یک جوان لارستانی توانست با اتکا به همت و پشتکار خود، پس از طی مراحل آموزشی و کسب تجربه و تخصص، به کار پرورش «زالو» پرداخته و درآمدی پایدار برای خود ایجاد کند.
کد خبر: ۹۳۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹ 26 January 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: پرورش زالو از جمله مشاغلی است که این روز‌ها بسیاری از افراد به‌خصوص جوانان جویای کار کشور را به سوی خود کشانده است.

در پرورش زالو داشتن صبر و حوصله از نکاتی است که هر فرد قبل از ورود به آن باید به آن آگاهی داشته باشد. همانند هر حرفه دیگری، داشتن پشتکار و تخصص از جمله پارامتر‌های اصلی این کار به حساب می‌آید.

پرورش زالو را می‌توان شغلی مولد به حساب آورد چرا که این شغل در کنار خود، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشاغل بسیاری را درگیر کرده و به کسب و کار آن مشاغل نیز رونق می‌دهد.

کشور‌های خارجی و به‌ویژه اروپایی، این روز‌ها به‌طور تخصصی روی طب سنتی به‌وسیله زالو فعالیت می‌کنند. از این روی کشور ما نیز می‌تواند با پرورش زالو وارد این عرصه شده و حتی زمینه صادرات آن را به کشور‌های دیگر فراهم آورد.

از جمله خواص درمانی زالو می‌توان به درمان سردرد، سینوزیت، میگرن و بیماری‌های عفونی اشاره کرد. علاوه بر طب سنتی از زالو در تولید لوازم آرایشی بهداشتی نیز استفاده می‌شود که این مساله بر فراوان بودن مصرف زالو و اشباع نشدن بازار آن دلالت دارد.

 

 

در این زمینه، خبرنگار فارس با مقداد شریفی از جوانان پرتلاش لارستانی که توانسته از دو سال پیش تاکنون از طریق پرورش زالو کسب درآمد کند و در زمینه ایجاد اشتغال گام‌هایی بردارد، گفت‌وگویی را به منظور معرفی این شغل و همچنین ترغیب علاقه مندان برای ورود به این عرصه ترتیب داده است که در ذیل می‌خوانیم:

مقداد شریفی با بیان اینکه پرورش زالو طی سالیان اخیر به دلیل استقبال بیش از پیش مردم به سمت طب سنتی و درمان‌های مرتبط با زالو، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، اظهار داشت: در گذشته از این زالوها برای درمان به شکل صید سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با افزایش مصرف زالو، نیاز بیشتری به این گونه جانوری احساس شد به گونه‌ای که حتی کشورهای پیشرفته با پی بردن به فواید این موجود، طب مدرن نیز به این نوع درمان روی آورده‌ است.

وی با اشاره به اینکه به جهت استفاده بیشتر از زالو توسط بشر و همچنین کاهش آبگیرهای طبیعی به عنوان زیستگاه اصلی زالو به دلیل کاهش بارندگی‌ها و استفاده از کودهای شیمیایی، این گونه جانوری در معرض انقراض قرار داشت، افزود: برای جلوگیری از انقراض این گونه جانوری، تلاش برای پرورش مصنوعی زالو رونق گرفته و باعث ایجاد درآمد شده است.

این جوان کارآفرین لارستانی با بیان اینکه با توجه به علاقه شخصی به بحث تولید، امکانات کم، نیاز به فضای فیزیکی کم و همچنین سرمایه اولیه ناچیز به نسبت سایر کارهای تولیدی برای شروع به کار پرورش زالو، پس از طی مراحل آموزشی کوتاه و انجام تحقیقات وارد این عرصه شده است، تصریح کرد: به جهت تغییر مداوم قیمت اجناس و نیز تورم موجود در بازار نمی‌توان نرخ قطعی برای شروع به کار پرورش زالو تعیین کرد اما به شکل تقریبی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان را می توان تخمین زد.

شریفی سرمایه اولیه‌ای که خود برای شروع به کار صرف کرده را ۲۰ میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد: کارگاه بنده به شکلی کاملاً اتوماتیک و آکواریمی بوده و اگر از بانک‌های شیشه‌ای استفاده شود، هزینه‌ راه‌اندازی را کاهش خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه فروش زالو، کار سخت و پیچیده‌ای نیست و در حال حاضر در زمره نیازهای بازار قرار دارد و از طرفی تولید در این زمینه کم است، خریداران معمولا به دنبال تولیدکنندگان هستند، خاطر نشان کرد: اگر قیمت‌ها به شکلی منصفانه تعیین شود، می‌توان زالوهای تولیدی را به شکل عمده به فروش رساند.

این کارآفرین بهره‌گیری از فضای مجازی در بازاریابی را یکی از راهکارهای مناسب برای فروش محصولات برشمرد و یادآور شد:

کارآفرین لارستانی با توجه به علاقه شخصی به بحث تولید، امکانات کم، نیاز به فضای فیزیکی کم و همچنین سرمایه اولیه ناچیز به نسبت سایر کارهای تولیدی برای شروع به کار پرورش زالو، پس از طی مراحل آموزشی کوتاه و انجام تحقیقات وارد این عرصه شده است

هر چقدر در مسیر فروش بتوان دلالان را حذف کرد و به عبارتی با زالودرمان‌ها در ارتباط بود، به طور قطع درآمد بیشتری نصیب تولیدکننده می‌شود.

شریفی با اشاره به اینکه سه نوع زالو به عنوان زالوهای طبی شناخته می‌شوند که برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: زالوی «عریان تالیس ایرانی» که به لحاظ کیفیت با بهترین بزاق در صدر زالوها قرار دارد، زالوی«مدیسینیالیس اروپایی» و زالوی «وربنو آمریکایی» که بیشتر در ایران از نوع ایرانی و اروپایی پرورش داده می‌شود.

 

 

وی با بیان اینکه زالودرمان‌ها از این موجود برای درمان دردهای پا و کمر، واریس، رفع جوش صورت، پشت گوش برای درمان مرگ مغزی، روی سینه برای گرفتگی عروق و رفع لختی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: از خشک شده زالو نیز برای تهیه روغن در زمینه مصارف درمانی ستفاده می شود.

این جوان لارستانی درخصوص نحوه پرورش زالوها، گفت: برای زالوهای پرورشی از زالوهای مولدی که در طبیعت صید شده‌اند استفاده می‌شود و در هر پیله ۱۵ تا ۲۰ لارو یا بچه زالو وجود دارد که این زالوها با خون دهی و غذا پرورش داده می‌شوند که زالوهای صیدی در آبگیرها و برکه‌ها در طبیعت وجود دارند.

شریفی قیمت‌های زالو در بازار را بسیار متغیر دانست و افزود: اگر زالوها وارداتی باشند که قیمت آن براساس نوسات ارزی متغیر است و همچنین براساس فصول سال نیز نرخ زالوها متفاوت می‌شود که در زمستان به جهت کمیابی ارزش آن بیشتر است به همین دلیل نمی‌توان قیمت قطعی برای آن مشخص کرد و در حال حاضر قیمت هر عدد زالوی بالغ بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان در تک فروشی و در عمده‌فروشی ۱۰ هزار تومان در زمستان و هفت هزار تومان در تابستان و لارو زالو ۱۵۰۰ تومان است.

افرادی که در این عرصه وارد می‌شوند در سال نخست سختی مخصوص به خود را دارد و به تدریج با کسب تجربه و حرفه‌ای شدن، می‌توان کارها را راحت‌تر پیش برد و آنچه باید به آن توجه داشت، آن است که این حرفه تعطیل بردار نیست و روزانه نیاز به رسیدگی مستمر دارد

وی با تأکید بر اینکه کار پرورش زالو اصلاً آسان و به نوعی زودبازده نیست، ادامه داد: افرادی که در این عرصه وارد می‌شوند در سال نخست سختی مخصوص به خود را دارد و به تدریج با کسب تجربه و حرفه‌ای شدن، می‌توان کارها را راحت‌تر پیش برد و آنچه باید به آن توجه داشت، آن است که این حرفه تعطیل بردار نیست و روزانه نیاز به رسیدگی مستمر دارد.

این کارآفرین درخصوص بازدهی کار پرورش زالو نیز، افزود: اگر پرورش‌دهنده حرفه‌ای باشد و توانایی بازاریابی مناسب در روزهای اولیه شروع به کار را برای خود فراهم کند، در ماه‌های نخست می‌توانند وارد درآمدزایی مناسب داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای بازدهی بهتر و زودتر زالوها می‌توان از زالوهای نیمه‌بالغ بهره‌گیری کنند تا بتوان با تغذیه آنان در پرسه سه تا شش ماهه به نتیجه برسند اما اگر زالوهای مولد را بگیرند و خودشان قصد تکثیر کردن آن را داشته باشند، نیاز به یک سال زمان برای فروش زالوهای تولیدشده دارند، تصریح کرد: در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های صادرات زالو به خارج از کشور، می‌توان ارز مناسبی را برای کشور به ارمغان آورد.

شریفی با اشاره به اینکه برای پرورش زالو متناسب با حجم پرورش آن بین ۲۰۰ تا یک هزار مترمربع زمین لازم است، بیان کرد: بسیاری از افراد به عنوان شغل‌های خانگی در اتاق‌های منزل به حرفه پرورش و تکثیر زالو ورود کرده‌اند.

این کارآفرین لارستانی از برگزاری دو دوره کلاس آموزشی برای نفر نزدیک به ۵۰ نفر جهت ایجاد کسب و کار به شکل تئوری و عملی در شهر لار خبر داد و عنوان کرد: علاقه مندان برای ورود به هر عرصه‌ای، پیش از ورود به آن به دقت تحقیق و بررسی کرده و حتی مدت کوتاهی به صورت رایگان کار کنند.

وی با توصیه به علاقه مندان به پرورش زالو مبنی بر فعالیت مناسب در حوزه بازاریابی، خاطر نشان کرد: اصل سود تولید مربوط به فروش است و با کنار زدن دلالان به سود سرشاری دست خواهند یافت که قطعاً این کارها با همت و تلاش و اراده به نتیجه می‌رسد و تا زمانی که عملگرا نباشیم، ثمره کار را نمی‌بینیم.

شریفی با توصیه به جوانان برای ورود به عرصه تولید با علاقه و پشتکار دائمی، اضافه کرد: افرادی وارد حوزه کاری پرورش زالو شوند که به طب سنتی علاقه دارند و اگر خودشان زالو درمان باشند، به طور قطع موفق‌تر خواهند بود.

این کارآفرین با اشاره به اینکه بسیاری از افراد بزرگترین معضل خود را سرمایه می‌دانند که این خطای بزرگی است، افزود: اگر فردی تحقیقات لازم را انجام داد، دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشت و حتی کار خود را با سرمایه ناچیز شروع کرد، می‌تواند با پشتکار، تجربه مناسب را به دست آورده و با جذب سرمایه‌های که به بانک‌ها به سپرده شده، علاوه بر ایجاد شغل و رونق تولید، به سود مناسب دست یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار