معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک گفت:ناوگان اتوبوسرانی اراک فرسوده است.
کد خبر: ۹۲۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵ 02 January 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، محمدرضا خسروی افزود:امروز باید به فکر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باشیم، البته نیاز به خرید اتوبوس‌های جدید با استانداردهای بالا یورو ۴ و یورو ۵ دارای ضوابط کاهش آلودگی هوا وجود دارد که با توجه به تحریم‌ها تحقق این مهم یا مقدور نیست و یا با شرایط بسیار سخت و قیمت‌های بالایی باید انجام شود.
وی یادآورشد: وقتی با اتوبوس‌های فرسوده بدون استاندارد رو به رو هستیم نتیجه آن آلودگی هوا و نارضایتی شهروندان خواهد بود البته نه تنها در اراک بلکه در بسیاری از کلانشهرها با این موضوع رو به رو هستیم که در این راستا سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور تدابیری را اتخاذ کرده که بتوان از طریق خرید اوراق مشارکت تعدادی اتوبوس وارد چرخه ناوگان کرد تا شهرها به اندازه کافی اتوبوس نو و دارای استاندارد در اختیار داشته باشند.
وی با اشاره به افزایش استقبال مردم از استفاده حمل و نقل همگانی اظهار داشت: نخستین و مهمترین موردی که باید در خدمت رسانی مورد توجه قرار گیرد، داشتن سفر درون شهری استاندارد و پایدار است، وقتی مقرر شده فاصله اتوبوس‌ها در یک خط ۱۰ دقیقه باشد اگر این زمانبندی رعایت شود جلب اعتماد مردم را به همراه خواهد داشت.
خسروی با اشاره به استفاده از روش‌های پرداخت الکترونیکی در پرداخت کرایه‌ها ادامه داد: کارت‌های شهروندی، اپلیکیشن‌ها و QR از روش‌هایی است تا نیازی به استفاده از پول نقد نباشد که در شهر اراک هم علاوه بر صدور کارت‌های اعتباری، روش‌های نوینی برای پرداخت کرایه در دست اقدام است که در سال آینده اجرا خواهد شد.
وی درباره اقداماتی که بر اساس طرح جامع ترافیکی شهر اراک در حال پیگیری است، گفت: موارد دیگری که برای اجرا در شهر اراک در نظر داریم نصب مانیتور در اتوبوس‌ها است که علاوه بر نمایش زمان تردد و توقف اتوبوس‌ها و تعداد مسافر را نشان خواهد داد البته برای تیزرهای تبلیغاتی و برنامه‌های آموزشی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک یادآورشد: علاوه بر این باید مسیرهای اتوبوسرانی را به شکلی ساماندهی کنیم تا مردم کمترین مسافت را تا ایستگاه طی کنند و همچنین باید ایستگاه‌های مناسبی احداث شود تا شرایط ایمنی برای افراد در مقابل نور و گرمای آفتاب در تابستان و سرما و بارندگی در زمستان ایجاد شود.
وی افزود: در نظر داریم خطوط بی. آر. تی (تندرو) را در سال آینده راه اندازی کنیم تا در حداقل زمان بیشترین فاصله و مکان را اتوبوس‌ها طی کنند تا در کاهش ترافیک و آلودگی هوا گام مؤثری برداشته شود.
خسروی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۵ اتوبوس در سطح شهر فعال است البته این تعداد جوابگوی نیاز شهر اراک نیست و باید افزایش یابد، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته ۵۰ دستگاه، اتوبوس اسکانیای جدید وارد چرخه ناوگان شده که مجهز به رمپ برای معلولان است، همچنین تمام ایستگاه‌ها مجهز به صندلی و سایبان شده همچنین در هر ایستگاه یک رمپ برای معلولان در نظر گرفته شده است.
خسروی اظهار داشت: اکنون بخش خصوصی و بهره‌برداران، کل خدمات اتوبوسرانی شهر اراک را انجام می‌دهند در حالی که بر اساس بخشنامه‌ها و ضوابط در سال‌های گذشته، مقرر بود دولت در نقش حمایتی کمک هزینه‌هایی به بهره برداران پرداخت کند که به دلایلی از جمله مشکلات اقتصادی محقق نشد و در حال حاضر اتوبوس‌هایی که ۱۰ سال عمر مفید آن‌ها گذشته باید از چرخه خارج شوند، اما مطابق بخشنامه‌های جدید این اتوبوس‌ها باید با هزینه دولت و شهرداری بازسازی شود و مجدد به چرخه بازگردد که اعتبارات خاص خود را نیاز دارد و در حال پیگیری است.
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران افزود: در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه سال ۹۹ با توجه به شرایط کرونایی، ناوگان اتوبوسرانی به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در آمد که حتی کرایه‌های دریافتی از هزینه سوخت اتوبوس‌ها هم کمتر بود به طوری که بعد از اردیبهشت ماه به دلیل رعایت موارد بهداشتی استفاده از اتوبوس‌ها تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.
خسروی افزود: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و عملیات ضدعفونی و گندزدایی در اتوبوس‌ها وضعیت بهتر شد، در همین راستا با مصوبه شورای اسلامی شهر و دستور شهردار اراک به دلیل کاهش درآمد اتوبوس‌ها بعد از شیوع کرونا، کمک هزینه‌ای به بهره برداران تعلق گرفته و همچنین مصوبه دیگری نیز در شورا در حال پیگیری است،که به محض ابلاغ ماهانه کمک هزینه‌ای به خطوط اتوبوسرانی تعلق می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار