مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: اکتشاف سنگ آهن به وسیله سازمان زمین شناسی برای رفع نیاز و تامین مواد اولیه صنایع فولادی استان اصفهان در قالب یک طرح و قرارداد مشارکتی در حال اجراست.
کد خبر: ۹۳۳۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵ 18 January 2021

رضا جدیدی با بیان اینکه سازمان زمین شناسی کشور به اکتشاف سنگ آهن در سه گستره معدنی به وسعت ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع در اصفهان برای مجتمع‌های فولادی این استان پرداخته است، افزود: به نتایج خوبی در ۶ ماه گذشته رسیدیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از این گستره‌ها حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد گفت: مطالعات اولیه درباره این گستره‌ها در قرارداد با مجتمع‌های فولادی اصفهان اجرا شد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه این قرارداد که در زمان حاضر فقط برای اکتشاف سنگ آهن است، روش جدیدی برای اجرای طرح‌های مشترک و حفظ منابع بنگاه‌های اقتصادی است، گفت: این ذخائر اکتشافی تا به مرحله بعد و بهره برداری برسد به بازه زمانی دو تا پنج سال نیاز دارد.
جدیدی با اشاره به تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم در اصفهان برای نخستین بار در کشور افزود: در این طرح جدید که سازمان زمین شناسی در دستور کار دارد، اکتشاف سیستماتیک و نقشه برداری به روش نسل دوم اجرا می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه این روش هیچ شباهتی به نقشه‌های قبلی ندارد و بر پایه روش‌های دیجیتال با دقت بالا و هزینه کمتر انجام می‌شود گفت: این روش اکنون در چند کشور پیشرو اروپایی استفاده می‌شود و ایران نخستین کشور در منطقه است که از آن بهره می‌گیرد.
جدیدی با اشاره به اینکه تهیه نقشه‌های زمین شناسی نسل دوم پیش از این بصورت آزمایشی و محدود در کویر لوت انجام شد افزود: این کار در استان اصفهان در محدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره انتخاب اصفهان برای اجرای این طرح، گفت: این استان واقع در مرکز ایران و خاستگاه متنوعی از ذخائر معدنی و دارای کمربندی کانی زایی و ظرفیت‌های مناسب زمین شناسی و اکتشاف است و مسوولان اصفهان به این مباحث توجه دارند.
استان اصفهان دارای بزرگترین مجتمع‌ها و کارخانه‌های فولادی کشور مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه است که تامین ماده اولیه سنگ آهن یکی از مسائل و دغدغه‌های اصلی آن‌ها در شرایط کنونی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار