مسجد نام یک مکان مقدس برای شیعیان و پیروان دین اسلام در سرتاسر این کره خاکی هست. شما بعنوان یک گردشگر مسلمان همیشه می توانید بازدید از مساجد بزرگ و زیبا را در برنامه های مسافرتی خود جای دهید. در ایران هم مسجدهای زیادی وجود دارند. با ما در مقاله دیدنی ترین مساجد ایران همراه باشید تا شما را با تعدادی از زیباترین مسجدهای ایران آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با مشهورترین مساجد ایران برایتان جالب خواهد بود.
کد خبر: ۹۳۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲ 16 January 2021

مسجد جامع قزوین
مسجد جامع قزوین واقع در محله دباغان و در سمت چپ خیابان سپه، یکی از مشهورترین مساجد ایران هست. این مسجد یادگاری از دوره سلجوقی در مملکت ما بوده و در آن به زیبایی هرچه تمام تر میتوان ابعاد مختلفی از سبک معماری آنان را مشاهده نمود. مسجد جامع قزوین در دل خود تعدادی کتیبه و سنگ نوشته را نگاه داشته است. این مورد از دیدنی ترین مساجد ایران در پانزدهمین روز دی سال 1310 خورشیدی و با شماره 121 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

مسجد جامع قزوین

مسجد آرد و خرما
مسجد آرد و خرما یزد از سادگی برخوردار بوده و از نظر جذابیت های بصری در مقایسه با دیگر مساجد اصلا قابل قیاس نیست. اما، چیزی که آن را برجسته کرده و سبب گشته تا نامی از آن در فهرست ما قرار گیرد، وجود داستانهای مختلف هست. در وهله اول، هنوز با قاطعیت تمام نمیتوان در خصوص سابقه تاریخی این مسجد صحبت کرد! برخی از مورخان، آن را مربوط به دره صفویه می دانند و برخی دیگر معتقدند که مسجد آرد و خرما در عصر قاجار ساخته شده است! در وهله دوم نیز جنجال بر سر نام این مسجد بوده که عده ای از مردم بومی می گویند دلیل گذاشتن نام آرد و خرما بر روی این مکان مذهبی، به این دلیل بود که به جای پول، به کارگران و سازندگان این مسجد، کیسه های آرد و جعبه های خرما داده شدند.

مسجد آرد و خرما


مسجد چوبی
یکی از زیباترین مسجدهای ایران، مسجد چوبی است. این مسجد با همت حمید مجتهد و در روستایی به نام چوبین در سال 1378 شمسی ساخته شد و قادر است با توجه به رعایت اصول فنی مهندسی که در ساخت آن بکار رفته، زلزله ای به قدرت 8 ریشتر را تحمل کند! حمید مجتهد کارهای متفاوتی برای روستای آبا و اجدادی خود کرد و املاک متعددی که از نیاکانش برای وی برجای مانده بودند را یا فروخت یا آنان را سامان بخشید و سبب ایجاد تغییرات شدیدی در روستا گردید.

این مورد از مشهورترین مساجد ایران از مساحت 200 متر مربعی برخوردار بوده و در ساختش نزدیک به 40 تن چوب بکار بسته شده است. این مکان با اینکه در منطقه پر از موریانه ساخته شده، اما تاکنون حتی یکبار هم دچار آسیب از طرف موریانه ها نشده است که این مهم بدلیل استفاده از تدابیر مهندسی ایمن در ساخت کلی هست. شکل ظاهری این مسجد همچون کشتی وارونه بوده و تمام قسمتهای آن اعم از دیوارها، کابینت ها و حتی سینی های آبدارخانه مسجد نیز از چوب ساخته شده اند.

مسجد چوبی

 

مسجد کبود
در مسجد کبود تبریز از هنر کاشیکاری معرق و کلی تنوع طرح و رنگهای متعدد استفاده شده و سبب جذابیت دوچندان آن برای همگان گردیده است. معمار و سازنده این مورد از زیباترین مسجدهای ایران آن را بگونه ای ساخته و پرداخته است که امکان استفاده از تمامی بخشهای آن در فصول مختلف سال مقدور بوده و سازگاری بافت این مکان با اقلیم سرد کوهستانی موجود بسیار قابل توجه هست.

مسجد کبود

مسجد شیخ لطف الله
مسجد شیخ لطف الله که از نمادهای حائز اهمیت در زمینه جاذبه های مذهبی و ریشه دار اسلامی در ایران بوده، به دستور شاه عباس اول ساخته شد و ساختش نزدیک به 18 سال به طول انجامید. این مورد از دیدنی ترین مساجد ایران از جمله جلوه های چشم نواز کاشی کاری و شاهکار معماری در قرن 18 هجری شمسی بوده و جالب است بدانید از هیچ مناره ای برخوردار نیست.

مسجد شیخ لطف الله

 

مسجد جامع یزد
مسجد جامع یزد دارای یکی از بلندترین مناره های ایران بوده و به راحتی میتوان در دل خانه های هم تراز و بادگیرهای بلند شهر، حتی از نقطه ای دور نیز آن را نظاره گر بود. این مورد از مشهورترین مساجد ایران آنطور که مشخص شده است، نزدیک به یک قرن ساخت کاملش به طول انجامیده و میتوان آثار مختلفی از 3 دوره تاریخی را در آن مشاهده کرد. این مورد از زیباترین مسجدهای ایران از سر در بسیار بلندی برخوردار بوده که محققان آن را مربوط به دوره شاهرخ و تیموری می دانند. همچنین، آنان معتقد هستند که گنبد این مسجد جامع را حاکمان عصر ایلخانی بنا نهاده اند و پایه های آن را نیز باید مربوط به زمان حکومت ساسانیان در ایران دانست.

مسجد جامع یزد

 

مسجد جامع شافعی
اگر بدنبال المان هایی باشکوه و کاملا اعجاب انگیز می گردید، حتما سری به مسجد جامع شافعی کرمانشاه بزنید! آنطور که ما متوجه شده ایم، در گذشته در مکان فعلی این مورد از دیدنی ترین مساجد ایران، یک زائرسرا وجود داشته که با کمک جمعی از خیرین منطقه و سرپرستی مرحوم حاج ملاسید حسین مسعودی زائرسرا خریداری و مسجد جامعی به این زیبایی در آن بنا گردیده است.

مسجد جامع شافعی


مسجد نصیرالملک
مسجد نصیرالملک که با شیشه های رنگارنگ خود سبب جلب توجه همگان به هنگام تابش نور خورشید می شود، در سال 1255 به فرمان یکی از ثروتمندان و اعیان های شهر به نام میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک ساخته شده و در سال 1267 نیز آماده بهره برداری گشته است. این مورد از مشهورترین مساجد ایران از نظر مقرنس و هنر کاشیکاری که در آن بچشم می خورد، از جمله ارزشمندترین و کم نظیرترین بناهای ایرانی محسوب می شود.

مسجد نصیرالملک


مسجد جامع فهرج
مسجد جامع فهرج از قدمتی بالغ بر 1400 ساله ای برخوردار بوده و زمان ساختش مربوط می شود به سالهای نخست ظهور اسلام در ایران! این مورد از زیباترین مسجدهای ایران که از آن با نام مسجد امام حسن نیز یاد می شود، در نیمه نخست قرن اول هجرت پایه گذاری شده و آنطور که تاکنون در کتب مختلفی تاریخی و مذهبی در خصوص ساختمان اصلی این مکان بزرگ و جامع گفته شده است، هیچگونه تغییر و تحولی تا به امروز در ظاهر این مسجد بوجود نیامد. مسجد جامع فهروج شباهت بسیاری به سازه های عصر ساسانیان دارد؛ فاقد ایوان بوده و معماری آن به سبک و سیاق شبستانی هست. این مسجد در تاریخ 30 آذر سال 49 هجری شمسی و به شماره 906 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد جامع فهرج

 

مسجد جمکران
مسجد جمکران در در حوالی روستایی به نام جمکران واقع شده است. جمع کثیری از روحانیون با توجه به سطح مطالعاتی گسترده خود معتقد هستند که این مسجد که به نام امام زمان (عج) ساخته شده، سازنده اش شخصی به نام حسن ابن جمکرانی بود. در حال حاضر، مسجد جمکران از وسعت بسیار زیادی برخوردار بوده و دارای بخش و قسمتهای مختلفی همچون کتابخانه، بخش امور مراسم و تبلیغات، روابط عمومی، انتشارات و تحقیقات، نذورات و هدایا و همچنین ثبت کرامات هست. شبهای چهارشنبه و روز ولادت امام زمان (عج) از جمله روزهای پر ازدحام این مکان مقدس بوده و از حال و هوای بسیار خاصی برخوردار می گردد! مسجد جمکران در سال میزبان 15 هزار زائر بوده و در حدفاصل 6 کیلومتری جاده قم-کاشان قرار گرفته است.

مسجد جمکران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار