رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: طرح نمایندگان برای افزایش ۴۰ کرسی به مجلس / اصلاح طلبان نباید مشارکت حداقلی را به پای اصولگرایان بگذارند! / گزینه‌های احتمالی ریاست «جبهه اصلاح طلبان ایران» و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴ 13 February 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

آموزش مجازی معلمان در ایام نوروز تعطیل است

حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال تکالیف نوروزی برای دانش آموزان نداریم و آموزش مجازی معلمان نیز در ایام نوروز تعطیل است. مشکل صادر نشدن کارنامه دانش آموزان در سامانه سیدا حل شده است و مدیران مدارس می توانند کارنامه های دانش اموزان را صادر کنند. در تلاش هستیم امتحانات نهایی خرداد دانش آموزان را در صورت موافقت ستاد ملی کرونا حضوری برگزار کنیم. معلمان و خانواده ها هوشیار باشند فروش تکالیف نوروزی در فضای مجازی کلاهبرداری است./باشگاه خبرنگاران

ماجرای آبی شدن در باشگاه پرسپولیس

شب گذشته افرادی ناشناس با حضور مقابل ساختمان باشگاه پرسپولیس اقدام به پاشیدن رنگ آبی به در ورودی این ساختمان کردند.طبق پیگیری‌ها به نظر می‌رسد دو نفر از هواداران تیم رقیب دست به چنین اقدامی زده‌‌اند. البته تعدادی از عوامل باشگاه پرسپولیس از صبح امروز اقدام به ترمیم این در، رنگ‌زدایی و رنگ آمیزی مجدد در کرده اند.هرچند تاکنون پیگیری قضایی در این مورد صورت نگرفته اما قرار است مسئولان باشگاه پرسپولیس برای برخورد قانونی با عاملان این حرکت مستندات لازم را جمع‌آوری کنند.

التهاب بازار شکر فروکش کرد

قاسمعلی حسنی، دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی:التهاب بازار شکر تا حدی فروکش کرده است،طی ماه های اخیر، افزایش چشمگیری در بازار رخ داد که هم اکنون تا حدودی به ثبات رسیده است.بازرگانی دولتی هر کیلو شکر را با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ توزیع می کند. در حال حاضر هر کیلو شکر در بازار آزاد با نرخ ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می شود.کمبودی در عرضه شکر نداریم. با توجه به واردات شکر با ارز نیما، قیمت شکر به تعادل رسیده است به طوریکه در بازار آزاد کمتر از نرخ اعلامی بازرگانی دولتی عرضه می شود./باشگاه خبرنگاران

بیش از ۱۶۲ هزار خودرو در دو روز جریمه کرونایی شدند

براساس اعلام ناجا، در دو روز گذشته تعداد ۱۶۲ هزار و ۱۰۶ هزار دستگاه خودرو به علت عدم اجرای محدودیت های کرونایی جریمه شدند.نیروی انتظامی در گزارشی در خصوص اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا اعلام کرد که در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه ۷۲۸۴ نفر نیرو برای اجرای این طرح در ۱۹۵۸ نقطه به کار گرفته شد./ ایسنا

کاندیدای جدید انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کیست؟

حسن سبحانی، استاد اقتصاد و نماینده اسبق مجلس در توئیتی نوشت: به عنوان استاد اقتصاد دانشگاه تهران و انذار دهنده همیشگی نسبت به سیاست های اقتصادی فلاکت بار بعد از جنگ و با این باور که به پشتوانه سالهای طولانی تجربه تقنینی و اجرایی،می توان رشد تخریب در اقتصاد را متوقف نمود قصد خود را برای داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به آگاهی می رسانم.

کالبد شکافی توهین تند به روحانی در راهپیمایی ۲۲ بهمن

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: این خوش‌خیالی است که عده‌ای تصور می‌کنند جامعه به‌ طور عمومی، از سخنان و توهین‌های این افراد به رئیس‌حمهوری استقبال کرده و اینان نزد عموم از تسری مصون خواهند ماند. اتفاقاً در شرایط فعلی با ذهن‌های خسته از رنج تحریم و کرونا و فشارهای اقتصادی، شعارها به نحو شدیدتری به سمت خود آنها بازمی‌گردند. احساس قانونمندی به اندازه اصل قانونمندی مهم است. این‌گونه رفتارها «احساس قانونمندی» را برای اکثریت جامعه فرو می‌ریزد و هنجارشکنی در همه عرصه‌ها از اقتصاد تا سیاست عادی‌سازی می‌شود.

قالیباف مهره سوخته است

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران به خبرآنلاین گفت:مجلس از تجارب پارلمانی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بی‌بهره است، باهنر کجاست؟ لاریجانی کجاست؟ رئیس مجلس آنقدر فاقد تجربه بوده که نتوانسته در ماجرای بودجه درست تصمیم بگیرد. اگر لاریجانی بود حتما کار درست را می کرد. قالیباف در رسیدگی به قانون انتخابات علیه خودش تبلیغات درست کرد، قالیباف هم خودش، هم مجلس را سوزاند! اصلاح طلبان به مشکل اصولگرایان دچار شده اند و نمی توانند مردم را بسیج کنند و این خطر است. راه حل این است که در سطح کلان کشور، رهبری مداخله کنند.کشور نمی‌تواند بر اساس میل مثلا آقای قالیباف که دلش می‌خواهد کاندید ریاست جمهوری شود و مهره‌ای سوخته است، پیش برود.رئیسی در ۱۴۰۰ کاندیدا شود، به سرنوشت قالیباف دچار می شود. موازنه سیاسی در انتخابات نباید بهم بخورد. نظام از بین ۴ جناح، چهار کاندیدا را بخواهد. فضای کلی حاکم بر نهاد اجماع ساز اینگونه است که بهزاد نبوی، رئیس نهاد اجماع ساز خواهد بود.عارف دعوت نشدند و دلیلش هم شاید این بود که آقای عارف به تنهایی تصمیم گرفتند کاندیدا شوند.

رئیس جمهور،فقط20درصد از قدرت را در اختیار دارد

محسن صفایی فراهانی گفت:با توجه به قانون اساسی حاضر، رئیس قوه مجریه کمتر از 20 درصد اختیارات اداره کشور را دارد و تعیین استراتژی و چشم‌انداز اداره بلندمدت کشور با قوه مجریه نیست. به‌جز دولت آقای احمدی‌نژاد که در شش سال اول عمر هشت‌ساله دولتش که همه ارکان حاکمیت با او همراه بودند، در دور دوم آقای هاشمی، دو دوره آقای خاتمی، دو دوره آقای روحانی و دو سال آخر دولت آقای احمدی‌نژاد، همیشه قوه مجریه با تنش‌های مستمر روبه‌رو بوده است./شرق

طرح شفافیت آرای نمایندگان بایگانی شد!

شرق نوشت:با نگاهی به روند اقدامات در بهارستان، می‌توان گفت که این طرح حداقل تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 دوباره در مجلس مطرح نخواهد شد. شرط استفاده از ماده 130، تصویب مجلس است؛ یعنی نمایندگان باید در صحن علنی با درخواست 50 نفر از نمایندگان برای بازگشت این طرح به دستورکار مجلس موافقت کنند. در صورت تصویب نیز این طرح مجددا در ترافیک کاری بهارستان قرار خواهد گرفت و همین مساله می‌تواند تا مدت‌ها این طرح را به گوشه‌ای براند اما حسن آن، از یک ‌سو کاهش انتقادات به قالیباف خواهد بود و از سوی دیگر خداحافظی او با انگ مخالفت با طرح شفافیت آرای نمایندگان. اما در هر حالت تا مدت‌ها خبری از طرح شفافیت نخواهد بود.

نه شعار «مرگ» تصادفی است، نه حذف نام امام(ره)

محمد هاشمی فعال سیاسی در روزنامه ايران نوشت:در روزهای اخیر به مانند موارد مشابه سال‌های گذشته، این رفتار تفرقه‌افکن و توهین‌آمیز به خودسری برخی افراد نسبت داده شده و تأکید شده که هیچ سازماندهی پشت این نوع رفتارها نیست.حتی اگر فرض را بر صحت این ادعا نیز بگذاریم که قصد و سازماندهی قبلی هم برای این رفتارها و شعارها وجود نداشته، باز هم نمی‌توان و نباید آن را در حد رفتاری خودسرانه تقلیل داد.این حرکات زمینه‌های تحریک‌آمیزی دارند که خود آن زمینه‌ها قطعاً سازمان‌یافته و با قصد قبلی انجام شده‌اند. به‌طور مثال هنوز به یاد داریم که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس رسماً در ماه های قبل رئیس جمهوری را به «اعدام» تهدید کرد.شک نیست که این دست رفتارها به هر شکلی، بخشی از کف جامعه را تهییج و به‌طور غیرمستقیم برای اقداماتی نظیر آنچه که در ۲۲ بهمن دیدیم، تشویق می‌کند. آیا این نشانه آن نیست که در فضای ذهنی و عملی این افراد هم دیگر جایی برای خمینی کبیر و منش او وجود ندارد، تا جایی که نام او هم از یاد می‌رود؟/ایرنا

ترکیه فیلم بازداشت کارمند کنسولگری ایران را منتشر کرد

خبرگزاری دولتی ترکیه (آناتولی) فیلمی را منتشر کرده که می گوید مربوط به لحظه بازداشت کارمند کنسولگری ایران در ترکیه است. به گفته آناتولی، این فرد "محمدرضا ناصرزاده" کارمند کنسولگری ایران در استانبول است که به هنگام خروج از ترکیه، در فرودگاه استانبول بازداشت و به خودروی پلیس ترکیه منتقل می شود. خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره این فیلم نوشته است: "تصاویری از لحظه دستگیری محمد رضا ناصرزاده از کارمندان سرکنسولگری ایران در استانبول حین تلاش برای فرار به خارج از کشور در فرودگاه استانبول به دست آمد".آناتولی همچنین گفته است که این کارمند کنسولگری ایران دارای گذرنامه "خدمت" بوده است. آناتولی دلیل بازداشت وی را احتمال ارتباط با قتل یک شهروند ایرانی در ترکیه دانسته و نوشته است: " برخی رسانه‌های ترکیه دیروز اعلام کردند که «محمدرضا ناصرزاده» (43 ساله) کارمند سرکنسولگری ایران در استانبول به ظن ارتباط با قتل مسعود مولوی دستگیر شده است".

سوال از وزیر ارتباطات در مجلس به دلیل سخن گفتن علیه "دل بستن به روسیه"

نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سوال از وزیر ارتباطات در سامانه ثبت شده و وزیر را به مجلس می‌کشانیم و باید پاسخ بدهد، بیان داشت: این سوالات در خصوص اظهارات وزیر ارتباطات مطرح است که اولا موضع‌گیری در حوزه سیاست خارجی چه ارتباطی به وزیر ارتباطات دارد؟، دوما چرا وی مکتب امام خمینی (ره) را تحریف کرده و سوما چرا موضعی گرفته است که با موضع مقام معظم رهبری زوایه دارد و موجب تضعیف سیاست خارجی می‌شود. حجت‌الاسلام شجاعی خاطرنشان کرد: چرا وزیر ارتباطات این موضع را در پایتخت شور و شعور حسینی زنجان گرفته است در حالی که کسی حق ندارد در استان ولایت مکتب امام خمینی (ره) و قیام ابا عبدالله الحسین (ع) تحریف کرده و در مقابل ولایت موضع بگیرد. وی گفت: در حال جمع‌آوری امضا از سایر نمایندگان در مجلس شورای اسلامی هستیم و تا دو روز آینده سوال از وزیر ارتباطات تقدیم هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌شود.

دادستان: صدور دستور شناسایی و دستگیری عاملان توهین به رئیس جمهور در اصفهان

علی اصفهانی با توجه به حواشی برگزاری راهپیمایی گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تاکید بر صیانت از جایگاه ارکان حاکمیتی نظام با مذموم دانستن تلاش برخی در القا تفرقه در کشور، از صدور دستور به مراجع امنیتی جهت شناسایی مرتکبان و محرکین شعارهای هنجار شکنانه و توهین به رئیس جمهور خبر داد. دادستان عمومی و انقلاب اصفهان افزود: دستگاه قضائی صرف نظر از مسائل جناحی پاسداری از قانون و حرمت و صیانت از شخصیت حقوقی و حقیقی افراد را مقدم بر هر نظری دانسته و با قانون شکنان برخورد قاطعانه خواهد کرد.

عدم هماهنگی وزارت خارجه باعث شد نامه رهبر انقلاب به رئیس مجلس دومای روسیه ارائه بشود

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه 25 بهمن) در نشست خبری اظهار داشت: شبهات و ابهاماتی درباره سفر رئیس مجلس به روسیه مطرح بود که جهت همگان اعلام می‌کنم دعوت به این سفر از همان روزهای آغازین مجلس یازدهم صورت گرفته و زمانبندی آن هم در همین زمانی بود که سفر انجام شد. وی افزود: برنامه این سفر هم همان برنامه‌هایی بود که از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم و موضوعات آن هم از روزهای قبل از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. وی گفت: آنچه که جدید بود رساندن نامه مقام معظم رهبری بود، این نامه در شرایط خاصی ارسال شد، چرا که ما در شرایطی که در موضوع برجام در حال وضعیت خاصی هستیم انجام شده و بر همین اساس ما با شرق هم مسائلی را در پیش داریم، ضمن اینکه موضوعاتی هم که مربوط به مسائل ملی ماست. وی گفت: تأخیر این سفر را صلاح ندانستند لذا براساس همان پروتکل دیپلماتیکی که پیش‌بینی شده بود، این سفر انجام شد، منتهی چون وزارت خارجه نتوانست هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد، نامه به رئیس مجلس دومای روسیه تحویل داده شد که با هماهنگی قبلی این کار صورت گرفت. فرهنگی گفت: این کار نه اتفاق جدیدی بوده و حاشیه‌هایی که در فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب مطرح کردند ناصحیح بود.

محمدرضا حیاتی: می‌شد محترمانه‌تر از صداوسیما کنار بروم

محمدرضا حیاتی با اشاره به تعدد رسانه‌ها در عصر کنونی و مهیا بودن فضای کار، خاطرنشان کرد: در رسانه خیلی‌ها زحمت می‌کشند، مردم ما را جلوی صحنه می‌بینند اما نیروی‌های زیادی زحمت می‌کشند و هیچکس نمی‌بیند، بازنشسته می‌شوند و هیچکس آن‌ها را نمی‌شناسد. اینها شاید از چهره های هنری هم تاثیرگذارتر باشند؛ من توقع نداشتم وقتی بازنشسته شدم با من به طرز ویژه ای برخورد شود اما طبعا کسی که علاقه‌مند به رسانه است اگر زمانی هم قرار است کنار رود باید مقداری محترمانه تر برود. این روزها رسانه‌ خیلی گسترده شده‌ و فضای رسانه فقط مختص رسانه ملی نیست. یک زمانی تنها رادیو و تلویزوین بود. در دهه ۶۰ همه چشم‌ها و گوش‌ها به دو شبکه تلویزیون و یک شبکه رادیویی بود؛ شبکه یک و دو و شبکه رادیویی ایران. طبعا آن موقع بُرد چنین رسانه‌ای خیلی بیشتر بود؛ الان با توجه به گستردگی رسانه‌ها کار رسانه‌ ای سخت شده و باید برنامه‌ها جذابیت داشته باشد تا مردم ببینند. این گوینده درباره حضور در فضای مجازی توضیح داد: به من گفتند وقتی از صداوسیما جدا شدید فضایی برای دل مشغولی‌هایتان داشته باشید؛ البته دوستان بیشتر مدیریتش می‌کنند و من زیاد وارد نیستم.

برای انتخابات ۱۴۰۰، تنها یک‌سوم افراد گفتند قطعا رای می‌دهند

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات: براساس بخشی از نظرسنجی‌ها افرادی که قطعاً گفتند به انتخابات ورود می‌کنند یک‌سوم کسانی هستند که مورد سوال قرار گرفتند. آرا نظرسنجی‌ها متفاوت است و بعضی از نظرسنجی‌ها به صورت تلفنی گرفته می‌شود که یک اندازه اعتبار دارد و برخی با نمونه‌گیری‌های دقیق‌تر نظرسنجی می‌کنند. به مرور که جلو می‌رویم، به نظر می‌آید که این عدد در حال افزایش است اما روند کُندی دارد. فکر می‌کنم هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده است و امید داریم سال جدید فضا انتخاباتی‌تر و تکلیف گروه‌ها و احزاب سیاسی روشن شود. البته این موضوع به این برمی‌گردد که گروه‌ها و جریانات سیاسی هنوز در حال گفتگو هستند و هنوز خیلی وارد فضای انتخاباتی نشدند. در سال جدید وقتی برنامه انتخاباتی گروه‌ها و احزاب سیاسی و کاندیداهایی که قرار است معرفی کنند مشخص شود، منجر به شکل‌گیری گفتمان‌ها می‌شود و پیرو آن، فضا اجتماعی‌تر شده و مقوله انتخابات وارد فضای عمومی جامعه خواهد شد.

لاهوتی: توهین به رئیس جمهور ریشه و عقبه دارد

لاهوتی عنوان کرد: معتقدم توهین به رئیس جمهور زیبنده نظام نیست و نمی‌توانیم این رفتار را به حساب دلسوزی بگذاریم. در سال‌های گذشته هم شاهد بروز چنین رفتارهایی بوده ایم و این امر نشان می‌دهد که ریشه و عقبه‌ دارد.وی با بیان این که انتقاد جای خودش را دارد و باید اجازه دهیم که همه نقدهایشان را بیان کنند، گفت: مردم خودشان بانیان این حاکمیت هستند و باید نقدهای‌شان را بیان و مسئولان هم گوش دهند اما این کار با سوءاستفاده و توهین متفاوت است. به خیابان آمدن و به شخص دوم این مملکت رسماً فحش دادند این پیام را به دنیا منتقل می‌کند که ما به دنبال چیزهای دیگری هستیم.این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:این عده‌ای که به رئیس جمهور فحاشی کردند لحظه‌ای پیش خودشان فکر نکردند امروز که بیست و دوم بهمن است و دنیا منتظر فریاد یکپارچگی ملت ایران را بشوند.این نوع حرکات را باید ریشه یابی کرد چرا که یک عقبه دارد و اینگونه نیست که چند آدم بیایند و همه چیز را به بازی بگیرند و توهین کنند و موجبات خوشحالی دشمن را فراهم کنند. به نظر من دستگاه های نظارتی و امنیتی باید آن ها را ریشه یابی کنند، زیرا اگر چندجوان بودند و قصد و نیتی نداشتند می توان گفت اشکالی ندارد و شور و هیجان جوانی دارند اما جریانی که مشخص است عقبه و سامان دهی دارد باید با آن برخورد شود.

مسکن لوکوموتیو اقتصاد کشور است


علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی طرح جهش تولید مسکن در صحن علنی پارلمان و تاثیرات آن بر بازار مسکن، گفت: این طرح که 22 ماده دارد در کمیسیون عمران مجلس بررسی و در حال حاضر در حال در صحن علنی پارلمان در حال تصویب شدن است.وی با بیان اینکه بر اساس این طرح پیش‌بینی شده که سالیانه حداقل یک میلیون مسکن در شهر و روستا ها تولید شود، ادامه داد: در سنوات گذشته متاسفانه به مسکن اهمیت داده نشده و نیازها انباشت فراوان شده است.نماینده اردبیل در مجلس تصریح کرد: امروز جوانان در کلانشهرها خرید مسکن برایشان تبدیل به رویا شده است امروز حدود 6 میلیون مستاجر و 13 میلیون حاشیه‌نشین داریم که باید برای آنها با یک اقدام انقلابی مسکن تهیه کنیم.نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق طرحی که مجلس تدوین کرده است تسهیلات بانکی در اختیار پروژه های انبوه سازی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: اگر بانک‌ها از این مورد استنکاف کنند برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.وی با بیان اینکه متاسفانه در چند سال گذشته تسهیلات مسکن که لوکوموتیو اقتصاد کشور است در جاهای دیگر هزینه شده است، گفت: با رونق تولید مسکن 136 رشته صنعتی فعال می شود و در زمان تحریم می توان از این صنعت برای ایجاد اشتغال کمک گرفت.

گزینه‌های احتمالی ریاست «جبهه اصلاح طلبان ایران»

کمالی با اشاره به گزینه‌های ریاست بر این نهاد انتخاباتی جدید تصریح کرد: افراد مختلفی برای ریاست بر این نهاد مطرح هستند که با در نظر گرفتن شرایط سنی طبعاً آقای بهزاد نبوی ریاست سنی این نهاد را بر عهده خواهد داشت البته اینکه ایشان به عنوان رئیس این تشکیلات باقی بماند یا نماند یا اینکه اساساً تمایل به ریاست داشته باشد، بحث دیگری است و تاکنون نیز در این رابطه صحبتی صورت نگرفته است.کمالی درباره احتمال ریاست خود بر این نهاد انتخاباتی خاطرنشان کرد: بنده برای کاری کاندیدا نشدم و اگر بحثی هم درباره احتمال ریاست بنده مطرح شده، صرفاً برداشت شخصی افراد بوده است.دبیرکل حزب اسلامی کار در واکنش به اینکه بسیاری از فعالان اصلاح طلب معتقدند که ترکیب نهاد انتخاباتی جدید اصلاح طلبان تفاوت چندانی با ترکیب شورای سیاست گذاری ندارد، گفت: ایرادی که به شورای سیاست گذاری گرفته می‌شد این بود که اشخاص حقیقی همانند اشخاص حقوقی که نمایندگان احزاب بودند، حق رای داشتند در حالی که در نهاد انتخاباتی جدید چهره های حقیقی در نقش مشاور هستند.وی همچنین درباره نقش سید محمد خاتمی در نهاد انتخاباتی جدید اصلاح‌طلبان گفت: آقای خاتمی از ابتدا در جریان تشکیل این نهاد قرار داشته ولی کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بوده که اقدام به تاسیس نهادی گرفته است. البته ترکیب این نهاد با گروه سه، چهار نفره ای که آقای خاتمی معرفی کرد، تکمیل شد.

اصلاح طلبان نباید مشارکت حداقلی را به پای اصولگرایان بگذارند!

این عضو مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به این سوال که در انتخابات مجلس یازدهم، اصولگرایان توانستند با مشارکت حداقلی پیروز شوند، ارزیابی شما چیست؟، اضافه کرد: بنده به شدت با این دیدگاه که اصولگرایان با مشارکت حداقلی توانستند پیروز انتخابات مجلس شوند مخالفم در واقع چون اصلاح طلبان، میدان را واگذار کرده و حضور پیدا نکرده اند و در عین حال اعلام کرده اند که ما در این دوره به صورت دسته جمعی به انتخابات مجلس ورود نمی کنیم و لیست واحد نمی دهیم، به این نتیجه رسیده ایم.مصباحی مقدم مقدم اشاره کرد: به بیانی دیگر با عدم حضور اصلاح طلبان، نتیجه این شد که سطح مشارکت مردم کاهش پیدا کرد از این رو خودشان عامل یک چنین مشارکت حداقلی شدند از این رو اصلاح طلبان نباید مشارکت حداقلی را به پای دیگران بگذارند.

طرح نمایندگان برای افزایش 40 کرسی به مجلس

بیست سال از آخرین افزایش تعداد نمایندگان مردم در مجلس می گذرد و نمایندگان طرحی تدوین کرده اند که تعداد کرسی های مجلس 40 نفر افزایش یابد.طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی با امضای 22 نفر از نمایندگان در مجلس اعلام وصول شده که در صورت تصویب نهایی آن تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از 290 نفر به 330 نفر و تعداد حوزه های انتخابیه از دویست و هشت حوزه به دویست و بیست و یک حوزه افزایش می یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار