مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: ۹۶ درصد سطح تالاب بین‌المللی گاوخونی خشک است که آسیب‌های بسیاری به محیط زیست منطقه وارد می‌کند.
کد خبر: ۹۳۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ 01 February 2021

ایرج حشمتی در همایش مجازی هم‌پیمان با تالاب گاوخونی همزمان با پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر، از حقابه تالاب بین المللی گاوخونی که به طور کامل تخصیص نیافته انتقاد کرد و گفت: حقابه سالانه تالاب بین المللی گاوخونی ۱۷۶ میلیون متر مکعب که در ۲۱ سال گذشته هیچگاه این حقابه بطور کامل تخصیص نیافته است امسال هم با وجود پیگیری ها همچنان این مهم محقق نشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان عنوان کرد: میزان حقابه رودخانه زاینده رود برای جاری بودن به سمت تالاب در هر سال ۱۳۷ و خود تالاب ۱۷۶ میلیون متر مکعب و مجموع آنها ۳۱۳ متر مکعب تعیین می‌شود اما این اعداد روی کاغذ است و ما برای این حقابه با وزارت نیرو دچار چالش هستیم.

حشمتی اضافه کرد: در سال ۷۱ میزان آب ورودی به تالاب ۹۴۰ میلیون متر مکعب بود اما در سال های اخیر میزان ورودی به تالاب بسیار اندک بود بطوریکه در سال های ۹۸ و ۹۹ در مجموع ۶۹ میلیون متر مکعب آب وارد تالاب شد.

وی تاکید کرد: با توجه به بارندگی مطلوب سال ۹۸ حدود ۴۹ میلیون متر مکعب از حقابه تالاب گاوخونی رها سازی شد تا از تبدیل شدن این عرصه زیست محیطی به کانون ریزگرد جلوگیری شود.

حشمتی ارزش زیست بومی تالاب گاوخونی را هشت تا ۲۱ هزار دلار برای هر هکتار اعلام و اضافه کرد: ما در احیای تالاب کم فروشی نکردیم و تلاش خود را برای استفاده از همه ظرفیت‌ها و قوانین موجود برای آن انجام دادیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار