در ميان روزنامه هاي يكشنبه/
تابناك: «سپاهان اصفهان» در این ایام، سرمست از موفقیت های متوالی است. قهرمانی در لیگ قبلی و صدرنشینی در مسابقات فوتبال امسال، این تیم را به چنان اعتماد به نفسی رسانده است که می تواند در یک ورزشگاه محلی و بدون تماشاگر، با یک پیروزی پر گل به مرحله بعدی جام حذفی هم صعود کند. ولی آیا با این شرایط ماجرا به پایان می رسد؟
کد خبر: ۹۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳ 13 September 2015

به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.

در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

با توجه به این مسئله سایت خبری تحلیلی تابناک اصفهان، هر روز مهم ترین گزارش یا اتفاق روزنامه های اصفهان را در اختیار مخاطبین می گذارد، تا از این مسائل با خبر باشند.

نصف جهان نوشت:

«سپاهان اصفهان» در این ایام، سرمست از موفقیت های متوالی است. قهرمانی در لیگ قبلی و صدرنشینی در مسابقات فوتبال امسال، این تیم را به چنان اعتماد به نفسی رسانده است که می تواند در یک ورزشگاه محلی و بدون تماشاگر، با یک پیروزی پر گل به مرحله بعدی جام حذفی هم صعود کند. ولی آیا با این شرایط ماجرا به پایان می رسد؟

جواب منفی است چرا که با یک سهل انگاری ساده مدیریتی، دو بازیکن گرانقیمت این تیم اجازه بازی ندارند و یک بازیکن تأثیرگذار دیگر نیز به آن سوی مرزها هجرت کرده و جای خالی تمام آنها به زودی احساس خواهد شد. در چنین شرایطی یک پارادوکس دیگر نیز در پیش روی سپاهان است:«محرم نوید کیا!» بازیکنی که در مورد او و قهرش، بسیار گفته و نوشته شده است ولی سرخوشی از پیروزی های اولیه در جام باشگاه های کشور، هنوز اجازه نداده تا مضرات این غیبت به خوبی نمود عینی داشته باشد. موضوعی که اگر با واقع نگری خاصی با آن برخورد کنیم، متوجه خواهیم شد سایه آن ممکن است سنگین تر از مسائل مرتبط با بازیکنان دیگر باشد.

در مورد «نوید کیا» و دلایل غیبت قهرآمیز او تقریباً تمام گمانه زنی ها در حد شایعات است به جز این موضوع موثق که وی در گلایه از نوع عملکرد مدیران باشگاه، با مدیر عامل کارخانه فولاد مبارکه جلسه داشته و با صراحت، تمام دلخوری های خود را به زبان آورده است. اما ظاهراً نتیجه آن چیزی نبوده است که کاپیتان کهنه کار سپاهان را مجاب به بازگشت به اردوی تیم نماید.

گویا در پایان جلسه، «دکتر سبحانی» به جای آنکه در نقش پدری مهربان بازی کند، ارائه واکنش مدیریتی را بر بروز راهکار مصلحت گرایانه ترجیح داده و عملکرد «پلیس بد» ماجرا را به طور تلویحی تأیید نموده است. موضوعی که به تداوم خانه نشینی «محرم» منجر شده و معلوم نیست برای پایان دادن به آن، چه سناریویی مد نظر قرار خواهد گرفت؟

سپاهان در حال حاضر با چهار برد و یک مساوی در صدر جدول مسابقات قرار دارد و بدون شکست، خود را به عنوان یک «مدعی مداوم» در عرصه فوتبال کشور

جلوه گر نموده است. ولی آیا با تداوم مسابقات، «در و دروازه» همچنان بر این پاشنه می چرخند؟ یکی دو باخت خانگی و بیرون از خانه و چند تساوی سئوال برانگیز با چاشنی بازی بدون انگیزه باعث خواهند شد تا به سادگی هر چه تمام تر، یکه تازی تیم پر طرفدار اصفهان با اما و اگر مواجه شده و موج نگرانی به سکوی تماشاگران برسد. در چنان شرایطی، پروپاگاندای مطبوعاتی اصفهان ستیز پایتخت، تلخ ترین تیترها را به گیشه می فرستند تا هواداری که غرورش در ماجرای قهرمانی سال گذشته به سخره گرفته شده بود، فغان در بیاورد و به ناچار «حیا کن، رها کن» را طنین انداز شود.

در چنان حال و هوایی، مربی تیم شاید خالی ماندن چنته از وجود بازیکنان مؤثر را بهانه کند و مدیر عامل باشگاه هم که چیز خاصی برای از دست دادن ندارد، در مهمترین واکنش، شاید به تغییر سرمربی برای دادن شوک روانی به تیم قناعت کند و در نهایت ممکن به عزل خود رضایت دهد تا شال و کلاه بردارد و در مسئولیتی دیگر پشت میز مدیریتی بنشیند. ولی آیا هواداران سپاهان فراموش خواهند کرد که یکی از عوامل ضعف تیمشان، عدم وجود درایت مصلحت گرایانه مدیر عامل مجتمع عظیم فولاد مبارکه بوده است؟ آیا در آن زمان، مخاطب واقع شدن برای شعار «حیا کن، رها کن» زیبنده شأن و جایگاه «دکتر سبحانی» خواهد بود؟

برای همین است که مدیر عامل فولاد مبارکه را خطاب این کلام قرار داده و می گوییم: آقای دکتر! چاره بحران را قبل از وقوع در نظر داشته باشید! اگر شما در این زمینه نگرانی ندارید و در بی خیالی سیر می کنید، ولی چنان روز و حالی مناسب یک مجموعه ای که نام اصفهان را با خود یدک می کشد، نخواهد بود. بی تدبیری در این معضل کوچک ممکن است سایه ای سنگین بر تلاش صنعتی و اقتصادی شما داشته باشد و دستمایه ای شود تا در آمیزش با سایر ضعف های احتمالی، جایگاه میز و منصبی تان را با خطر مواجه نماید. حتی اگر در این زمینه هم بی تفاوت بوده و عزل و رفتن را به جان پذیرا باشید، به صلاح اصفهان نیست که به بی ثباتی مدیریتی در ارکان یکی از بزرگ ترین صنایع تأثیر گذار ملی و بین المللی خود دچار شود؛ که در این عرصه به حد ممکن آسیب دیده است.

«نوید کیا» به سوی شما آمد و انتظار نوازش پدرانه داشت، نه آنکه در برابر او موضع مدیریتی گرفته و از اوج اقتدار صحبت کنید. در آن جلسه اگر از قله قاف خود پایین می آمدید و به درد دل «محرم» پدرانه گوش می کردید، به طور قطع موضع شما همانی بود که در این ایام مورد انتظار هواداران پر و پا قرص سپاهان است. همان هایی که مالکان واقعی این تیم هستند و اگر تیم محبوب شان را در بیابان هم رها کنید، یک لحظه هم تنهایش نخواهند گذاشت. شاید شما و مجموعه عوامل مدیریتی کارخانه و باشگاه از درون جایگاه ویژه و همراه با پذیرایی چای و شربت و شیرینی به تماشای بازی تیم ذیربط خود نشسته باشید. رهگذرانی همچون شما قیّم سپاهان هستند ولی مالکان واقعی آن همان هایی هستند که در سرما و گرما، جور رفتن به ورزشگاهی دور افتاده را به جان خریده و سینه چاک می دهند تا یک امتیاز به کیسه محبوب شان ریخته شود. پس چرا در شرایط موجود خواسته و انتظار هواداران را به هیچ می انگارید؟

ترفندها و واکنش های صرفاً مدیریتی خود را بگذارید برای معاونان و مشاوران و روابط عمومی خود که الحق والانصاف «پاس دادن» را به خوبی یاد گرفته اند. در این مقطع باید مصلحت گرا بوده و منافع تیم و باشگاه و هواداران را در نظر بگیرید. حتی اگر «نوید کیا» خطایی داشته و پا را از حدود متعارف خود بیرون گذاشته و انتظاری خارج از قاعده دارد، برخورد با او از جمله وظایف مدیریت باشگاه است. ولی او که به سراغ مدیران باشگاه نرفته بود. «محرم» به سراغ شما آمده بود تا برای او و تیم دیرینه او پدری کنید. ولی آیا شما حق پدری را در مورد سپاهان ادا نمودید؟

سپاهان متعلق به مردم اصفهان و «نویدکیا» فرزند سپاهان است. مانند او قبلاً هم داشته ایم ولی بخاطر بسیاری از بی تدبیری های مدیریتی، یا خانه نشین شده اند و یا از این شهر هجرت اجباری کرده اند. اصلاً چند بازیکن «بومی» و «اصفهانی» در تیم شما حضور دارد که این یکی هم باید خانه نشین شود؟ مگر چند نفر مانند او باقی مانده اند که دل به شگردهای مدیرتی خود سپرده اید؟ آنچه از علم مدیریت می دانید و در کتاب ها خوانده اید و یا سر کلاس به شما یاد داده اند، در این مقطع جواب نمی دهد. این را تجارب گذشته به ما آموخته و تجربه بهترین کتاب و درس و معلم است.

اگر فردای روزگار و خدای نکرده، سپاهان در سراشیبی سقوط قرار گیرد، کدام ترفند مدیریتی، شما را از بحران خارج می کند که دل به تدابیر مدیران زیر مجموعه خود در باشگاه سپرده اید؟ وارث را به بیرون هل می دهید و برایش پدرخوانده تسخیری تعیین می کنید تا او را در حد یک شوالیه بالا ببرد، اما گوش شنوایی برای شنیدن گلایه هایش نداشته باشد؟ فرزند فراری از خانه آیا محصول چیزی به جز روش های تربیتی اشتباه پدران است که گاه خیلی خودخواهانه کیان خانواده را با گسست و اضمحلال مواجه می کند؟ آقای مدیر عامل! با کیان خانواده سپاهان چه می کنید؟

یک ترقه، چند ناداوری، یک ادعای مسخره و یا اشتباهات ساده مدیریتی، به راحتی غیر قابل تصوری سپاهان را در معرض بحران و سقوط قرار می دهد و در آن شرایط، به جز هم قسم شدن برای موفقیت باشگاه تحت قیمومیت شما، آیا چیز دیگری می تواند مصائب احتمالی را مرتفع نماید؟ آیا با نبودن «محرم» و محرم ها، کسی باقی می ماند تا از جان و آبرو مایه بگذارد و همدلی را برای سپاهان به ارمغان بیاورد؟

اگر به همراهی رفقای اصفهانی فدراسیون نشین خود نیز امید دارید، سخت در اشتباهید چراکه آنان برای متنعم ماندن از مواهب مالی گوناگون، حفظ موقعیت شغلی و مصون ماندن از تنش های احتمالی، حتی حاضرند حیات و هویت اصفهانیزه شده خود را نیز به راحتی انکار کنند. با این وصف چگونه می توانند برای کمک به شما، سپاهان را از بحران های مختلف خارج نمایند؟

در چنین شرایطی شاید به «صلاح» باشد به «مصلحت» فکر کنید و ببینید که معمای کاپیتان ارزشمند تیم خود را چگونه می توانید حل کنید؟ سال گذشته هم

دست هایی در کار بودند تا «نویدکیا» را از مجموعه سپاهان حذف کنند که با پیگیری «دکتر سقائیان نژاد» شهردار سابق اصفهان، این پروژه به نتیجه نرسید و در آخرین دقایق، امضای «محرم» پای قرارداد سپاهان نشست. اگر چه در آن ایام، اصفهانیزه شده های منکر الهویت با تمسک به رعایای مطبوعاتی خود سعی نمودند تا بازگشت او را به نام خود تمام کنند ولی در این روزگار، نه از آنان خبری هست و نه از «سقائیان نژاد» که واسطه و حلاّل ماجرا شود.

در شرایط فعلی همه چیز تنها به تصمیم حکیمانه شما بستگی دارد. به طور قطع در آینده تمام بد و خوب سپاهان به حساب «دکتر سبحانی» گذاشته می شود. شما با روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» حکم انتصاب گرفته اید و اگر چه زیردستان واحد ارتباطات کارخانه تان، فولاد مبارکه را با دولت و هفته گرامیداشت آن بیگانه می پندارند، ولی اصفهان، سپاهان و طرفداران همیشگی آن منتظر گردش کلید «تدبیر» شما در قفل ماجرای «نویدکیا» هستند تا بار دیگر وزش نسیم «امید» را در ورزشگاه ها احساس کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار