نیروگاه‌های اصفهان در روزهای سرد زمستانی با مسائل و مشکلات زیادی از جمله کاهش توزیع گاز مواجه هستند اما به گفته مسوولان، آنها با نیمی از ظرفیت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تا کنون به سراغ گزینه سوخت مازوت نرفتند.
کد خبر: ۹۲۹۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶ 04 January 2021

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان با تاکید بر اینکه تا امروز در نیروگاه های اصفهان و شهید منتظری از سوخت مازوت استفاده نشد، تصریح کرد: با وجودی که با کاهش ۵۰ درصدی توزیع گاز طبیعی در روزهای اخیر مواجه بودیم اما پلمب مشعل های مازوت سوز در این ۲ واحد شکسته نشده است.

سعید محسنی افزود: هفته گذشته نیز تعدادی از مسوولان قضایی و اجرایی از جمله دادستان، مدیرکل حفاظت محیط زیست و مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان از نیروگاه های اصفهان و شهید محمد منتظری بازدید کردند و با تایید پلمب والوهای مازوت این نیروگاه‌ها از مصرف نشدن مازوت در فرایند تولید برق اطمینان یافتند.

وی با بیان اینکه نیروگاه اصفهان در زمان حاضر با حدود ۳۵ درصد ظرفیت خود کار می کند، اضافه کرد: این نیروگاه به پنج میلیون متر مکعب گاز در روز برای تولید برق با همه ظرفیت خود نیاز دارد اما در این روزها حدود ۲ میلیون متر مکعب گاز به آن تحویل می شود.

محسنی با اشاره به اینکه نیروگاه شهید منتظری نیز با حدود ۴۵ درصد ظرفیت خود فعال است، ادامه داد: این نیروگاه نیز به ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در روز نیاز دارد اما در زمان حاضر حدود چهار تا پنج میلیون به آن تخصیص می یابد.

وی با بیان اینکه در میان نیروگاه های استان فقط واحدهای اصفهان و شهید منتظری دارای مشعل های مازوت سوز هستند، تصریح کرد: سه نیروگاه دیگر شامل جنوب، زواره و کاشان اصلا قادر به استفاده از مازوت نیستند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان خاطرنشان کرد: در زمان حاضر نیروگاه های جنوب، زواره و کاشان بدلیل کاهش توزیع گاز طبیعی با سوخت گازوییل و با ظرفیت کمتر از نصف فعال هستند اما به محض تامین گاز طبیعی از این سوخت استفاده می کنند.

به گفته وی در زمان حاضر حدود ۳۰ درصد از برق مورد نیاز استان از شبکه سراسری برق به میزان حدود چهار هزار گیگا وات و ۷۰ درصد از نیروگاه های داخل استان تامین می شود درحالیکه در شرایط معمول ۱۰ درصد از شبکه سراسری و ۹۰ درصد از شبکه داخل استانی تامین می شد.

محسنی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر فشار زیادی بر روی نیروگاه های استان اصفهان بدلیل شرایط موجود از جمله سردی هوا و کاهش توزیع گاز وارد می شود، تصریح کرد: متاسفانه مصرف انرژی در کشورمان و استان بسیار بالاست درحالیکه اگر مردم ۱۰ درصد صرفه جویی کنند بسیاری از این مشکلات حل می شود.

وی افزود: اگر وضع بهمین منوال ادامه یابد، مردم در مصرف انرژی صرفه جویی نکنند و حالت بحرانی ایجاد شود شاید چاره ای جز استفاده از روش هایی مانند اِعمال خاموشی یا سوخت دوم نباشد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان از مردم خواست تا همراهی لازم را در این زمینه داشته باشند تا با صرفه جویی در مصرف گاز و برق از پیشامد شرایط بحرانی پیشگیری شود.

محسنی با بیان اینکه می توان مازوت را با استفاده از روش هایی در همان واحدی که تولید می شود، گوگرد زدایی کرد تا استفاده از آن، آلودگی زیاد بهمراه نداشته باشد، گفت: هرچند این روش نیز هزینه بر است اما هزینه آن در برابر بسیاری از خسارت هایی که بابت آلودگی هوا وارد می شود، کمتر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار