مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد، گفت: تا افق ۱۴۲۵ شاهد جبران کسری مخزن سفره‌های استان خواهیم بود.
کد خبر: ۹۳۸۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶ 07 February 2021

محمد مهدی جوادیان زاده در نشستی که با حضور قضات و با موضوع آشنایی با حقوق آب و مسائل اجتماعی پیرامون آن برگزار شد اظهار داشت: دشت یزد اردکان بزرگترین دشت استان یزد است و دارای بیشترین جمعیت سکونتگاهی، فعالیت کشاورزی و صنایع است.

وی با بیان اینکه سطح آب دشت یزد - اردکان از سال 53 که در تراز 1131 بوده و از همان زمان هم به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده بوده، افزود: متاسفانه اما اکنون شاهد هستیم که سطح آب در سال 98 به تراز 1111 رسیده است به این معنی که افت آب زیرزمینی در بزرگترین منطقه سکونت گاهی استان طی 50 سال گذشته به میزان 20 متر افت داشته است که این هشدار بزرگی برای ما می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد، گفت: این موضوع، علاوه بر از دست دادن آب‌های زیرزمینی، عوارضی همچون نشست زمین را نیز در پی دارد که خسارت‌های زیادی به آبخوان و زیرساخت‌های استان وارد می‌کند.

جوادیان زاده عنوان کرد: در حال حاضر نگرانی ما این است که دقیقا نمی‌دانیم ظرفیت تاب‌آوری آبخوان‌های استان به چه میزان است و تا کی این روند اضافه برداشت را می‌توانند تحمل نمایند.

وی گفت: بنابراین در یک فضای پر ابهام در حال فعالیت هستیم، سایر دشت‌های استان همچون دشت ابرکوه، دهشیر، بافق و بهاباد، هرا ت و مروست کم و بیش همین وضعیت را دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر کاهش حجم منابع آب زیرزمینی، شاهد این هستیم که کیفیت آب هم در حال کاهش و شوری آب افزایش یافته است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار