مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: آمبولانس‌های اورژانس به دلیل افزایش آلودگی هوا و امدادرسانی به موارد اضطراری و فوری در چهار میدان اصلی کلانشهر اصفهان مستقر شدند.
کد خبر: ۹۲۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸ 03 January 2021

غفور راستین افزود: پنج دستگاه آمبولانس در میدان های انقلاب، بزرگمهر، آزادی (دروازه شیراز) و احمدآباد اصفهان با توجه به تشدید انباشت آلاینده ها در این مناطق مستقر و آماده خدمت رسانی به موارد اورژانسی هستند.

وی اظهار داشت: بطور معمول در روزهایی که شاخص کیفی هوا در وضعیت آلوده و ناسالم قرار داشته باشد پنج تا ۱۰ درصد به موارد اورژانس برای بیماری های قلبی عروقی، ریوی و داخلی اضافه می شود.

راستین از مردم استان اصفهان خواست تا در روزهای آلوده تا حد امکان از خانه خارج نشوند و به توصیه های بهداشتی عمل کنند.

هوای اصفهان و سایر مناطق صنعتی و مرکزی استان در روزهای اخیر در وضعیت آلوده و ناسالم قرار داشت بطوریکه کلانشهر اصفهان از ابتدای دی ماه تا کنون، ۶ روز در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم قرار گرفت.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز روز یکشنبه اعلام کرد: بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان ( هشدار سطح زرد) مبنی بر نفوذ توده هوای سرد، تشکیل لایه وارونگی، سکون هوا و عدم وزش باد مناسب و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا از روز یکشنبه تا پنجشنبه این هفته در کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی و پرجمعیت، پیش‌بینی می‌شود میزان کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و در ساعت های اولیه روز در شرایط ناسالم برای عموم قرار گیرد.

مرکز بهداشت اصفهان برای کاهش اثرهای ناشی از آلاینده های هوا بر سلامت جامعه توصیه های بهداشتی به مردم کرد از جمله خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود تا شرایط به حالت مطلوب برگردد، خودداری از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری، عدم فعالیت بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم در فضاهای باز و خودداری از فعالیت فیزیکی و ورزشی.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: نوشیدن مایعات بویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می برد و بخشی از آلودگی وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می شود.
همچنین با اشاره به اینکه افرادی که مبتلا به سرماخوردگی (زکام همراه با حساسیت) و یا مشکلات تنفسی هستند و افراد مبتلا به آسم بدون علامت در زمره گروه های آسیب پذیر هستند، توصیه شد: این گروه های آسیب پذیر از تردد در محیط های باز خودداری کنند.

مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد : ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به اسم را در کودکان افزایش می دهد و آلاینده های موجود در هوای خیابان های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می شود بنابراین تا جای ممکن در شرایط آلودگی هوا کودکان را در منزل نگه دارید و ضمن نگهداری کودکان در منزل، درها و پنجره ها را بسته نگاه دارید و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید.
هنگام آلودگی هوا از میوه ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده شود زیرا آنتی اکسیدان‌های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه ها و کاهش اثرات آلاینده های هوا دارند.
همچنین مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد: ماسک های کاغذی معمولی و دستمال نمی توانند مانع ورود آلاینده های هوا به سیستم تنفسی شوند بنابراین استفاده از آن ها توصیه نمی شود و ماسک های ویژه ای که با عنوان P۱ و P۲ (ترجیحا بدون سوپاپ بدلیل شیوع کرونا) برای این شرایط تا حدی مناسب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار