اندر حکایت وضعیت امروز کتاب در اصفهان/
تابناک: باید اعتراف کنم هنوز کتاب هایی که از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خریداری کردم را ورق هم نزدم و آن تعدادی را هم که خواندم حدود 20 درصد خریدم بوده است. حالا اگر این را در کنار مابقی کتاب هایی که در نمایشگاه های قبلی خریداری کردم و هنوز نخوانده ام، بگذاریم به این نتیجه می رسیم که کلا بهانه خاصی برای حضور در نمایشگاه کتاب اصفهان نداشتم.
کد خبر: ۹۲۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴ 12 September 2015

باید اعتراف کنم هنوز کتاب هایی که از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خریداری کردم را ورق هم نزدم و آن تعدادی را هم که خواندم حدود 20 درصد خریدم بوده است. حالا اگر این را در کنار مابقی کتاب هایی که در نمایشگاه های قبلی خریداری کردم و هنوز نخوانده ام، بگذاریم به این نتیجه می رسیم که کلا بهانه خاصی برای حضور در نمایشگاه کتاب اصفهان نداشتم. با این وجود شاید به توان گفت، من هم یکی از هزاران هزار آدم این شهر هستم که بهانه ای برای حضور در یازدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان نداشتند و حتی حاضر به گذاراندن وقتشان و چرخ زدن بین انتشارات ها و گرفتن اشانتیون، نبودند و خیلی بی توجه و بی بهانه از کنار این نمایشگاه کتاب هم گذشتند و تصمیم گرفتند که بدون کتاب( خوانده و نخوانده) به زندگی خود ادامه بدهند.

با توجه به این موضوع است که شاید من خیلی به نمایشگاه کتابی که بیشتر به فروشگاه کتاب های فروش نرفته انتشارات ها نزدیک است و هر سال سعی می شود با اضافه کردن چند آیتم و برنامه و کارگاه آموزشی در کنار آن، جایگاه یک نمایشگاه کتاب به آن بخشیده شود، علاقه ای ندارم، چرا که وقتی مخاطبی که همه این مسائل برای او فراهم شده، سبک و شیوه برگزاری و کتاب ها و خیلی چیزهای دیگر، برایش جذابیت و اهمیتی ندارد و آن نمی پسندد، اساس برگزاری نمایشگاه با این شیوه چیز بیهوده ای است.

این صحبت با وجود اینکه خیلی ناامید کننده و ضد نمایشگاه کتاب است اما گوشه از شرایط وضعیت کتاب استان اصفهان است. نمایشگاه کتاب اصفهان را شاید به توان به عنوان مهم ترین اتفاق کتابی هر سال اصفهان عنوان کرد و برگزاری این نمایشگاه با وجود عدم استقبال مردم از آن می تواند زنگ خطری باشد برای وضعیت کتاب. حالا حتی اگر معتقد به این باشیم که معیار دقیقی برای سنجش میزان مطالعه مردم وجود ندارد و نمی توان به راحتی گفت مردم ما کتابخوان هستند یا نه، با این وضعیت نمایشگاه کتاب اصفهان(به عنوان بزرگترین اتفاق کتابی اصفهان در هر سال)، به این نتیجه می رسیم که مردم اصفهان خیلی رغبتی به خرید کتاب ندارند. در اثبات این موضوع هم مشت نمایشگاه کتاب، نشانه خروار میزان خرید کتاب اصفهانی ها است.

البته نمی توان این موضوع را به طور مستقیم به میزان مطالعه مردم ربط دارد چرا که در شرایط امروز و عصر فراارتباطی حاضر، کتاب به عنوان یک رسانه سنتی جای خود را به شبکه های اجتماعی موبایلی و اینترنت و رسانه های مولتی مدیا مثل سایت ها و وبلاگ ها داده است، اما با این وجود شاید به توان گفت میزان مطالعه کتاب در جامعه رو به کاهش است. در پدید آمدن این موضوع فارغ از گسترش اینترنت و شبکه های موبایلی به مسائل دیگری مثل بالارفتن قیمت کاغذ و چاپ و تأثیر آن در قیمت کتاب و هم چنین موضوعاتی مثل عدم مشاوره مناسب در انتخاب کتاب و مسائلی از قبیل نیز ربط دارد.

حال با وجود این مسائل هر چند که بخواهیم به این موضوع فکر نکنیم که نمایشگاه کتاب به یک رفع تکلیف تبدیل نشده است، باید دید که چرا و به چه دلیلی مهمترین اتفاق کتابی سال اصفهان، آنگونه که باید و شاید مورد استقبال مردم قرار نگرفته و چرا بسیاری از مردم به نمایشگاه کتاب نیامدند؟!

امیرحسین تاجمیرریاحی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار