رئیس پلیس فتای استان قم از افزایش جرایم سایبری و مزاحمت‌های فضای مجازی در دوران کرونا خبر داد. شهروندان می‌توانند با مشاوره و آموزش‌های صحیح که هم به صورت حضوری و مجازی در سایت پلیس فتا انجام می‌شوند از راه کار‌های مقابله با چنین تهدیداتی مطلع شوند.
کد خبر: ۹۳۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۲ 24 January 2021

به گزارش تابناک قم، سرهنگ علی موالی، رئیس پلیس فتای استان قم گفت: استفاده نادرست کاربران از فضای مجازی باعث افزایش مزاحمت‌های فضای مجازی و جرایم سایبری در دوران کرونا شده است.

وی با بیان این که فضای مجازی ریشه بسیاری از حوادث و آسیب‌های اجتماعی است، افزود: ساده اندیشی و خوش باوری، اعتماد نا به جا در فضای مجازی و ترسیدن از تهدید‌های مجرمان سایبری زمینه آزار و اذیت بیشتر بانوان را فراهم و پیگیری مراحل قضاییه پرونده را هم طولانی‌تر می‌کند.

رئیس پلیس فتای استان قم با اشاره به سوء استفاده مجرمان سایبری از عکس پروفایل کاربران و جعل تصاویر غیر اخلاقی گفت: بی توجهی به این موضوع موجب تهدید، آزار و اذیت و بروز مشکلات خانوادگی برای بانوان شده است.

وی افزود: شهروندان می‌توانند با مشاوره و آموزش‌های صحیح که هم به صورت حضوری و مجازی در سایت پلیس فتا انجام می‌شوند از راه کار‌های مقابله با چنین تهدیداتی مطلع شوند.

سرهنگ موالی با اشاره به تهدید و اخاذی از یک خانم جوان توسط شخص ناشناس به وسیله عکس غیر اخلاقی در اینستاگرام گفت: هرچند سرور این شبکه اجتماعی در خارج از کشور بود، اما کارشناسان پلیس فتا به سختی و زمان طولانی پیج متهم را شناسایی کردند که متهم تابیعت غیر ایرانی داشت.

وی افزود: این فرد به وسیله شماره تلفن همراه یکی از دوستانش اقدام به تهدید می‌کرد که با دستور قاضی گوشی متهم توقیف و برای بررسی دلایل جرم به مرجع قضایی تحویل داده شد.

رئیس پلیس فتای استان قم ضمن تاکید بر اطلاع رسانی به موقع به پلیس در مواجهه با تهدیدات سایبری گفت: اگر در بیشتر موارد پلیس به موقع مطلع شود شاید نیاز به حضور شاکی نباشد و با اقدام درست متهم به مراجع قضایی تحویل داده شود.

وی در خصوص هک شدن و استفاده از حساب کاربران در فضای مجازی گفت: ممکن است از طرف آشنایی پیامی دریافت کنیم و به دلیل اطمینان به خواسته هایش عمل کنیم در حالی که مخاطب یک فرد غریبه باشد که پیام رسان را هک کرده است و عکس، پول یا مدارک از ما می‌خواهد و به دلیل اطمینان در اختیارش قرار می‌دهیم و خود قربانی این داستان می‌شویم، برای اطمینان از مخاطب باید با تلفن همراه شخص تماس بگیرید و پس از اطمینان عکس، پول یا مدارک را ارسال کنید.

رئیس پلیس فتای استان قم با بیان این که هرگونه ایجاد مزاحمت و سلب آسایش در فضای مجازی جرم است و برابر قانون برخورد می‌شود تاکید کرد:کاربران با حفظ اطلاعات شخصی از بروز جرایم سایبری پیشگیری کنند.

سرهنگ موالی در پایان گفت: پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان است، لذا کاربران در صورت مواجهه با موارد مشکوک با مراجعه به بخش مرکز فوریت‌های سایبری سایت پلیس فتا به نشانی https:‎//www.cyberpolice.ir با ما در ارتباط باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار