کرونا در یک سال گذشته همه معادلات اقتصادی کشور را به‌هم‌ریخته ‌و رکود بزرگی در بسیاری از صنایع و اصناف ایجاد کرده ‌که در این زمینه صنف درب و پنجره سازان قم با توجه به گرانی فزاینده مواد اولیه با سایه سنگین رکود روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۹۴۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲ 13 February 2021

به گزارش تابناک قم، قیمت مسکن در یک سال گذشته به‌مانند رؤیایی برای بسیاری از افراد به‌ویژه نسل جوان تبدیل‌شده است، به‌نحوی‌که طبق گزارش‌ها رسمی قیمت هر مترمربع در مناطق متوسط شهر قم بیش از 3 برابر افزایش قیمت را شاهد بوده است و این موضوع سبب دور شدن در دسترس بودن این امکان استراتژیک شده است.

اما یکی از دلایل گرانی قیمت مسکن را باید در افزایش بهای تمام‌شده محصولات مرتبط با صنعت ساختمانی دانست، به‌نحوی‌که در برخی از کالاهای مصرفی این صنعت شاهد رشد فزاینده بیش از 4 تا 5 برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

یکسالی است که کشور درگیر کروناست و این موضوع برشدت رکود و افزایش قیمت‌ها افزوده است، یکی از این صنوف مرتبط و بااهمیت در صنعت ساختمان‌سازی محصولات مربوط به فولاد، آهن و آلومینیوم است که در این زمینه رئیس اتحادیه درب و پنجره سازان استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، صنف درب و پنجره سازی را جزء مشاغل تخصصی دانست و اظهار داشت: میزان مراجعه مردم عادی به واحدهای این صنف 10درصد است، یعنی به عبارتی 10 درصد مردم به این صنف تاکنون مراجعه داشته‌اند.

تقاضاها در صنف کاهش شدید یافته است

محمود اسماعیل گل در مورد تأثیر کرونا در قیمت آلومینیوم و UPVC افزود: قیمت آلومینیوم و یو پی‌وی‌سی با شیوع کرونا افزایش زیادی داشته و به‌تازگی در یک ماه اخیر قیمت ثابتی داشته است و در بعضی از موارد حتی کاهش قیمت را نیز تجربه کرده است که علت این کاهش نبود تقاضا برای UPVC به علت رکود اقتصادی در زمان کرونا است.

رئیس اتحادیه درب و پنجره سازان استان قم در مورد میزان واردات و صادرات محصولات این صنف ابراز کرد: ما در این صنعت هیچ‌گونه وارداتی نداشته‌ایم و تمام مواد اولیه و مراحل تولید در ایران تولید و ساخته می‌شود، اما دغدغه فعالان این صنف نبود صادرات در این صنعت است که در این صنعت به علت کم‌کاری دولت با این مشکل مواجه هستیم، به‌طوری‌که خریدارانی از کشورهای عراق و افغانستان به ایران آمده و از ما محصول می‌خرد.

وی گرانی مواد اولیه را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: متأسفانه قیمت مواد اولیه برای تهیه این محصول توسط دولت کنترل نشده است و پتروشیمی‌ها نیز قیمت مواد اولیه را بالابرده و با افزایش قیمت این مواد روبه‌رو هستیم و این موضوع ربطی به نرخ دلار ندارد.

انتقاد از قیمت بالای مواد اولیه

اسماعیل گل در پاسخ به این سؤال که تولیدکنندگان در نبود و قیمت بالای مواد اولیه در تولید، به چه محصول و باکیفیتی روی می‌آورند عنوان کرد: به علت کیفیت آلومینیوم و قیمت پایین سنتی(میلگردی)، بازیافت و فروش بالای ضایعات آن در حال حاضر بهترین محصول برای تولیدکننده استفاده از آلومینیوم است، همچنین نوع دیگر آلومینیوم از نوع(ترمانبلیک) به علت قیمت بالای آن و نبود تقاضا برای خرید این محصول سبب شده تولیدکنندگان از آن استفاده نکنند.

رئیس اتحادیه درب و پنجره سازان استان قم خاطرنشان کرد: رکود اقتصادی سبب کساد شدن کسب‌وکارها و عدم ثبات قیمت‌ها شده و به دنبال آن دیگر همکاران به‌صورت اقساطی مواد اولیه به ما نداده و تمامی تبادلات نقدی شده است.

وی در مورد تأثیر قیمت ارز بر روی شیشه، قفل و یراق‌آلات درب و پنجره سازی ادامه داد: قیمت شیشه و یراق‌آلات درب و پنجره، حتی در مواقعی که ارز به قیمت ثابتی رسید بالا رفته و توان سازندگان درب و پنجره را برای خرید آن پایین آورده است.

اسماعیل گل بابیان اینکه این شغل در مقایسه با دیگر مشاغل یک شغل تخصصی است و بیشتر مشتری‌های این صنف تولیدکننده‌ها و ساختمان‌سازان هستند، اضافه کرد: متأسفانه در این محدودیت‌های کرونا با کم‌کاری دولت روبه‌رو هستیم، به‌طوری‌که تردد مردم در سطح شهر و مراجعه به بازار از بعدازظهر بیشتر می‌شود و همین موضوع سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا شده و دولت باید در این زمینه تدابیری را اتخاذ کند تا در ساعات مذکور مردم بیرون نیایند.

سایه رکود شدید بر صنف درب و پنجره سازان قم

وی در ادامه در مورد محدودیت‌های مشاغل گفت: درصد بالایی از اقتصاد کشور بر روی فروش مصالح ساختمانی می‌چرخد که متأسفانه با محدودیت مشاغل که از سوی دولت اعمال‌شده شاهد کساد شدن اقتصاد واحدهای صنف هستیم.

رئیس اتحادیه درب و پنجره سازان استان قم اظهار داشت: طبق بخشنامه‌های دریافت شده از اتاق صنف، به واحدهای این صنف به‌طور مداوم نظارت می‌کنیم که به همین منظور با سامانه‌ پیامکی صنف در این خصوص تذکرات لازم به همکاران گوشزد می‌شود و ماهیانه یک الی دو بار به کلیه  واحدها بازرس می‌فرستیم.

300 واحد دارای پروانه در اتحادیه درب و پنجره سازان قم مشغول فعالیت هستند

به گفته‌ اسماعیل گل 300 واحد دارای پروانه کسب و مجوز بهداشت و50 واحد بدون پروانه کسب در اتحادیه درب و پنجره سازان استان قم مشغول فعالیت هستند و سالانه 10واحد به این صنف اضافه می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار