سخنگوی اورژانس کشور پیشتر در در این باره به پانا گفته بود که استان فارس بعد از تهران رتبه دوم آمار مرگ و میر مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن را دارد، به طوریکه آمار استان فارس در سال ۹۷ در بین قربانیان این نوع مرگ ومیر از ۷۴۹ قربانی، ۵۲ نفر و در سال ۹۸ به ۶۹ نفر از جمع ۷۸۴ نفر رسیده است.
کد خبر: ۹۳۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷ 06 January 2021

تابناک فارس به نقل از پانا: امید اسماعیلی با اعلام این خبر به پانا گفت: با توجه به آمار بالای مرگ و میر ناشی از مسمومیت و گازگرفتگی در کشور و با توجه به رسالت تربیت اجتماعی که برعهده سازمان دانش‌آموزی است برآن شدیم تا از طریق دانش‌آموزان و فرهنگیان نکات آموزشی را به خانه‌ها انتقال دهیم.

او با اشاره به اینکه آموزش از سطح مدرسه بهترین نوع آموزش برای نهادینه شدن فرهنگ در جامعه است، افزود: گازگرفتگی با مونوکسید کربن که آن‌را مرگ خاموش نیز می‌نامند بیشتر ناشی از غفلت و بی توجهی نسبت به نحوه استفاده از وسایل گازسوز است که ما در این پویش سعی کرده ایم نکات ایمنی و استانداردهای لازم را به دست دانش‌آموزان و فرهنگیان برسانیم تا از این طریق آموزش ها در جامعه تسری یابد و شاهد کاهش آمار مرگ و میر در این زمینه باشیم.

او افزود: این پویش با همکاری سازمان آتش نشانی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سازمان نظام مهندسی ساختمان، اورژانس فارس و شرکت گاز استان فارس در حال اجرا است، و هر کدام از این دستگاه‌ها ظرفیت‌های خود را به نحوی برای آگاهی بخشی به افراد جامعه و پیشگیری از مرگ حداقل یک هموطن به کار بسته‌اند.

او ادامه داد: خوشبختانه تاکنون استقبال بسیاری از این پویش شده و دانش‌آموزان و خانواده های بسیاری، پس از چک کردن استانداردهای مورد نیاز دودکش و وسایل گازسور خود، با گرفتن عکس از لوله های استاندارد دودکش منازل و محل کار خود، از بررسی نکات ایمنی در وسایل گازسوز خبر داده اند.

 

سخنگوی اورژانس کشور پیشتر در در این باره به پانا گفته بود که استان فارس بعد از تهران رتبه دوم آمار مرگ و میر مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن را دارد، به طوریکه آمار استان فارس در سال ۹۷ در بین قربانیان این نوع مرگ ومیر از ۷۴۹ قربانی، ۵۲ نفر و در سال ۹۸ به ۶۹ نفر از جمع ۷۸۴ نفر رسیده است.

او ادامه داد: در ۸ ماهه اول سال ۹۹، تعداد قربانیان گاز مونوکسیدکربن در فارس 47 نفر از مجموع ۲۵۴ نفر فوتی کشور بوده که در واقع ۱۸ درصد قربانیان کشوری است.

مخاطبان و علاقه مندان به حفظ جان خود و اطرافیانتان، برای اطلاع بیشتر در خصوص نکات ایمنی وسایل گازسوز می‌توانید به صفحه مجازی @pishtazanfars در شبکه شاد و @no_co.pooyesh1399 در اینستاگرام مراجعه کنید و علاوه بر آموزش نکات ایمنی و استاندارد، در مسابقه ای که به همین منظور برنامه ریزی شده شرکت کنید.

از جمله نکات ایمنی قید شده در این صفحه مجازی را می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بازدید و چک کردن مستمر دودکش‌ها در شروع فصل زمستان باید انجام شود و برای اطمینان از باز بودن کامل لوله دودکش باید یک جسم سنگین را به طناب بسته و از پشت بام داخل لوله دودکش کرده تا جایی‌که جسم در ابتدای لوله مشاهده شود. سپس انتهای خروجی لوله را کلاهک H قرار داده و کلاهک را هم حتما با بست محکم کنید تا باد یا زمین‌لرزه نتواند آن را از محل خود جابجا کند و کاغذی را آتش بزنید و در ورودی دودکش بگیرید، دود و آتش باید به سمت بالا کشیده شوند.

فاصله کف پشت بام تا انتهای دودکش حداقل یک متر و فاصله دودکش‌ها تا دیوار و ساختمان‌های کناری حداقل یک و نیم متر باید باشد و طول لوله دودکش در داخل ساختمان باید کوتاه و بدون پیچ و خم باشد.

از دیگر نکات ایمنی پیشگیری از مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را می‌توان توجه به اینکه دودکش‌ها حتما در دیوار تعبیه شده‌باشند و از پنجره خارج نشده باشند، دانست. بعضا خروجی دودکش‌ها در حیاط خلوتی قرار داده شده که دارای سقف است که این کار بسیار خطرناک است و باعث پس زدگی گاز به درون خانه می‌شود.

در اثر بازی کودکان و ضربه به بخاری ممکن است لوله‌های دودکش از جای خود خارج شود که این موضوع باید حتماً به صورت روزانه بررسی شود.

دریچه‌های کوچک تعبیه شده در ساختمان‌ها که معمولا ۳۰ در۳۰ سانتی متر هستند را به هیچ عنوان مسدود نکنید و در اتاق‌های خواب و فضاهای بسته، زیر درها را نپوشانید و حتماً از سنسورهای تشخیص و هشدار مونوکسید کربن در منزل و در محل خواب استفاده کنید و تا حد امکان در اتاق کودکان از بخاری استفاده نشود. خصوصاً استفاده از بخاری‌های بدون دودکش بسیار خطرناک است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار