سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سامانه مشاوره تلفنی ۳۱۱۳ با برداشتن بار زیاد از دوش بیمارستان‌های استان مراجعه غیر ضروری مردم به مراکز درمانی را کاهش داده است.
کد خبر: ۹۳۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸ 21 January 2021

مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی بیماری کووید ۱۹ (به شماره ۳۱۱۳) به عنوان خط تماس فوری (هاتلاین) برای ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی به افراد دارای علائم بیماری و مشکوک به کرونا از هشتم اسفند پارسال توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه اندازی شد.

آرش نجیمی افزود: کاهش تردد و بار مراجعه مردم به بیمارستان‌های استان جهت پیشگیری هرچه بیشتر از شیوع ویروس کرونا یکی از اهداف اصلی راه اندازی سامانه تلفنی ۳۱۱۳ در اصفهان بود که این هدف تا حد زیادی محقق شد.

وی با بیان اینکه از اسفند پارسال تا پایان دی ماه امسال بیش از ۷۰۰ هزار تماس با این مرکز برقرار شد، اظهار داشت: بطور میانگین روزانه بیش از ۲ هزار تماس با این مرکز گرفته می شود و در برخی روزها بویژه اسفند گذشته روزانه چهار تا پنج هزار تماس با این سامانه برقرار شد.

نجیمی بیشتر تماس های گرفته شده با سامانه ۳۱۱۳ را مربوط به مشاوره های پزشکی درباره تشخیص و درمان کووید ۱۹ اعلام و اضافه کرد: سایر تماس ها نیز بیشتر مربوط به گزارش تخلف ها و رعایت نکردن شیوه‌نامه های بهداشتی است.

وی با تاکید بر اینکه سامانه ۳۱۱۳ دسترسی سریع مردم برای مطرح کردن پرسش ها درباره کووید ۱۹ و دستیابی به اطلاعات درست و دقیق درباره این بیماری را فراهم کرد، اظهار داشت: همچنین اطلاع رسانی صورت گرفته توسط این سامانه به مردم برای دسترسی به مکان های مختلف از جمله آزمایشگاه های تشخیصی یا بیمارستان های مرجع کرونا کمک بسیاری کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: همین امر باعث شد تا فقط افرادی که نیاز ضروری و واقعی برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی داشتند به بیمارستان ها مراجعه کنند و بار زیادی از بیمارستان ها و مراجعه های غیر ضروری برداشت.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر مشاوره های پزشکی، مشاوره روان شناسی و طب سنتی نیز در این سامانه ارایه می شود، تصریح کرد: پس از شیوع ویروس کرونا نیازهای شدید روان شناسی در بین مردم ایجاد شد و در این سامانه توسط کارشناسان مشاوره و علوم تربیتی، مشاوره های لازم در زمینه هایی مانند اضطراب یا وسواس در اختیار مردم قرار می گیرد.

نجیمی با بیان اینکه اصفهان نخستین استان بود که سامانه تلفنی مشاوره کرونا در آن راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: این مرکز به مدیریت بیماری کووید ۱۹ کمک بسیاری کرد و حتی به تماس‌های متعددی از سایر استان‌ها نیز پاسخ داده است.

وی درباره زمان انتظار طولانی در برقراری تماس با سامانه تلفنی ۳۱۱۳ توضیح داد: در بخش مشاوره بیماری کووید ۱۹ با کمبود نیرو مواجه هستیم بهمین دلیل زمان انتظار در برقراری تماس زیاد است که برای رفع این مشکل در حال رایزنی برای بهره گیری از نیروهای بیشتر و آموزش آنها هستیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: با توجه به ترافیک بالای تماس‌ها و پس از تحلیل پرسش های شایع، بخش گویای ۳۱۱۳ (سیستم IVR) با هدف ارایه محتواهای آموزشی راه اندازی و با هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی استان، امکان برقراری ارتباطات مردمی و گزارش و پیگیری تخلفات بهداشتی در اداره ها و اصناف با نمایندگان دستگاه‌ها میسر شد.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون حدود ۵۰۰ نفر کارشناس در رشته‌های پزشکی، پرستاری و مامایی و با گردش میانگین ۵۰ نفر در روز در سامانه ۳۱۱۳ پاسخگوی مردم بودند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار