بر اساس بیانات اخیر مقام معظم رهبری، واردات واکسن کرونا از انگلیس و آمریکا ممنوع شد و بدین ترتیب، هلال احمر نیز واردات واکسن کرونا از آمریکا را منتفی کرد؛ البته این پایان ماجرا نیست، چه اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن بیان راه‌های تامین واکسن کرونا برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی واکسن وارد میدان شدند.
کد خبر: ۹۳۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱ 11 January 2021

بر اساس بیانات اخیر مقام معظم رهبری، واردات واکسن کرونا از انگلیس و آمریکا ممنوع شد و بدین ترتیب، هلال احمر نیز واردات واکسن کرونا از آمریکا را منتفی کرد؛ البته این پایان ماجرا نیست، چه اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن بیان راه‌های تامین واکسن کرونا برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی واکسن وارد میدان شدند.

به گزارش تابناک سمنان  پس از فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ممنوعیت واردات واکسن کرونا از دو کشور انگلیس و امریکا، سخنگوی جمعیت هلال احمر اعلام کرد، موضوع واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا از کشور آمریکا منتفی شد. حالا این پرسش مطرح است که چه سناریو‌هایی برای تامین واکسن در کشور وجود دارد.

پیش از این، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته بود، «احتمالا اولین واکسن‌های کرونا از مسیر خرید مستقیم از یک کشور خارجی است، بعد از آن سهمیه ایران از سبد کوواکس می‌رسد، سپس تولید مشترک انستیتو پاستور ایران با یک شرکت کوبایی است و پس از آن واکسن ایرانی تامین می‌شود.»

اما اکنون با فرمان جدید مقام معظم رهبری لازم ‌است مسئولان به خصوص تصمیم گیران حوزه سلامت و بهداشت، علاوه بر گزینه‌های تامین دارو از کشور‌های خارجی به غیر از امریکا و انگلیس، تمرکز بیشتری بر تولید داخلی واکسن کرونا داشته باشند، کما اینکه حدود ده روز پیش نیز فاز نخست آزمایش واکسن ایرانی کرونا با نام «کُوو ایران برکت» با موفقیت انجام شد؛ این همان واکسنی است که توسط دانشمندان و محققان داخلی کشورمان ساخته شده است.

در حال حاضر بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، ۱۲ تیم روی تولید واکسن کرونا کار می‌کنند. ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و مؤسسه برکت، انستیتو پاستور ایران، مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی، تعدادی دانشگاه علوم پزشکی، وزارت دفاع، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان برخی از مجریان این پروژه در کشور ما هستند. اما در حال حاضر هشت پروژه فعال‌تر و پیشروتر کار می‌کنند.


وضعیت پروژه‌های تولید واکسن کرونای ایرانی متفاوت است. برخی اطلاعات فاز بالینی خود را به سازمان غذا و دارو برای اخذ مجوز ارسال کردند و برخی دیگر در وضعیت فاز حیوانی هستند. شش پروژه تولید واکسن نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی پیش می‌روند که در میان آن‌ها واکسن‌های نزدیک به اخذ مجوز نیز دیده می‌شود.

در چنین شرایطی از همان ابتدای شروع به کار دانشمندان برای تولید واکسن کرونا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تولید واکسن داخلی حمایت کرده و در این باره جلساتی نیز برگزار شد. بعد از بیانات اخیر مقام معظم رهبری نیز وکلای ملت مجددا بر لزوم حمایت تمام قد از شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا تاکید کردند.

در این باره حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «چگونه می‌توان به واکسن کشور‌هایی اعتماد کرد که حاضر نیستند به ما دارو فروخته و با این کار مردم و به خصوص بیماران خاص را تحت فشار قرار می‌دهند. از طرف دیگر امکان دست‌کاری واکسن و دارو وجود دارد و ما نمی‌توانیم به طرف آمریکایی و انگلیسی اعتماد کنیم، آن‌ها همواره با ما دشمن بوده و دشمنی کرده‌اند.»

او تاکید کرد که برای تامین واکسن کرونا، باید کار را با محوریت تولید داخلی پیش برد و از تمام توان داخلی استفاده کرد.

سیدمحمد پاک‌مهر، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان نیز با یادآوری این نکته که نگاه کمیسیون بهداشت تأمین واکسن کرونا با محوریت تولید داخل است، گفت: «در وهله اول برای مهار و مقابله با کرونا باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد که اعمال محدودیت‌های شدید نیز در همین راستا بود. در ادامه راه برای مصون نگه داشتن مردم از این بیماری، باید به سمت تهیه واکسنی مبتنی بر تولید داخل برویم و نباید نیازمان را آمریکا، انگلیس و فرانسه تامین کنیم؛ پس با توجه به چنین شرایطی، بهترین راهکار ارتقای آموزه‌های پژوهشی و تامین امکانات و تجهیزات برای تولید واکسن است کما اینکه در حال حاضر نیز ۷ شرکت در ۴ پلتفرم به دنبال تولید واکسن هستند که دو نوع آن به مرحله تست انسانی رسیده و تست‌های انسانی آن انجام شده و هنوز هم عوارضی مشاهده نشده است.»

فاطمه محمدبیگی، عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان نیز حمایت جدی‌تر از تولید داخلی و راه اندازی خط تولید انبوه واکسن ایرانی ضد کرونا را راهبردی مناسب برای تامین سلامت مردم و پیشرفت در علم و صنعت بیوتکنولوژی در کشور دانست و توضیح داد: «با چند کشور ثالت موفق در حوزه واکسن‌سازی رایزنی‌هایی شده تا واکسن مورد نیاز گروه‌های پرخطر از آن طریق خریداری شود البته ما مشکلی در حوزه خرید واکسن ایمن از کشور‌های ثالث و یا تولید مشترک با کشور‌های دیگر نداریم.»

او تاکید کرد: «کمیسیون بهداشت و درمان حامی تهیه و تولید واکسن داخلی و سپس تهیه از منابع معتبر خارجی است، چون تکیه بر توان دانشمندان داخلی در تولید واکسن و در نهایت تولید مشترک آن با کشور‌های دارای پیشینه مناسب در حوزه واکسن سازی، منطقی‌ترین و عقلانی‌ترین راه تامین واکسن ایمن و اثربخش برای ملت عزت‌مند ایران است.»

با توجه به این که دستور رهبر انقلاب، هدفی جز حفظ سلامت مردم ندارد، انتظار می‌رود که مسئولان کشور به خصوص در وزارت بهداشت و درمان با همکاری مجلس از شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا حمایت کنند تا هر چه زودتر شاهد بهره برداری از واکسن و مصونیت جامعه از بیماری کرونا باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار