همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر و با حضور مهندس ولدخانی، عملیات اجرایی و افتتاح سه پرژه در ناحیه یوتیلیتی شرکت پتروشیمی شازند آغاز شد.
کد خبر: ۹۳۹۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴ 09 February 2021

 

 به گزارش تابناک مرکزی،عملیات اجرایی خط انتقال آب سد کمال صالح به پتروشیمی شازند اولین پروژه ای بود که توسط مهندس ولدخانی کلنگ زنی شد.
مهندس ولدخانی در این مراسم گفت:بر اساس قرارداد بین شرکت پتروشیمی شازند و سازمان آب منطقه ای استان مرکزی، پتروشیمی شازند سالانه یک میلیون متر مکعب از آب سد کمال صالح را از طریق خط لوله دریافت خواهد کرد که در صورت وجود آب مازاد، این میزان به حدود سه میلیون متر مکعب نیز قابل افزایش خواهد بود.
وی با بیان اینکه هزینه اجرایی این طرح ۷۰ میلیارد ریال برآورد شده است افزود: با اجرای آن، برداشت آب از چاه ها و سفره های آب زیرزمینی کاهش می یابد و همچنین با توجه به کیفیت مطلوب آن، بر راندمان و کیفیت تصفیه شیمیایی آب در چرخش برج های خنک کننده نیز تاثیرگذار خواهد بود.
مدیرعامل پتروشیمی شازند با حضور در واحد بخار، پروژه نوسازی و تعویض تیوب های فایر بویلرB  را که با موفقیت انجام شد به طور رسمی راه اندازی کرد.
در مراسم افتتاحیه این پروژه توضیحات مبسوطی در باره لزوم و نحوه اجرا و اقدامات انجام شده آن برای مهندس ولدخانی ارائه شد.
فایر بویلر B واحد بخار شرکت پتروشیمی شازند ساخت شرکت کاوازاکی ژاپن و با ظرفیت تولیدی ۸۰ تن در ساعت از سال ۱۳۷۱تا ۱۳۹۹ در سرویس بوده و هر ساله مورد چک و بازرسی قرار گرفته است. پس از ۲۸ سال از بهره برداری آن و با توجه به ضرورت تعویض تیوب ها و نوسازی بویلرهای واحد بخار، پروژه نوسازی و تعویض تیوب های فایر بویلرB با فراخوان شرکت های توانمند و از طریق آگهی مناقصه عمومی ضمن انتخاب یکی از شرکت های توانمند استان مرکزی، ظرف مدت هشت ماه و با هزینه ریالی ۱۰۰میلیارد ريال اجرایی شد.
در ادامه آیین عملیات اجرایی پروژه طرح توسعه واحد آب شرکت پتروشیمی شازند با حضور مهندس ولدخانی آغاز شد.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که در واحد آب شرکت پتروشیمی شازند ، آب بدون املاح برای ارسال به واحد بخار و سایر واحدهای مصرف کننده تولید می شود. در زمان طرح توسعه مجتمع، ظرفیت تولید این واحد به 600M3/Hr افزایش پیدا کرد اما به دلیل افزایش تدریجی غلظت املاح و ناخالصی های در آب، کارکرد خطوط چهارگانه تولید آب بدون املاح به مرور کاهش یافته و ضمن تأثیر نامطلوب بر عملکرد بستر رزینی فیلترها ، آب دور ریز ارسالی به حوضچه های تبخیر نیز افزایش پیدا کرد و نیاز به اقدامی موثر و جدی بود.
لذا طرح در توسعه واحد آب اهداف مهمی نظیر افزایش ظرفیت فیلترهای شنی (Sand-Filter)، نصب اکتیو کربن در مسیر آب خام ورودی به واحد، نصب و اجرای سامانه اسمز معکوس (R-O) به ظرفیت  200M3/Hr محصول، با در نظر گرفتن سیستم پیش تصفیه مناسب (UF) را به همراه خواهد داشت و علاوه بر استفاده از روش های رایج تصفیه آب و رفع مشکلات قبلی، کارکرد خطوط تصفیه نیز افزایش یافته و آب دور ریز به حوضچه های تبخیر (E.P) کاهش خواهد یافت.
 با اجرای این پروژه و نیز پروژه پساب حداقل 100M3/Hr  در مصرف آب خام صرفه جویی می شود.
شایان ذکر است هزینه اجرایی پروژه طرح توسعه واحد آب حدود ۲ میلیون یورو ارزی  و ۱۲۰ میلیارد ریال می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار