داستان چالش‌های فاضلاب غرب و جنوب تهران برای خدمات‌رسانی به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر پس از هفت سال انتظار با راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۹۳۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 26 January 2021

کارشناسان مدعی هستند که تصفیه خانه فاضلاب "فیروز بهرام" یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه های فاضلابی کشور و خاورمیانه در مساحتی حدود ۶۰ هکتار است که مناطق ۱، ۲، ۳، ۵، ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۷، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ و کل منطقه ۹ را زیر پوشش قرار می‌دهد.

این تصفیه خانه از سال ۹۶ در چهار مدول و تونل انتقال فاضلاب آن از سال ۹۳ به طول ۱۲ کیلومتربه قطر سه متر به روش مکانیزه از ۳۰ متری جی شروع شد و به سمت بلوار معلم، بزرگراه آزادگان و در نهایت به اراضی روستای فیروز بهرام به تصفیه خانه می‌رسد.

با بهره برداری از این طرح، فاضلاب مناطق غرب و جنوب غرب تهران به تصفیه خانه فیروز بهرام منتقل می‌شود و پس از تصفیه، برای مصارف صنعتی و کشاورزی قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: برنامه زمان بندی این طرح امسال بخاطر شیوع ویروس کرونا و تا حدودی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و واردات تجهیزات به تعویق افتاد ولی بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب تهران تا پایان امسال به بهره‌برداری می رسد.

تصفیه خانه ای که شامل ۶ واحد است و در حال حاضر چهار واحد در حال ساخت و واحدهای ۵ و ۶ در آینده و مطابق با برنامه ریزی‌های انجام شده ساخته خواهد شد.

محمدرضا بختیاری در باره تامین اعتبار این تصفیه خانه  اعلام کرد: بانک توسعه اسلامی برای اجرای تصفیه خانه و تونل انتقال فاضلاب ۱۷۴ میلیون یورو تسهیلات به دولت اعطاء کرده است به گونه ای که در موافقتنامه دریافت تسهیلات از بانک توسعه اسلامی دولت متعهد به اجرای هزار و ۶۷۰ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی جمع آوری فاضلاب در سطح شهر تهران شده بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: از این مقدار حدود یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر شامل شبکه اصلی و فرعی توسط شرکت فاضلاب تهران اجرا شده است.

بختیاری با  اشاره به اینکه پساب تولیدی این تصفیه خانه در اختیار بخش صنعتی و کشاورزی قرار می‌گیرد یادآوری کرد: با بهره برداری ۲ طرح تصفیه خانه و تونل انتقال فاضلاب روزانه ۵۲۰ هزار متر مکعب و سالانه حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب پساب تولیدی به چرخه طبعیت بازچرخانی می‌شود و پساب تولیدی در اختیار بخش صنعتی و کشاورزی قرار خواهد گرفت.

۴ واحد تصفیه خانه فیروز بهرام امسال وارد مدار می‌شود

بر اساس اعلام وزیر نیرو، چهار واحد این تصفیه خانه امسال وارد مدار و مشکل مردم مناطق جنوب و غرب تهران حل می شود.

به گفته رضا اردکانیان، یکی از مشکلات و مباحث تهران با جمعیتی حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و وسعت ۶۰ هزار هکتار، تصفیه خانه فاضلاب و بازچرخانی آب است.

وزیر نیرو در این باره گفت: ۲۲ واحد تصفیه خانه فاضلاب به عنوان مدول در طرح تصفیه خانه برای تهران دیده شده است که از این تعداد چهار واحد آن در تصفیه‌خانه فیروزبهرام است و امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دیگر را زیر پوشش قرار می‌دهد که بیشتر در مناطق غرب تهران سکونت دارند.

 

۹۵ درصد خطوط اصلی و انتقال فاضلاب تهران تکمیل شد

عاون آب و آبفای وزیر نیرو نیز در ۲۵ دی ماه امسال در مراسم برخط (آنلاین) افتتاح تونل فاضلاب‌رو غرب تهران گفت: بیش از ۹۵ درصد خطوط اصلی و انتقال طرح فاضلاب تهران با اتمام تونل فاضلاب‌رو غرب تهران تکمیل شد.

به گفته «قاسم تقی‌زاده خامسی»، این تونل که ۱۰.۵ کیلومتر طول دارد فاضلاب مناطق غربی تهران را به تصفیه‌خانه فاضلاب واقع در منطقه «فیروزبهرام» منتقل می‌کند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا عنوان کرد: ساخت و تکمیل تونل ۱۰.۵ کیلومتری فاضلاب‌رو غرب تهران به‌طور کامل با توان و تخصص داخلی انجام شده است و با بهره‌برداری از این تونل و تصفیه‌خانه غرب تهران، بخش اعظم فاضلاب مناطق غربی پایتخت تصفیه می‌شود.

تصفیه خانه ای که به گفته این مقام مسئول نه تنها مشکل فاضلاب مردم مناطق جنوب و غرب تهران را حل می کند بلکه سالانه ۱۹۲ میلیون متر مکعب پساب به اندازه ظرفیت مخزن سد کرج را تولید و به چرخه مصرف فضای سبز تهران می‌رساند.

استفاده از پسابی که برداشت از چاه های زیرزمینی را کاهش می دهد و در این زمینه ۱۷۱ حلقه چاه مسدود می شود.

واگذاری پساب تصفیه‌خانه‌ها به شهرداری تهران از ۱۴۰۰

«مینا رفعتی» مدیر دفتر تجهیزات و منابع مالی شرکت فاضلاب تهران نیز در این باره گفت: واگذاری پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر تهران برای تامین آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز و بوستان‌های شهری به مناطق شهرداری از سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

بر اساس گفته این مقام مسئول، واگذاری پساب در چارچوب عملیاتی‌شدن تفاهم‌نامه جامع سازوکار تامین پایدار آب فضای سبز تهران میان وزارت نیرو و شهرداری تهران انجام می شود که علاوه بر جبران مخاطرات ناشی از کاهش بارندگی، اثر زیادی در حفاظت از ذخایر آب زیرزمینی دارد.

تصفیه خانه ای که به اعتقاد کارشناسان، نه تنها مشکل فاضلاب مردم جنوب و غرب تهران را برطرف می کند بلکه به داد سفره های زیرزمینی و کاهش فرونشست ها نیز خواهد رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار