عضو هیئت‌رئیسه مجلس با تبیین ۶ خط قرمز مجلس برای لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: در مرحله نخست ساختار بودجه را تغییر می‌دهیم و مانع ‌افزایش قیمت کالاهای اساسی می‌شویم.
کد خبر: ۹۲۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶ 03 January 2021

به گزارش تابناک قم، احمد امیرآبادی فراهانی در خصوص وضعیت بودجه اظهار داشت: با توجه به وضعیت بودجه کشور باید به دنبال راهکاری باشیم که در اقتصاد مؤثر است و می‌تواند به زندگی مردم کمک کند، هرچند متأسفانه در بودجه کمتر به این مسئله پرداخته‌شده و عمده تمرکز بر روی پرداخت حقوق کارکنان است.

امیرآبادی فراهانی افزود: در بخش درآمدی نیز عدم تحقق را پیش‌بینی می‌کنیم، به‌خصوص موضوع دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت که پیش‌بینی‌شده کاملاً منتفی است و احتمال ضعیفی دارد که بتوانیم این نفت را به فروش برسانیم.

وی تصریح کرد: از طرفی فروش نفت اگر اتفاق بیفتد بازهم خرج نگهداری کشور می‌شود و این ضایعه مهمی است که با پول نفت، هزینه‌های جاری دولت را بپردازیم درحالی‌که هیچ‌گونه رشد اقتصادی نداریم و اشتغال نیز ایجاد نمی‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس بیان کرد: به همین جهت در کمیسیون تلفیق نگاه ما این است که ساختار بودجه را تغییر دهیم و شاکله را به هم بریزیم و درآمدهای مطمئنی ایجاد و مصارف را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به 25 درصد افزایش حقوق کارکنان دولت، با 63 درصد افزایش هزینه‌ها مواجه‌ایم و باید ببینیم این 40 درصد در کجاست که فهم این مسئله نیاز به بررسی و پاسخ گوئی دولت دارد.

وی عنوان کرد:در تلاش هستیم شاکله بودجه کشور را به هم بریزیم و با عنایت به نامه اصلاح بودجه رئیس‌جمهور به مجلس به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور با مجلس همراهی و مجلس در راستای اصلاح ساختار اقدام می‌کند.

امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو موضوع مهم یعنی منابع درآمدی جدید و بحث مصارف در دستور کار است، وضعیت مدیریت در بودجه نیاز به بازنگری دارد و برای اولین بار در طول سالیان گذشته سهم عمرانی به زیر 11 درصد رسیده است، یعنی 90 درصد سهم هزینه‌های کشور است، درحالی‌که مسائل عمرانی می‌تواند منجر به رشد کشور و اشتغال‌زایی شود.

وی گفت: این سهم اندکی است و وابستگی به نفت نیز حدود 320 درصد نسبت به سال 99 افزایش‌یافته است، ما برآنیم در بودجه امسال منابع درآمدی مطمئنی ایجاد کنیم، دراین‌باره کمیته‌ای تشکیل شد تا بتوانیم در ایجاد منابع جدید و کنترل مصارف اقداماتی را به سرانجام برسانیم.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از موضوعات مهم در موضوع بودجه است، در سال 98 مبلغ 6 هزارو 500 هزار هزار میلیارد تومان گردش مالی دستگاه‌های پوز کشور بوده است و پیش‌بینی می‌شود در 1400 این رقم به 8 هزار هزار میلیارد تومان برسد که از انواع خریدهای مردم احصا شدنی است.

وی عنوان کرد: مالیات بر ارزش‌افزوده 9 درصد است و 9 درصد از این مبلغ نیز 720 هزار میلیارد تومان می‌شود درحالی‌که کل بودجه کشور 920 هزار میلیارد تومان است.

امیرآبادی بیان کرد:در حال حاضر 120 هزار میلیارد تومان ارزش‌افزوده از تولیدکنندگان گرفته می‌شود درصورتی‌که می‌توان به درآمدی معادل 720 هزار میلیارد تومانی دست‌یافت.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار، دهک‌های پایین در کشور یک کیلوگرم و دهک‌های بالا 94 کیلو گوشت مصرف می‌کنند که در شرایط فعلی گوشت از ارزش‌افزوده معاف است  این طبق عدالت نیست، در مورد مرغ نیز همین‌طور است، در این کمیته موضوع معافیت مطرح می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: 50 درصد مردم ایران در ماه کمتر از یک‌میلیون خرید انجام می‌دهند و ما این عدد را یک و نیم میلیون تومان برای معافیت قراردادیم و گفتیم از بقیه مصرف خانوار مالیات ارزش‌افزوده تعیین شود.

وی افزود: متأسفانه مالیات 9 درصد ارزش‌افزوده به دولت نمی‌رسد و باید این مسئله شفاف‌سازی شود اما در دستگاه پوز به‌طور مستقیم این مالیات کسر می‌شود و با این روش مالیات از تولیدکننده حذف خواهد شد و کمک بزرگی به تولید اتفاق می‌افتد.

امیرآبادی بیان کرد: یکی از منابع درآمدی، موضوع ارز است که در ارز 4200 تومان 150 هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت وجود دارد از طرفی ارز 4200 تومان برای کالاهای اساسی با این قیمت به دست مردم نمی‌رسد و توسط واسطه‌گران و دلالان درروند واردات اخذ می‌شود.

وی اظهار داشت: حتی اگر این ارز از طریق واردات نهاده در اختیار دامدار و کشاورز قرار بگیرد تولیدکننده با این قیمت محصول را به دست دولت نمی‌دهد، این موضوع مهم در حال بررسی است و ما باید جلوی فساد را بگیریم تا سوءاستفاده از این دلار 4200 اتفاق نیفتد، متأسفانه این ارز 4200 محلی برای فساد شده است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس عنوان کرد: در سال جاری برای تأمین منابع پایدار برای بودجه 6 خط قرمز داریم که از آن جمله عدم افزایش مالیات و عدم افزایش قیمت بنزین و تداوم یارانه و طرح معیشت و اصلاح تعرفه‌های گمرکی است در تلاشیم مانع از افزایش قیمت کالاهای اساسی شویم.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال خلق منابع دیگری هستیم تا بتوانیم رونق تولید را افزایش دهیم، به‌خصوص اینکه با کسری بودجه امسال حتی با فروش اوراق بازهم کسری داریم که نگران‌کننده است و باید از منابع باثبات این کسری را تأمین کنیم.

امیرآبادی گفت: مالیات بر خانه‌های خالی یکی از منابع مهم درآمدی است که دراین‌باره با پیگیری انجام‌شده و در جهت حمایت از صنعت ساخت‌وساز مسکن و اشتغال، اخذ مالیات بر 3 میلیون خانه خالی در سطح کشور از طریق سامانه‌ای درراه و شهرسازی اجرایی می‌شود.

وی افزود: اخذ مالیات بر عایدی سرمایه یک راهبرد مهم در تأمین منابع مالی در کشور است، بدین معنا که هر کس از سرمایه‌ای به سود دست یابد، 30 درصد از باید به‌عنوان مالیات پرداخت کند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار