معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان علت حدود ۵۰ درصد معلولیت‌ها را ژنتیکی برشمرد و گفت: طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیک در افراد دارای معلولیت زیرپوشش این نهاد تا سال آینده ادامه دارد.
کد خبر: ۹۳۰۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸ 08 January 2021

سمیه کریمی افزود: این برنامه یکی از طرح‌های بسیار بزرگ و مهم بهزیستی بمنظور شناسایی میزان شیوع معلولیت‌ها، انواع اختلالات ژنتیکی، آگاهی‌سازی جامعه و پیشگیری از تولید یا ایجاد یک نابهنجاری یا آسیب جسمی و روانشناختی در نوزادان است.

وی اضافه کرد: جامعه هدف در این طرح تمامی خانواده‌های دارای چندین فرد معلول هستند که مورد مشاوره ژنتیک قرار می‌گیرند تا اگر در معرض خطر باشند و احتمال داده شود که عامل ژنتیکی است برای آزمایش ارجاع داده می‌شوند.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان با بیان اینکه این طرح اقدامی بزرگ برای پیشگیری از معلولیت‌ها در ۱۰ سال آینده است افزود: در این راستا اجرای این طرح از خانواده‌های دارای ۹، هشت،  هفت، ۶، پنج و چهار معلول شروع شد و اکنون به خانواده‌های دارای سه فرد معلول رسیده که ۸۰ درصد مشاوره‌های ژنتیک در این گروه از  خانواده‌ها انجام شده است.

وی حدود ۵۰ درصد از معلولیت‌های مختلف شامل نابینایی، ناشنوایی و عقب‌ماندگی ذهنی شدید را  علت اختلالات ژنتیکی دانست و یادآور شد: اکنون در استان بیش از ۸۷ هزار معلول زیرپوشش بهزیستی است که ممکن است تا ۱۲۰ هزار نوع معلولیت در آنها تشخیص داده شود به طوریکه یک فرد معلول ممکن است علاوه بر مشکلات بینایی دارای معلولیت جسمی و حرکتی هم باشد.

کریمی با اشاره به اینکه خیلی از بیماریهای ژنتیکی در واقع قابل درمان نیستند ولی قابل پیشگیری یا کنترل هستند گفت: از سویی با توجه به اینکه بزرگترین و مهمترین سرمایه‌های هر کشوری فرزندان سالم، باهوش و خلاق آن است بر این اساس برای اینکه بتوانیم جامعه‌ای سالم و نسل آینده‌ای توانا و به دور از معلولیت داشته باشیم باید تلاش شود روشهای پیشگیری از معلولیت و تولید فرزندان دارای ناهنجاری‌های مادرزادی در دستور کار قرار داده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار