مهر گزارش می‌دهد؛
مهر: قطعی مکرر برق در گرمسار سبب شده تا مردم نگران لوازم برقی منازل خود باشند از سوی دیگر کارخانه‌ها و صنایع این شهرستان نیز در نبود برق نگرانی‌های خاص خود را دارند.
کد خبر: ۹۳۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷ 30 January 2021

قطعی برق صدای گرمساری‌ها را درآورد/مردم نگران لوازم برقی

 

به گزارش تابناک سمنان به نقل از مهر : سمیه اصغری: در هفته‌های گذشته شاهد قطعی مکرر برق و اعمال خاموشی در برخی شهرها و روستاهای استان سمنان به خصوص گرمسار بودیم که این امر موجب نارضایتی و بروز خسارت‌هایی برای برخی شهروندان شده است. در هفته‌های اخیر بعضاً یک روز در میان برق بسیاری نقاط شهرستان گرمسار قطع می‌شود و مردم سرگردان درباره علت آن از هم پرس و جو می‌کنند.

قطعی برق بر اساس برنامه صرفه‌جویی کشوری در تمام شهرستان‌های استان سمنان دیده می‌شود اما به نظر می‌رسد این امر در گرمسار به یک معضل بدل شده چرا که تکرار خاموشی‌ها در این شهرستان غرب نشین و صنعتی، بسیار زیاد است اتفاقی که برای دیگر شهرستان‌های استان رخ نمی‌دهد.

نگرانی از خسارات

مردم نگران لوازم خانگی خود هستند که در سال‌های اخیر با تلاطم‌های اقتصادی موجود در جامعه، قیمت‌هایشان سر به فلک کشیده‌اند و قطعی مکرر برق ممکن است خساراتی را برایشان به دنبال داشته باشد از سوی دیگر باید گفت با خاموش کردن چراغ‌های معابر شهری تاریکی در شهر حاکم می‌شود و وقوع ناهنجاری‌ها و تخلفات در کوچه و پس‌کوچه‌ها و پارک‌ها پادشاهی می‌کنند.

علت اصلی این خاموشی‌ها چیست؟ آیا کاهش تعداد چراغ‌های معابر و اعمال خاموشی مشترکان خانگی تأثیری در میزان تولید برق استان دارد؟ و اگر خساراتی متوجه مردم از سوی شرکت برق شود، قانون در خصوص آنچه اظهار نظری دارد؟ همچنین این روزها به دلیل بافت اقتصادی شهرستان گرمسار، ضرر و زیان صنایع و کارگاه‌هایی که با قطعی برق روبرو می‌شوند، را چه کسی تقبل می‌کند؟

قطعی مکرر برق برنامه زندگی را برای شهروندان نامنظم کرده است

یک شهروند گرمساری در گفتگو با خبرنگار مهر، با تأکید بر اینکه تقریباً یک روز در میان برق محله به مدت دو ساعت قطع می‌شود، اظهار داشت: قطعی مکرر برق برنامه زندگی را برای شهروندان نامنظم کرده است.

علیرضا سعادتی با اشاره به اینکه قطع برق بدون اطلاعیه قبلی خساراتی را به لوازم‌خانگی و تجهیزات الکترونیکی ازجمله لپ‌تاپ و تلویزیون وارد کرده است، اضافه کرد: سامانه تلفنی ۱۲۱ پس از ایجاد خاموشی در شبکه برق‌رسانی پاسخگوی مشترکان نیست.

وی با بیان اینکه اعمال خاموشی‌ها در برق منازل مسکونی اخیراً کاهش‌یافته اما اثرات آن در معابر شهری همچنان پابرجا است، گفت: مردم نگران لوازم صوتی تصویری، برقی، یخچال و… هستند که در صورت نوسانات برق ممکن است دچار خسارت شوند و این خسارات بعضاً برای مردم که با این شرایط اقتصادی روبرو هستند، غیر قابل جبران می‌شود.

تاریکی شهر امنیت اجتماعی را از بین می‌برد

سارا صبوری خواه یکی دیگر از شهروندان گرمساری نیز با بیان اینکه خاموش کردن چراغ‌های معابر شهری بسیار خطرآفرین است و چه‌بسا ناامنی برای تردد در سطح شهر ایجاد می‌کند، به خبرنگار مهر، توضیح داد: با اعمال خاموشی در پارک‌ها تاریکی در محله‌ها حکم‌فرما می‌شود و لذا مدتی است که کوچه‌ها و پارک‌های تاریک نقاطی امن برای معتادان و سارقان شده است که این مسئله امنیت شهروندان را نیز به خطر می‌اندازد.

صبوری خواه همچنین به مشکلات نداشتن برق به خصوص در شب اشاره کرد و گفت: اگر اداره برق به صورت منظم تر این خاموشی‌ها را اعلام کرده و یا حداقل در کاهش آنها بکوشد، می‌توانیم باز هم می‌توان آنها را تحمل کرد اما اینکه کسی به فکر مردم نباشد، به خصوص خساراتی که ممکن است از خاموش و روشن شدن مکرر لوازم برقی پدید آید، دشوار است.

مسئولان به فکر جبران خسارت‌های ناشی از قطعی برق باشند

به سراغ کسبه گرمساری که می‌روی، آنها هم گله گذاری زیادی دارند و درباره خسارت‌های قطعی برق و اعمال خاموشی در چراغ‌های معابر شهری، معتقد هستند که تکرار این خاموشی‌ها عجیب است. بسیاری شأن از امکان خسارات احتمالی به یخچال‌های مغازه‌هایشان نگران هستند آن هم یخچال‌هایی که در همین سه سال اخیر قیمت شأن تا چهار برابر گران شده است.

قندالی یکی از همین کسبه گرمساری به خبرنگار مهر، گفت: قطعی برق معابر و مغازه به صنوفی که اقلام و کالا را در یخچال نگهداری می‌کنند خسارت‌هایی را وارد می‌کند و این در حالی است که قطع و وصل شدن شبکه توزیع برق چه‌بسا به تجهیزات برقی نیز خسارت‌های سنگینی را وارد می‌کند.

وی که سوپرمارکت دارد با اشاره به اینکه اعمال خاموشی و تاریکی در سطح شهر منجر به کاهش رفت آمد و به‌تبع آن کاهش خریدوفروش در بازار خواهد شد، افزود: مسئولان باید برای جبران این خسارت‌ها تمهیدات ویژه‌ای را بیندیشند.

صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مشترکان برق ضروری است

مسئولان و مدیران مربوطه در حوزه شرکت توزیع برق گرمسار درباره خاموشی‌های مکرر این شهرستان پاسخ واضحی به خبرنگار مهر ندادند و حتی حاضر به مصاحبه نیز نشدند. به نظر می‌رسد اعمال خاموشی در شبکه توزیع برق گرمسار طرحی ملی در راستای جبران کاهش میزان تولید برق است، اما دیگر شهرستان‌های استان سمنان نیز با این رویه روبرو هستند حال آنکه در گرمسار تکرار این خاموشی‌ها بسیار زیاد است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان سمنان درباره قطعی برق، با بیان اینکه اعمال خاموشی در شبکه مرتبط با حوزه توزیع برق استان است و شرکت برق منطقه‌ای مسئولیتی در اجرای این طرح ندارد، گفت: دو نیروگاه تولید برق در سطح استان سمنان (در شاهرود و سمنان) وجود دارد که ظرفیت تولید آنان ۵۵۰ مگاوات است لذا این نیروگاه‌ها در صورت تأمین سوخت کافی می‌توانند برابر با ظرفیت اعلام‌شده برق تولید کنند.

سید علی‌اکبر صباغ با اشاره به کاهش دمای هوا و افزایش میزان مصرف گاز در مشترکان خانگی بیان کرد: این امر در میزان تأمین سوخت گازوئیل موردنیاز نیروگاه‌های برق‌رسانی نیز مؤثر است و به همین سبب در روزهای گذشته برای تأمین سوخت با مشکلاتی مواجه شدیم.

وی با تأکید بر اینکه صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مصرف انرژی در دستور کار مشترکان خانگی قرار گیرد، اضافه کرد: در ایام تابستان به توجه به کاهش چشمگیر مصرف گاز، مشکلی برای تولید برق در استان نخواهیم داشت.

قانون چه می‌گوید؟

کاهش کیفیت برق شبکه که با افت یا نوسان ولتاژ، خود را در بخش برق خانگی نشان می‌دهد، ممکن است موجب بروز مشکلات فنی و یا خرابی‌هایی در وسایل الکترونیکی خانگی شود؛ موضوعی که در روزهای اخیر بسیار چالش برانگیز شده است اما آیا می‌توان پیگیر خسارات وارد شده به لوازم خانگی از بابت نوسانات برق بود؟

یک وکیل دادگستری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در قانون هر کس و یا هر ارگانی که خواسته یا ناخواسته به فرد یا افرادی خسارات وارد کند، می‌بایست در صدد جبران آن بر آید، گفت: در صورتی که اثبات شود عاملی از سوی یک فرد حقیقی و یا حقوقی سبب آسیب رسیدن به دیگری شده، حتماً قانون جبران آن را مورد تاکید قرار می‌دهد مضافاً بر اینکه در خصوص فعل و یا ترک فعل‌هایی که به خسارات جانی و مالی به مردم می‌انجامد، مجازات‌های نقدی و حتی حبس و… نیز در قانون ذکر شده است.

سید محمد علی طباطبایی با بیان اینکه مردم با دقت در قبوض خود متوجه می‌شوند که مبلغی به عنوان بیمه توسط شرکت‌های برق و گاز و… دریافت می‌شود که این بابت جبران خسارات ناشی از آتش سوزی، مسمومیت با گاز، برق گرفتگی و دیگر موارد می‌شود، بیان داشت: کسانی که از بابت نوسان برق دچار خسارات مالی شده‌اند پس از مدت زمان مشخصی که در شرکت برق به نظر ۱۵ روز می‌رسد، می‌بایست با مدارک و اسناد به شرکت برق مراجعه و سپس کارشناسان این شرکت ادعای آنها را بررسی می‌کنند و خسارات در صورت تأیید به آنها پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ماده ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی مسئولیت مدنی شرکت برق به وضوح مشخص شده است، افزود: از سوی دیگر شرکت برق مصوبه را دارد که از آن برای بیمه مسئولیت مدنی خود پول دریافت می‌کند در نتیجه می‌بایست به وضعیت خسارات مردمی رسیدگی کند چرا که مسئولیت قانونی و مدنی در این قبال دارد و اینکه قطعی‌های برق از تهران است، ما در استان سمنان اختیاری نداریم و مسائلی از این دست رفع مسئولیت مدنی شرکت برق استان سمنان نمی‌شود.

قطعی برق و ژنراتور

یکی از مواردی که چند وقتی است از سوی اداره کل پدافند غیرعامل استانداری سمنان مورد تاکید قرار می‌گیرد، نصب ژنراتورهای دوگانه در ادارات و دستگاه‌های دولتی است تا در صورت قطع برق و یا مخاطرات احتمالی، بتوانند از آن استفاده کنند. ایرج کارخایی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان چندی پیش گفته بود: ایجاد و استقرار برق اضطراری، به عنوان یکی از محوری‌ترین امور پدافند غیرعامل است.

همچنین برای مقابله با خاموشی‌ها در دستگاه‌های اجرایی نهمین رزمایش قطع برق ادارات ماه گذشته در حالی اجرا شد که به گفته کارخایی «۷۰ دستگاه اجرایی با ۱۷۳ مرکز، به مولّد برق اضطراری مجهز شده‌اند تا در شرایط بحران و قطع برق، از آن استفاده لازم به عمل آورند» این در حالی است که هیچ تدبیری برای قطعی‌های مکرر مردم از سوی شرکت توزیع برق استان سمنان نمی‌شود و مردم نیز توان مالی خرید ژنراتور را ندارند و البته کارخانه‌دارها هم برای استفاده از ژنراتور مشکل دارند.

ولی الله محمدی یکی از این کارخانه داران در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه کارخانه‌ها دارای ژنراتور هستند اما تأمین سوخت آنها را به راحتی امکان پذیر نیست، گفت: ژنراتورها برای کار کردن به گازوئیل نیاز دارند و تأمین آن بسیار دشوار است امروز شما برای تأمین پنج هزار لیتر گازوئیل باید در یک سیکل اداری و بروکراسی قرار بگیرید که دشواری‌های خاص خود را دارد و اصلاً کار راحتی نیست مضافاً بر اینکه استفاده از سوخت برای همه امکان پذیر نیست و ژنراتورهای مرتبط با تأمین به خصوص در پی افزایش قیمت ارز، بسیار گران شده‌اند.

این در حالی است که علی اکبر عرب عامری مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شاهرود معتقد است: حتی واحدهای تولیدی که از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند می‌توانند در سامانه تجارت آسان، برای یک هفته مصرف نفت گاز و ۱۵ روز مصرف نفت کوره، دریافت کنند.

حفظ امنیت در جامعه

از موضوع اقتصاد و ارتباط آن با قطعی برق که بگذریم مقوله اجتماعی قطعی مکرر برق در گرمسار نیز یکی دیگر از دغدغه‌های مردم است زیرا قطعی برق به ویژه در شب و با این حجم وسیع از تکرار که در گرمسار شاهد آن هستیم، سبب شده تا در معابر و پارک‌ها خاموشی‌های زیادی رخ دهد و مردم ناخودآگاه از این بابت نگران هستند.

سرهنگ غلامحسین عرب فرمانده نیروی انتظامی گرمسار در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه گشت‌های انتظامی به‌صورت شبانه‌روز در تمام کوچه‌ها و معابر شهری تشدید می‌شود، گفت: از زمان اعمال خاموشی در چراغ‌های معابر شهری تاکنون هیچ موردی از تصادف، سرقت، خفت گیری و غیره در معابر شهری و پارک‌ها گزارش نشده است با این حال حفظ امنیت اجتماعی مردم مهم‌ترین رسالت نیروی انتظامی محسوب می‌شود.

در نهایت باید گفت قطعی مکرر برق در گرمسار که گاهی یک روز در میان و گاهی دو روز در میان در مناطق وسیعی از این شهرستان رخ می‌دهد صدای همه مردم را درآورده است به خصوص اینکه شرایط کنونی در گرمسار با هیچ شهرستان دیگری قابل مقایسه نیست. این روزها در سمنان، شاهرود و دامغان و… نیز با قطعی برق از بابت صرفه‌جویی روبرو هستیم اما نه مانند گرمسار؛ از سوی دیگر در این شهرستان‌ها به نظر می‌رسد اطلاع رسانی بهتری نیز برای قطعی برق صورت می‌گیرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار