اطلس آمایش مشارکت‌ اجتماعی شهر اصفهان به‌عنوان نقشه راه "عمل اجتماعی" در ایام دهه فجر با حضور قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان، معاونان شهردار و شهرداران مناطق رونمایی شد.
کد خبر: ۹۳۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹ 04 February 2021

این اطلس به تحلیل مقایسه‌ای وضعیت مشارکت‌ اجتماعی در هر منطقه از شهر اصفهان پرداخته که نتیجه تلاشی یک ساله در معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان است.

اطلس آمایش مشارکت‌ اجتماعی چیست؟

دست‌اندرکاران تهیه این اطلس در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان معتقدند بهره‌وری اجتماعی موضوعی است که ضرورت آن در سال‌های اخیر هم‌پای افزایش آسیب‌های اجتماعی و نیز گسترش دامنه مسأله اجتماعی بیش از پیش احساس می‌شود. در واقع برای تحقق بهره‌وری اجتماعی نیازمند پرداختن به اثربخشی و کارایی اجتماعی هستیم و باید مشخص کنیم کار خوب کردن در حوزه اجتماعی مشتمل بر چه موضوعاتی است و خوب کار کردن مستلزم در پیش گرفتن چه روش‌هایی است.

آنها تأکید دارند که برای اثربخشی اجتماعی و به تعبیر دیگر، کار خوب کردن نیازمند موضوع‌مند شدن عمل اجتماعی و برای کارایی اجتماعی و به تعبیر بهتر، خوب کار کردن نیازمند جغرافیامند شدن عمل اجتماعی هستیم و به همین دلیل، معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با تحلیلی منسجم و روش‌مند اجتماعی به تدوین اطلس هایی به منظور شناخت مسائل اجتماعی اصفهان و آمایش مشارکت اجتماعی در مناطق و محلات شهری اقدام کرده است.

در این تحلیل اجتماعی، با در نظر گرفتن شاخص‌هایی مانند تعداد جمعیت، بعد خانوار، تراکم جمعیت، بافت سنی، وضعیت ازدواج، درصد متولدین اصفهانی و غیراصفهانی و غیره در مناطق 15گانه و محلات 228گانه اصفهان، نوعی داده‌پردازی اجتماعی صورت گرفته و داده‌هایی که پیش از این در آمارنامه شهرداری و رصدخانه فرهنگی اجتماعی و همچنین داده‌های مربوط به سرشماری نفوس و مسکن وجود داشته، پردازش و تحلیل اجتماعی شده و نقشه راه «عمل اجتماعی» در اصفهان ترسیم شده است.

در 15 اطلس آمایش مشارکت‌ اجتماعی شهر اصفهان شاخص‌هایی مانند تثبیت ازدواج، میل به تجرد، معلولان، سالمندان، انباشت فرهنگی، بی‌سازمانی اجتماعی، سوادآموزی، اشتغال زنان، حاشیه‌نشینی، زنان سرپرست خانوار، فرزندپروری و جامعه‌پذیری، جوانان، اشتغال فارغ‌التحصیلان و طلاق به‌عنوان موضوعات مطلوب برای مشارکت اجتماعی مطرح و مشخص شده که این شاخص‌ها در هر منطقه و در هر محله چه وضعیتی دارند و نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید در هر منطقه چه اقداماتی انجام دهند.

شهردار اصفهان در آیین رونمایی، تهیه این اطلس را اقدامی علمی و بزرگ دانست و اظهار داشت: اطلس آمایش مشارکت‌ اجتماعی شهر اصفهان می‌تواند کار بسیاری از دستگاه‌ها مانند بهزیستی را تسهیل کند و هرکدام از بندهای آن می‌تواند موضوع یک پایان‌نامه دانشگاهی قرار گیرد، به همین دلیل امیدوارم مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین بهزیستی از نتایج این اقدام بهره‌مند شوند.

قدرت‌اله نوروزی افزود: توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی روحی است که باید در تمام اقدامات ما در شهر اصفهان دمیده شود.

محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز تصریح کرد: سند آمایش مشارکت‌ اجتماعی مناطق ۱۵گانه شهر اصفهان برای نخستین بار در کلانشهرهای کشور تدوین و به ‌عنوان طرح برتر کشور نیز انتخاب شده است که در این سند ۱۴ مسأله اجتماعی در ۱۵ منطقه و ۲۲۸ محله شهر اصفهان آمایش شده است.

به گفته وی، این سند به مدیران مناطق کمک می‌کند که محله به محله به بررسی مسائل اجتماعی مناطق بپردازند. همچنین شهرداران می‌توانند ظرفیت مشارکت‌های مدنی در مناطق را شناسایی و تقویت کنند.

عیدی با بیان اینکه قرار است اطلاعات این اطلس هر دو سال یک‌بار به‌روز شود، افزود: امیدوارم با توجه به سیاست‌های فرهنگی ابلاغی شهردار اصفهان در برنامه شهروندی فرهنگی، شهرداران مناطق این موضوع را در قالب برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در هر منطقه از معاونان فرهنگی مناطق طلب کنند، چون این اطلس‌ها وضعیت اجتماعی و فرهنگی را در کوچک‌ترین محلات شهر اصفهان نشان می‌دهد و منبع اطلاعاتی بسیار خوبی محسوب می‌شود که برای نخستین بار در کشور تهیه شده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه داد: مسئولان کلانشهرهای اراک، شیراز و کرمان از ما درخواست‌ کرده‌‌اند مشابه چنین اقدامی را برای آنها نیز انجام دهیم‌.

وی اضافه کرد: یکی از مولفه‌های مهم در پیوست فرهنگی پروژه‌های عمرانی همین مسائل اجتماعی است و سازه تعیین‌کننده رفتار است و اگر موضوعات مطرح‌شده در این اطلس موردتوجه شهرداران مناطق قرار گیرد، در توسعه کالبدی شهر نیز موردتوجه قرار خواهد گرفت.

همچنین معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این خصوص گفت: اطلس آمایش مشارکت‌ اجتماعی محلات شهر اصفهان حاصل تلاش بیش از یک سال تیمی پژوهشی است که به تحلیل محتوایی 228 محله شهر اصفهان پرداخته و هم شامل تحلیل اجتماعی محلات است و هم نقش و وظیفه سازمان‌های مردم‌نهادی که در دل این محلات در حال فعالیت هستند را مشخص کرده است.

مرتضی رشیدی بیان کرد: این اطلس به تصمیم‌گیران و مدیران ارشد شهری به‌خصوص شهرداران مناطق 15گانه شهر اصفهان و همچنین نهادهای هم‌سو و هم‌هدف کمک می‌کند تا با بهره‌گیری از داده‌های این آمایش در حوزه اجتماعی به هم‌افزایی برسیم و شاهد کاهش بیش از پیش دغدغه‌های اجتماعی در شهر اصفهان باشیم.

به گفته وی، با رونمایی از این آمایش و بهره‌برداری مدیران مناطق 15گانه شهر اصفهان از آن، این اطلس‌ در اختیار نهادهای دیگر مرتبط نیز قرار می‌گیرد تا با افزایش تعاملات این نهادها با شهرداری اصفهان به دغدغه‌های اجتماعی که به صورت اختصاصی در هر منطقه و محله شهر مشخص شده فائق آییم و در نهایت شاهد شهر، منطقه و محله عاری از هرگونه آسیب و مشکل باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار