رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی استان مرکزی:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی استان مرکزی گفت: در سه روز اخر هفته گذشته یکم و دوم وسوم بهمن ماه سالجاری شاهد یک اقدام مؤثر وهماهنگ با همکاری چهار تن از نمایندگان مجلس و با محوریت دکتر کریمی و حجت الاسلام سلیمی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بوده ایم.
کد خبر: ۹۳۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹ 30 January 2021

 

دکتر ناصر بیگی در بازدید از تابناک مرکزی درجمع خبرنگاران ما افزود: این اقدام با برنامه ریزی یک ماهه توسط اتاق بازرگانی اراک صورت گرفته است و از یازده نفر از اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و سیزده نفر از معاونین ومدیران کل وزارتخانه صمت، برای انتقال مشکلات صنعتگران و معدن داران با یک برنامه ریزی دقیق دعوت بعمل آمد.
وی هدف از این دعوت را معرفی کردن پتانسیل ها و ظرفیت های استان اعلام کرد و گفت: این سفر اولین سفر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به استان بود.
وی با بیان اینکه دعوت از یک گروه از نمایندگان مجلس که مشغول قانون گذاری هستند کار ساده‌ای نیست افزود: خوشبختانه اتاق بازرگانی اراک موفق شد با دعوت از گروه نمایندگان برای بازدید از صنایع و شناسایی مشکلات و ارائه راهکارها اقدام کند.
وی توضیح داد: طی دو گروه به سرپرستی دکتر کریمی و حجت الاسلام سلیمی از کارخانجات ساوه، فراهان، دلیجان، محلات و اراک بازدید صورت گرفت.
وی با بیان اینکه یکی از کارخانه هایی که مورد بازید قرار گرفت، نورد لوله ساوه بود یادآورشد:این کارخانه لوله هایی به قطر ۳ متری تولید می کند و به کشور آمریکا صادرات دارد و این موضوع افتخاری است که نباید از سوی مردم استان، اهالی صنعت و بخش حاکمیتی مورد غفلت قرار گیرد.
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه یک تیم کارشناسی قوی اعضای کمیسون صنایع و معادن را همراهی می کردند، افزود: در حال حاضر ما کمبود فولاد نداریم اما متاسفانه نورد لوله ساوه با آن همه سرمایه گذاری می تواند فقط ۳ درصد از سرمایه را دریافت کند این در حالی است که وقتی این همه از جهش تولید و گشایش اقتصادی صحبت می شود باید این کمبودها و مشکلات به مسئولین ذیربط انعکاس یابد تا بتوانند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اراک با بیان اینکه مردم استان مرکزی مطمئن باشند که ما بعنوان یک پل ارتباطی بین بخش خصوصی و دستگاه های حاکمیتی مشکلات موجود را رصد میکنیم، اظهار داشت: از جمله شرکت های مورد بازدید ، کبیر ریس فراهان بود که کمبود مواد اولیه موجب شده از ۳ هزار و ۸۰۰ کارگر در چهار مجموعه این شرکت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بیکار شوند.
بیگی درباره همدلی و هماهنگی استان در دعوت از این تیم، گفت: برگزاری چنین برنامه ای از نظر امنیتی و نظامی کار ساده ای نیست که خوشبختانه در دعوت از حدود ۳۰ میهمان همکاری مطلوبی صورت گرفت که جا دارد از نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مرکزی در راستای این بازدید قدردانی بعمل آید.
وی با بیان اینکه این بازدید با همدلی و برنامه ریزی قوی صورت گرفت افزود: جا دارد از دکتر کریمی که درحقیقت دلسوز منطقه، اقتصاد، صنعت و تجارت استان هستند هم قدردانی کنم ضمن اینکه شاهدان این بازدید اذعان دارند مجموعه این بازدید ها در سطح ملی و بصورت منظم و دقیق صورت گرفت که امید می رود خلاء های موجود طی این بازدید برطرف شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی استان مرکزی در باره بحث اصلاح قوانین اتاق بازرگانی هم گفت: اخیرا طرحی توسط ۴۲ نماینده ی مجلس تهیه شده که متاسفانه در این طرح از اتاق های بازرگانی سراسر کشور هیچ گونه نظر سنجی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: در این بازدید، پیشنهاد خود را تقدیم این تیم کرده و امید می رود این طرح اصلاح و وارد صحن علنی مجلس شود.
بیگی با اشاره به تعطیلی یا تعدیل نیرو در برخی واحدهای صنعتی بدلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: این موضوع در بازدید اخیر مطرح نشد چرا که متأسفانه این واحدها دارای مشکلات دیرینه و کهنه ای هستند و آثار این مشکلات خیلی بیشتر از ویروس کرونا می باشد هر چند پس از شیوع ویروس کرونا این مشکلات تقویت شده و به آنها دامن زده شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از آنجا که استان مرکزی یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود بنابراین بصورت صد در صد دعوت از کمیسیون کشاورزی مجلس هم در برنامه ی اتاق قرار دارد.

وی یادآورشد: خوشبختانه در کمیسیون کشاورزی مجلس هم مانند کمیسیون صنعت دو نماینده ی فعال داریم.
بیگی افزود: در استان مرکزی سالانه ۷۰ هزار تن مرغ تولید می کنیم و حدود ۶۰ درصد این مرغ به استان های دیگر صادر می شود و خوشبختانه در بحث تولید پروتئین حیوانی استان مرکزی قوی است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ،معادن و کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: در استان مرکزی بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم تولید می شود که بیش از ۵۵ درصد این گندم به سایر استان ها صادر می شود.
وی اظهارداشت: متاسفانه قابلیت ها و امکانات کشاورزی استان چندان به چشم دیگر استان ها نمی آید و این در حالی است که استان مرکزی علاوه بر اینکه پایتخت صنعتی کشور است در بحث کشاورزی هم بسیار قوی می باشد.
وی ادامه داد: پرورش ماهیان زینتی، پرورش و صادرات گل، تولید پسته و انار و... از جمله توانمندی های استان مرکزی در بخش کشاورزی است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه اقتصاد تشنه ی صادرات است، گفت: پویایی یک اقتصاد بدونِ صادرات مقدور نیست.
وی در ادامه بااشاره به مشکلاتِ وحشتناکی که موجب غافلگیری صادرکنندگان استان شده، اظهار داشت: خوشبختانه علی رغم مشکلات موجود توانسته ایم در تابستان و پاییز سالجاری جبران مافات کنیم چرا که در صادرات در هر صورت بدلیل تحریم ها با موانع مواجه می شود.
وی با اشاره به ۷۰۰ میلیون دلار صادرات استان، گفت: کشور با کسری منابع ارزی مواجه است و برای وارد کننده مشکلات حمل و نقل کالا یک سدّ عظیم به شمار می رود.
بیگی با تاکید براینکه اساسِ ما در اتاق بازرگانی بر تعامل است، افزود: متاسفانه بسیاری از واحدهای صنعتی یا کارخانجات استان از امکانات داخل استان استفاده می کنند و آلایندگی ناشی از این صنایع هم عاید مردم این منطقه می شود اما کارت های بازرگانی آنها در تهران صادر می شود که این مشکل دارای خلاء قانونی است و امید می رود مرتفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار