مازندران به خاطرداشته‌های طبیعی از کانون‌های مورد توجه مسافران و گردشگران می باشد ، ولی بی‌توجهی به توصیه‌ها و هشدارهای کارشناسان در زمینه حضور و استفاده آگاهانه و مناسب از این داشته‌ها نه تنها موجب خسارت به خودشان ، بلکه سبب زیاد شدن زحمت بخش‌های خدمات‌رسان این استان می‌شود.
کد خبر: ۹۲۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵ 28 December 2020

مازندران به خاطرداشته‌های طبیعی از کانون‌های مورد توجه مسافران و گردشگران می باشد ، ولی بی‌توجهی به توصیه‌ها و هشدارهای کارشناسان در زمینه حضور و استفاده آگاهانه و مناسب از این داشته‌ها نه تنها موجب خسارت به خودشان ، بلکه سبب زیاد شدن زحمت بخش‌های خدمات‌رسان این استان می‌شود.

 ایرنا ، مازندران به لحاظ دارا بودن شرایط خاص سرزمینی از جمله جنگل ، دریا و کوه همواره مورد توجه افراد از اقصی نقاط کشور است که البته در این میان هیجان استفاده از این ظرفیت های خدادادی دردسرهایی با خود به همراه دارد .

همان طور که در فصول گرم سال و تابستان ، دریا علاقه مندان پرشماری را به سمت خود می کشاند که نتیجه بی توجهی به هشدارهای کارشناسان برای رعایت نکات در زمان شنا باعث می شود که آمارهای غریق در دریا را داشته باشیم ، در فصل زمستان و زمان بارش برف نیز ارتفاعات مازندران جاذبه ای برای گردشگران و مسافران می باشد تا بار کوهنوردی به این مناطق را ببندند . این موضوع نیز همچون نادیده گرفتن هشدارهای کارشناسان برای رعایت نکات ایمنی در دریا ، در کوه ها نیز صدق می کند چرا که افراد بدون داشتن تجربه و امکانات لازم به سمت کوه و ارتفاعات می روند که مشکل آفرین می شود .

یکی از نقاط مورد توجه افراد برای کوهنوردی ، سوادکوه است که به دلیل داشتن قلل و ارتفاعاتی نظیر خرو نرو ، وسو ، ارفع کوه ، شورکچال ، اتابک ، آریم و دیگر قلل و ارتفاعات از جمله مقاصد سفر و حضور این افراد است که همواره بسیاری از اتفاقات ناشی از گیر افتادن افراد در کوه از این مناطق گزارش می شود .

همین چند روز پیش اخباری از این شهرستان بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت که کوهنوردان در ارتفاعات این شهرستان گیر افتادند و تلاش و تجهیزات امدادگران شهرستانی نتوانسته جوابگوی نجات آنها باشد و بسیج امکانات و تجهیزات امدادگران استانی به این منطقه گسیل شد ، وضعیتی که بنا به گفته سرپرست فرمانداری سوادکوه " اجحاف بیشتر بر مردم بومی شهرستان است چرا که در بارندگی های برف اخیر راه و برق روستاهای این شهرستان نیز قطع شده بود" .

این وضعیت یعنی اینکه مدیریت ارشد شهرستان می بایست نیروهای امدادی و خدمات رسان خود را برای کمک به حل این مشکلات اساسی مردم بومی منطقه بسیج کند ، ولی به گفته عین الله طالبی حل مشکلات مردم بومی در چنین شرایطی ناگهان تحت الشعاع کوهنوردان غیربومی و یا افراد بی توجه بومی قرار می گیرد .

سرپرست فرماندار شهرستان سوادکوه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : بارش برف چند روز اخیر که در برخی مناطق به بیش از ۵۰ سانتی متر رسیده بود باعث شد تا افراد زیادی به عنوان کوهنورد به ارتفاعات این شهرستان بروند .

عین الله طالبی افزود : نفس رفتن به کوه و کوهنوردی در ارتفاعات این شهرستان مشکلی ندارد ، اما اینکه این افراد که کوهنورد واقعی نیستند و بدون آگاهی و امکانات دل به کوه می زنند ، مشکل ساز است چون محصور شدن این افراد در ارتفاعات و نیاز به امدادرسانی به آنها باعث می شود تا بخش بیشتری از امکانات و توان نیروهای امدادی صرف نجات این افراد شود ، موضوعی که اخیرا در شهرستان رخ داد .

وی ادامه داد : از پنجشنبه هفته پیش که بارش برف در شهرستان آغاز شد و این افراد به کوه رفتند تا دیروز یکشنبه تمام تلاش ها معطوف این مساله بود تا به نوعی بتوانیم این افراد را نجات دهیم . با توجه به مسدود بودن راه ها ، درخواست اعزام بالگرد هلال احمر مازندران به منطقه شد که فرایند به پرواز درآوردن بالگرد نیز خاص و طولانی است که باید به تایید مراجع کشوری برسد. با طی کردن تمام این مراحل سخت اداری ، بالگرد برای نجات پنج نفر به ارتفاعات آریم سوادکوه پرواز کرد و این افراد را نجات داد و تلاش های امدادی برای نجات ۱۷ نفر در منطقه گزو نیز ادامه داشت تا اینکه شب گذشته این مهم اتفاق افتاد .

طالبی با اعلام اینکه اکثر این افراد به صورت خانوادگی و بدون تجهیزات به ارتفاعات رفته بودند ، گفت : این افراد که کوهنورد واقعی نیستند تنها با داشتن یکسری تجهیزات مثل پوتین کوهنوردی به سمت ارتفاعات می روند که مشکلات شهرستان را در زمان وقوع حوادث طبیعی همچون بارش شدید برف بیشتر می کنند .

هزینه اضافی هلال احمر برای کوهنوردان آماتور

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز با اشاره به اینکه این استان از نظر تعداد انجام عملیات امدادی جز چند استان اول کشور در سازمان هلال احمر به شمار می رود ، گفت : وجود جاذبه های مختلف در این استان باعث شده تا مسافران پرشماری به این استان سفر کنند و به دنبال آن حوادثی که نیاز به استفاده از نیروهای امدادی را می طلبد ، رخ می دهد.

غلامعلی فخاری افزود : هلال احمر استان یک هزار و ۳۰۰ امدادگر متخصص دارد که در ۱۷ رسته اتفاقات فعالیت می کنند که از جمله این رسته ها مسائل مربوط به کوهنوردی می باشد . همان طور که در ایام تابستان بخش عمده ای از نیروهای امدادی وقت خود را صرف نجات غریق در دریا می کنند در زمستان نیز افراد با دیدن بارش برف بدون داشتن تجهیزات و آگاهی لازم از مسیر به سمت ارتفاعات می روند . این مشکلی است که سال ها امدادرسانان استان مازندران با آن درگیر هستند ، در حالی که کوهنوردی نیازمند انجام یکسری اقدامات است که از آن جمله هماهنگی با فدراسیون و هیات کوهنوردی است تا براساس میزان تجربه و آمادگی افراد به آنها مجوز حضور و صعود به کوه را بدهند و یا اینکه در صورت نیاز راهنمای مسیر در اختیار آنها گذاشته شود .

وی گفت : متاسفانه طی کردن این روند نکته ای است که توسط اغلب افرادی که به ارتفاعات مازندران می روند رعایت نمی شود و تبعات ناشی از آن گریبان نیروهای امدادی ما را می گیرد.

فخاری با اشاره به اینکه بخشی از امکانات و نیروهای امدادی مازندران در ایام خاص همچون بارش برف درگیر این افراد می شوند ، افزود : به طور مثال در ۲ سال اخیر حدود ۲۰۰ مورد گم شدگی و گرفتاری افراد در برف در استان رخ داد که منجر به اعزام نیروی امدادی و پرواز بالگرد شد .

وی افزود : نجات این کوهنوردان که غالب آنها آماتور هستند و از سر خوشی و بدون هماهنگی و راهنما به کوه می روند برای هلال احمر هزینه بردار است ، چرا که در صورت نیاز به پرواز تنها بالگرد هلال احمر مازندران هزینه هر سورتی پرواز ۴۰۰ میلیون ریال است . گذشته از هزینه کار ، در شرایط بحرانی آب و هوایی که جاده ها با برف و بوران درگیر می شود ، می بایست بیشترین وقت و امکانات نیروهای امدادی خود را صرف این گونه نجاتگری ها کنیم تا درراه ماندگان جاده ای را یاری دهیم ، اما درست در همین زمان ها شاهدیم که افرادی با کمترین امکانات و بدون آگاهی و تجربه کوهنوردی به ارتفاعات می روند و مسائل پس از آن رخ می دهد که از آن جمله موضوع گیرافتادن حدود ۲۰ کوهنورد در سوادکوه در همین برف اواخر هفته گذشته است که منجر به پرواز بالگرد شد .

فخاری راه مقابله و کنترل این روند را هماهنگی بیشتر وزارت کشور دانست و توضیح داد : وزارت کشور می تواند با ابلاغ به فرمانداران و بخشداران منطقه از آنها بخواهد تا در زمان بارش برف از ورود کوهنوردان فاقد مجوز از مراجع ذیصلاح جلوگیری کنند .

وی افزود : همچنین دهیاران با مشخص کردن چند راه ورودی به ارتفاعات منطقه خود از ورود افراد فاقد مجوز کوهنوردی جلوگیری کنند تا جلوی این مسائل گرفته شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار