نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار مجمع نمایندگان استان با اشاره به اختلافات موجود میان استان‌ها در مسئله آب گفت: آب جزء «انفال» است و مسئولان هیچ استانی نمی‌توانند بگویند آب سهم ما است؛ از سوی دیگر دولت و حکومت وظیفه دارد آب مورد نیاز مردم هر استان را فراهم کند.
کد خبر: ۹۳۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹ 08 January 2021

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس شأن نمایندگی خود درباره مدیریت آب و با نگاهی ملی صحبت کنند؛ شما نمایندگان مردم هستید و برای احقاق حقوق عامه سخن بگویید و تصمیم بگیرید؛ همه می‌دانند که آب جزء انفال است و مدیریت آن در دست حکومت است و هیچ‌کس نباید بگوید آب مال ماست.
سید مسعود خاتمی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان هم در این نشست گفت: طرح‌های انتقال آب به بهانه‌های واهی تعطیل شده است و بارگذاری‌های جدید بر روی زاینده‌رود اتفاق افتاده که صورت قانونی دارد، اما در اصل غیرقانونی است برای مثال بر اساس تابلوی اعلان مصارف و منابع ۳۲۰ میلیون مترمکعب برای تپه‌های سامان به منظور کشت‌های مختلف مصرف می‌شود که از نظر فقهی، خلاف شرع است.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: بر اساس تابلوی اعلان مصارف و منابع حوزه زاینده‌رود، وزارت نیرو ۷۵۰ میلیون مترمکعب به حوزه آبریز زاینده‌رود بدهکار است که باید جبران شود، اما این مهم محقق نشده و حتی شاهد بارگذاری‌های جدید با عنوان بن - بروجن هستیم.
خاتمی یادآور شد: مشکلات آبی میان استان‌ها باید بدون تنش برطرف شود و آب مورد نیاز ۵ و نیم میلیون نفر در استان اصفهان تأمین شود چراکه هم اکنون مشکل کمبود آب وجود دارد.
امیرحسین بانکی پور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با اشاره به فعالیت ۴ نفر از نمایندگان استان بر روی موضوع جمعیت و خانواده، آمار سقط جنین را نگران کننده دانست و گفت: اجرای طرح غربالگری در تمامی خانه‌های بهداشت استرس شدیدی در زنان باردار ایجاد کرده است و امیدوار هستیم با طرح جدید که هشت ماه روی آن کار شده است آمار سقط جنین کاهش یابد و تنها مواردی که جنین دارای مشکل است سقط اتفاق بیفتد، همچنین طرح ساماندهی فضای مجازی به جمع‌بندی رسیده و به زودی در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه، هزینه مدیریت آب‌های موجود را در استان کمتر از انتقال آب از خلیج فارس دانست و گفت: بحثی مطرح شده که استان اصفهان ۵۰ هزار میلیارد تومان برای انتقال آب از خلیج‌فارس در نظر بگیرد و این در حالی است که اگر آب‌های موجود در استان اصفهان همچون آب‌های منطقه فریدن، فریدون‌شهر و سمیرم مدیریت شود هزینه مدیریت این آب‌ها کمتر از هزینه انتقال از خلیج‌فارس است.
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی افزود: هم اکنون ۲ میلیارد مترمکعب آب از استان اصفهان خارج می‌شود و قرار است تنها ۲۵۰ میلیون مترمکعب در طرح بهشت‌آباد به استان اصفهان انتقال یابد، همچنین بر اساس نظرات نمایندگان استان خوزستان انتقال آب از حوزه به حوزه ممنوع شود و هر استان آب مورد نیاز خود را از درون استان تأمین کند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این جلسه گفت: بر اساس آمار‌ها صادرات غیرنفتی متوسط ۶ ماهه امسال، ۴۰ درصد کاهش یافته است و در مردادماه امسال هیچ ارزی برای وارد شدن کالا‌های اساسی اختصاص پیدا نکرد که اثر آن در کالا‌ها و بازار مشاهده شود.
مهدی طغیانی افزود: کسری بودجه در امسال، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و با توجه به بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده، کسری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی رخ می‌داد؛ دولت به جای کاهش هزینه‌ها و پیگیری منابع درآمدی از جمله دریافت مالیات خانه‌های خالی به سراغ فروش اوراق رفته است و بانک‌ها را مجبور کرده تا اوراق خریداری کنند و خلق پول نظام بانکی را دنبال کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار