در برخی روزها تعدادی از شهرهای استان که نارنجی بودند نیز به وضعیت قرمز تبدیل شدند.
حضور زیاد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی سطح استان نشان از گستردگی این ویروس در کل مازندران داشته است.
تعداد بستری ها در بیمارستانها و مراکز درمانی در برخی از روزها با سرعت بالا رو به افزایش و در برخی روزها با کاهش مواجه است در حالیکه با وجود اعمال محدودیت ها باید شیب رو به کاهش رود.
با وجود اعمال محدودیت ها، اما همچنان شاهد حضور پلاک های غیر بومی به خصوص پلاک تهران در سطح استان هستیم و اینکه این هم وطنان با وجود ویلاهایی که در استان دارند اینجا را خانه دوم و حق خود می دانند چیزی از خطرات سرایت سریع ویروس کووید 19 کم نمی کند.
عبدالرضا فقیه نصیری متخصص بیماری‌های عفونی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اگر استان مازندران نیز همانند سایر استانها در یکی دو ماه اخیر قرمز اعلام می شد ما شاهد افزایش شیوع ویروس کووید 19 نبودیم ، اظهار کرد: قرنطینه ای که مدنظر بوده در این استان به هیچ عنوان رعایت نشد و اغلب مردم نیز با بی توجهی به پروتکل های بهداشتی رعایت چندانی نداشته اند و ایزوله نیز رعایت نشده بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها علتی که باعث گسترش بیشتر بیماری می شود بسته بودن درب و پنجره ها و عدم جریان هوا در اغلب منازل و اماکن عمومی است، افزود: در فصل تابستان و اوایل پاییز در فضای ادارات و منازل هوا جریان داشت در حالیکه با شروع فصل سرما، این تهویه هوا دیگر وجود ندارد.
این متخصص بیماری های عمومی گفت: بسته بودن درب و پنجره در کنار رفت و آمد مردم کافی است یک نفر بیمار باشد و در نتیجه همه افراد حاضر در آن فضای بسته بیمار خواهند شد.
فقیه نصیری با تاکید بر حمایت دولت از مردم، متذکر شد: برای مقابله و کاهش قابل توجه این بیماری است باید مدت دوماه همه چیز تعطیل شود و رفت و آمدها کاهش یابد تا بتوان این ویروس را مهار کرد و الا با این اقدامات تاثیر چندانی نخواهد داشت و در این میان دولت با بسته های حمایتی مناسب امکان در خانه ماندن مردم را فراهم کند.
وی ادامه داد: این فصل سرماخوردگی زیاد است و بسیاری از مردم اگر هم مبتلا به ویروس کرونا باشند آن را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند و در نیتجه ممکن است به درمان خودسرانه روی آورند و به مراکز درمانی مراجعه نکنند.
این متخصص بیماری های عفونی وجود افراد ناقل بدون علامت را از نگرانی های این حوزه برشمرد و گفت: این افراد شرایط زیادی را برای انتقال ویروس به افراد دیگر دارند.
فقیه نصیری عادی انگاری مردم را نیز از جمله شیوع بیشتر این ویروس نسبت به گذشته عنوان کرد و افزود: در زمان تعطیلات نوروز به خاطر ترس و دلهره ای از این بیماری وجود داشت مردمبسیار کمتر از منازل خود خارج می شدند اما در حال حاضر به نظر می آید که بیماری وجود ندارد و بسیاری از مردم راحت در همه جا رفت و آمد می کنند و انگار مرگ و میر عادی شده است.
وی در پایان تاکید کرد: مردم باید خودشان پروتکل ها را رعایت کنند و بی دلیل از منزل خارج نشوند و در کنار ان دولت نیز با حمیات های لازم خود زمینه ماندگاری مردم را در منازل فراهم کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار