عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان:
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: دولت و مجلس به مقوله صادرات و واردات به عنوان یک تعهد بین المللی و ملی نگاه کنند نه به عنوان تعهد یک بنگاه اقتصادی تا اگر آن بنگاه خلف وعده کرد به معنای تخلف یک کشور باشد.
کد خبر: ۹۳۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲ 04 February 2021

بهرام سبحانی، در جلسه اعضای اتاق بازرگانی اصفهان با معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، اظهار کرد: بدون شک وزارت خارجه به دیپلماسی تجاری هم باید اهمیت دهد چرا که صادرات باید رونق و سرمایه گذاری خارجی که منجر به ارز آوری برای کشور می شود مهم تلقی شود. یکی از رسالت های وزارت خارجه در همه کشورها توسعه اقتصادی است و همه کشورها به مناسبات برد- برد فکر می کنند و ما نباید انتظار رابطه یک طرفه با دیگر کشورها را داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه در داخل کشور هنوز دیپلماسی تجاری و تجارت بین الملل را خوب تعریف نکرده ایم و دولت و مجلس زیاد مسلط به این موضوع نیستند. باید دیپلماسی اقتصاد بین الملل را یاد بگیریم و جامعه بین المللی را دست کم نگیریم و شرایطی را فراهم کنیم که شرکت های تولیدی با اعتنماد به نفس قرارداد ببندند.

به گزارش ایسنا، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان، تاکید کرد: اگر شرکتی تعهد به صادرات کرده و قرارداد بسته است هیچ قانونی نمی تواند مانع آن شود. دولت و مجلس به مقوله صادرات و واردات به عنوان یک تعهد بین المللی و ملی نگاه کنند نه به عنوان تعهد یک بنگاه اقتصادی تا اگر آن بنگاه خلف وعده کرد به معنای تخلف یک کشور باشد.

سبحانی ادامه داد: همیشه صحبت این است که سرمایه گذاری از خارج کشور صورت گیرد و دنبال این هستیم که سرمایه گذار از خارج به داخل بیاوریم، اما هیچ وقت نمی گوییم سرمایه گذاری در خارج از کشور هم انجام دهیم.

وی افزود: قرار است تا سال ۱۴۰۴، ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کنیم آن هم فولادی که حداقل نیاز است ۲۵ میلیون تن آن صادر شود. باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود که تولید کننده ایرانی هر جا فکر کرد به لحاظ اقتصادی باید سرمایه گذاری برون مرزی کند به راحتی بتواند این کار را انجام دهد.

وزارت خارجه در توسعه گردشگری نقش ایفا کند

همچنین علی کرباسی زاده- مشاور رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، در این جلسه گفت: طبق آمار جهانی  شهر اصفهان از نظر جاذبه های تاریخی و فرهنگی رتبه ۹ گردشگری را در جهان دارد و با وجود تعداد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر گردشگر بین المللی که در دنیا وجود دارد ۳۷ درصد این گردشگران بین المللی، گردشگران فرهنگی و تاریخی هستند.

وی افزود: همچنین ۲۳ درصد صنایع دنیا متعلق به اصفهان است که به همین دلیل لقب پایتخت صنایع دستی به اصفهان اعطا شده است. در اصفهان ۲۲۸۰۰ اثر تاریخی داریم که تعداد زیادی از این آثار به ثبت ملی و جهانی رسیده است. پس مزیت گردشگری اصفهان بسیار بالا است و وزارت خارجه در این خصوص می تواند در توسعه گردشگری نقش ایفا کند.

کرباسی زاده گفت: در استان اصفهان طبق مطالعه آمایش سرزمینی دو محور توسعه داریم که شامل گردشگری و محصولات دانش بنیان می شود. بنابراین اعتقاد داریم به دهک های پایین جامعه هم باید شکوفایی اقتصادی برسد و بنگاه های اقتصادی هم رونق بگیرند.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، ادامه داد: همچنین پیج توسعه گردشگری اصفهان هم تعریف شده که دنبال کننده زیادی هم دارد. بنابراین دست اتاق بازرگانی به این منظور که از ظرفیت های دفاتر نمایندگی وزارت خارجه استفاده کنیم پُر است.

کرباسی زاده گفت: مثلث گردشگری میان استان های اصفهان، یزد و فارس شکل گرفته است و اصفهان دو استان دیگر را هم حمایت می کند تا بتوانیم ظرفیت های گردشگری را به مخاطبان هدف ارائه کنیم. همچنین ظرفیت های خالی زیادی هم در خارج از کشور داریم که باید مورد توجه قرار گیرند.

در این نشست برخی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی اصفهان خواستار تسهیل صدور ویزا برای فعالان اقتصادی برای سفر به عراق، امارات و روسیه، بسته نشدن عوارض روی محصولات ایرانی در ترکیه و گسترش بیشتر روابط تجاری با عراق شدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار