عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: که طرح آمد یا "طرح مشاوره پژوهشی" برای دانشجو معلمان برای اولین بار در ایران و در دانشگاه فرهنگیان به منظور تقویت روحیه و مهارت پژوهشگری و آشنایی با اصول و شیوه‌های پژوهش برای دانشجو معلمان مطرح شده است.
کد خبر: ۹۳۱۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴ 13 January 2021
عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: که طرح آمد یا "طرح مشاوره پژوهشی" برای دانشجو معلمان برای اولین بار در ایران و در دانشگاه فرهنگیان به منظور تقویت روحیه و مهارت پژوهشگری و آشنایی با اصول و شیوه‌های پژوهش برای دانشجو معلمان مطرح شده است.
 
به گزارش تابناک همدان، این طرح با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استادان دانشگاه فرهنگیان از ابتدای سال تحصیلی، خارج از برنامه درسی موظف و ساعات رسمی کلاس، به اجرا در آمده است.  

فاطمه فضلعلی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با تابناک همدان اظهار کرد: که رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم پرسشگر، خلاق، نو آور و پژوهشگر است تا با آموزش و تربیت دانشجو معلمان پرسشگر و پژوهشگر، روحیه خلاقیت و پژوهشگری در آنهاتقویت شود و فرهنگ مطالعه و پژهش در دانشگاه‌ها گسترش یابد و آن‌ها در آینده تحصیلی و حرفه‌ای خود پویا باشند و بیقراری ناشی از انعکاس محیط را درک کنند و نسبت به حل مشکلات حرفه خود بی تفاوت نباشند. در حقیقت تأکید بر معلم پژوهشگر، نقش معلم را بازآفرینی می‌کند به مدرسه و اموزش معلمان جانی تازه می‌بخشد وتدریس و یادگیری دانش آموزان را بهبود می‌بخشد و معلمان دچار فرسودگی شغلی نمی‌شود.  

این استاد مشاور پزوهشی افزود: که دانشگاه با تلفیق رویکرد آموزش، پژوهش و صلاحیت حرفه‌ای و با استفاده ازطرح آمد، سعی دارد تا به رسالت اصلی و حرفه‌ای خود دست یابد وبا استفاده از توانمندی استادان اندیشمند، پژوهشگر و با تجربه به عنوان" استاد مشاور پژوهشی" برای دانشجو معلمان می‌تواند در تحقق این رویکرد و تحول در فرایند آموزش و پژوهش در دانشگاه موثر باشد.

این استاد مترجم دانشگاه در ادامه یاد آور شد که از اهداف مهم این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

۱-آشنایی نظام‌مند دانشجو معلمان با مفاهیم و روش‌های پژوهش

۲-ترویج فرهنگ پژوهشگری، مسأله مداری و به روزآوری اطلاعات و دانش در میان دانشجو معلمان ۳-ایجاد انگیزه و روحیه پرسشگری و کنجکاوی علمی و جهت دهی آن

۴- ایجاد و تقویت مهارت‌های پژوهش، نقد و بررسی علمی و تحلیل و تالیف در دانشجو معلمان

۵- ترغیب دانشجویان به فعالیت‌های پژوهشی و تقویت تفکر تأملی دانشجو معلمان بر تجربیات عملی
کلاس درس و محیط پیرامونی

۶- ایجاد نشاط و رقابت علمی و پژوهشی با تولید و نشر دستاورد‌های علمی، پژوهشی در میان دانشجو معلمان
۷-زمینه سازی تلفیق رویکرد آموزش و پژوهش در میان مشاوران دانشگاه

۸- زمینه سازی افزایش تولیدات علمی مشترک مشاوران و دانشجویان

۹- دست ورزی و تمرین پژوهشگری

برای عملیاتی کردن این طرح، در فضای مجازی، در سامانه دانشگاه فرهنگیان، تالار‌هایی ایجاد شده است به نام تالار استاد مشاور پژوهشی که استاد می‌تواند با دانشجویان فعالیت‌های پژوهشی را انجام دهد.  

وی در خاتمه گفت: از جمله کار‌هایی که به عنوان استاد مشاور پژوهشی در دانشگاه‌ها انجام شده عبارتند از: اجرای ۶ وبینار در هقته پژوهش، که ۳ وبینار پس ازمشاوره دادن و برگزاری نشست مجازی با دانشجویان، توسط خود آن‌ها برگزارشد و ۳ وبینار توسط استادان دانشگاه برگزار شد.

لازم به یادآوری است که وبینار آشنایی با روش تحقیق، بیشترین شرکت کننده را داشت و این موضوع نشان می‌دهد که دانشجویان به آشنایی با روش تحقیق و انجام فعالیت‌های پژوهشی نیاز داشته و راغب هستند. نکته قابل توجه این هست که دانشجو معلمان کارورز اعلام کردند که با شرکت در این وبینار‌ها و اشنایی با اصول پزوهشگری توانستند خودشان برای معلم ها، وبیناری با موضوع "جذاب کردن کلاس‌های مجازی" برگزار کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار